Fotoreportáž: Dlouhý potlesk a slzy. Česká filharmonie se v Rudolfinu naposledy loučila s Jiřím Bělohlávkem

Ve zcela zaplněném pražském Rudolfinu dnes Česká filharmonie k uctění památky svého zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka provedla vokálně-instrumentální dílo Stabat mater od Antonína Dvořáka. Koncert zakončil dlouhotrvající potlesk a slzy na jevišti i v hledišti. Orchestr vedl dirigent Jakub Hrůša, který během dojemných ovací odběhl do publika obejmout pozůstalé po svém učiteli.

S Českou filharmonií vystoupili členové Pražského filharmonického sboru, sólových partů se zhostili Kateřina Kněžíková, Kateřina Jalovcová, Pavel Černoch a Jan Martiník. Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář. Světově uznávaný dirigent Jiří Bělohlávek zemřel po těžké nemoci 31. května.

V hledišti Rudolfina se objevilo mnoho osobností. Vedle ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) dorazili například houslista Pavel Šporcl, klavírista Ivo Kahánek, pěvkyně Magdalena Kožená, herečka Hana Maciuchová nebo hokejový trenér Slavomír Lener.

“Všichni máme pocit, že je (Jiří Bělohlávek) stále s námi. Příběh uplynulých pěti let České filharmonie se točí, ať chceme nebo nechceme, kolem Jiřího Bělohlávka a jeho vztahu s orchestrem i lidmi okolo něj,” uvedl před koncertem generální ředitel filharmonie David Mareček. “Jiřího práce s Českou filharmonií skončila moc brzo. Naše plány šly až do roku 2022, stále by bylo kam společně jít a co objevovat,” dodal.

Stabat mater Antonína Dvořáka patřila k Bělohlávkovým oblíbeným skladbám. “Dvořákovu Stabat mater jsem si zamiloval už jako chlapec, když jsem jako člen Kühnova dětského sboru spoluúčinkoval na mnoha provedeních. Tehdy byla tradice, že o Velikonocích se Stabat Mater hrála ve Smetanově síni hned několikrát, a my jsme vždycky stáli v mušli nad orchestrem, odkud jsme zpívali sbor andělů ve čtvrté části. Od té doby to dílo ohromně miluji,” řekl Jiří Bělohlávek v souvislosti s vydáním Stabat mater u firmy Decca. Deska, která vyšla 5. května, je poslední Bělohlávkovou nahrávkou s Českou filharmonií.

Jakub Hrůša je od sezony 2015/2016 stálým hostujícím dirigentem České filharmonie. “Mně osobně odešel drahý osobní přítel. Nikdo mi již nebude moci nabídnout tu tak úžasně cennou, pozornou a navýsost kultivovanou zpětnou vazbu, kritické slovo, zasvěcené povzbuzení,” uvedl mimo jiné Jakub Hrůša ve svém projevu soustrasti poté, co Jiří Bělohlávek zemřel.

Stabat mater Antonína Dvořáka s podtitulem Oratorium pro sóla, sbor a orchestr je vokálně-instrumentální dílo na text starého církevního hymnu Stabat mater. Skladba měla premiéru 23. prosince 1880 v Praze. Text Stabat mater je báseň františkánského mnicha Jacoponeho da Todi ze třináctého století, která líčí utrpení matky Kristovy, stojící pod křížem, na němž umírá její syn.