Don Carlo, vítězná tragédie v Lipsku

  1. 1
  2. 2

Král ustanovuje Posu hlavním důvěrníkem a svým mrazivým Ti guarda dal Grande Inquisitor! jej varuje před všemocným a nebezpečným Velkým inkvizitorem. Opětovné natočení jeviště a scéna nočního dychtivého setkání infanta s královnou. Této schůzky ale využila Eboli, kterou v jiných provedeních opery v převleku za královnu Alžbětu Carlos dlouho nepoznává a vyznává jí lásku. Zde režisér jednoduše oba protagonisty umístil za stěnu místnosti, každého na jinou stranu, takže na sebe neviděli. Působilo to přirozeně a nakonec, když se setkali oba tváří v tvář, vyjevila se pravda a v prekérní situaci zasáhl Rodrigo.

Následující obraz autodafé, odehrávající se v originále na náměstí ve městě Valladolid (rodiště španělských králů), je opět situován do velkého vnitřního prostoru. Tato typicky grandiózní davová scéna ve zdejším pojetí působí poněkud komorněji. Scéna vystoupení flanderských vyslanců (jediní mají barevné modré kostýmy), přivedených a podporovaných královským synem, která vede k tvrdému konfliktu, kdy Carlo ohrožuje okolí puškou, končí jeho odzbrojením přítelem Posou. Ten je za to odměněn králem Filipem vévodským titulem. Upalování kacířů může začít. Velká část jeviště se sborem se zdvihá do výše a pod ním se objevuje stěna složená z množství lebek. Před ní se svíjí několik kacířů a kacířek čekajících na upálení. Jedna z nich, Danae Kontora, zpívá krásné sólo, hlas z nebe. Vyvalí se dým, opona padá dolů.

Třetímu dějství hned zpočátku dominuje slavná Filipova árie Ella giammai m’amo (Nebyla nikdy má, ni jediný den). Tu zazpíval Riccardo Zanellato sedící u prostého stolku v malé místnůstce s velikým citem, a tak jen potvrdil, jak mu role rozporuplného krále sedne. Opět tu ovšem hraje velkou roli režisérova invence: Hned vedle, za tenkou stěnou je vězeňská cela, kde je držen králův syn Carlo. Oba tedy sedí vedle sebe blízko, oba myslí na Alžbětu… Přichází Velký inkvizitor – ukrajinský bas Ievgen Orlov, vládnoucí typickým velkým východním basem, a tak jsme svědky jak hereckého, tak hlavně pěveckého klání obou dominantních hlasů. V této scéně je sice král Filip tím, že musí vydat Posu, Velkým inkvizitorem a tedy církví poražen, pěvecky ale byli vítězi oba.

Přesvědčivě jak herecky, tak i vokálně vyzněl výstup královny Alžběty, kdy ji Filip obvinil z nevěry. Představitelka Eboli Kathrin Göring se blýskla v závěrečné árii O don fatale, o don crudel. Ač je představitelkou jednoho z nejmocnějších španělských rodů Mendoza, musí dvůr opustit a jít do kláštera nebo do vyhnanství.

V dalším obraze přináší Posa vězněnému infantovi zprávu, že vzal všechnu vinu na sebe, je ale vzápětí zastřelen. Oba představitelé se blýskli v  závěrečném dvojzpěvu O Carlo ascolta. Přichází král, obklopený strážemi v kožených kabátech a s puškami, s milostí pro svého syna. Do vězení však vniká i bíle oblečený dav ozbrojený židlemi, aby Carlose též osvobodil. Celou napjatou situaci zachraňuje příchod Velkého inkvizitora, který rozvášněný lid zkrotí, ten se pak koří králi i církvi.

V posledním čtvrtém dějství se u otevřené rakve s Rodrigovou mrtvolou setkává k poslednímu rozloučení Alžběta s Carlosem, nakonec je překvapí se svým doprovodem a s inkvizitorem sám král. Carlo utíká do bílé krypty svého děda Karla V. a zastřelí se, na bílé stěně se nad jeho mrtvolou objevuje velká skvrna od krve. Alžběta mrtvá klesá k zemi a tragédie končí. Přichází nadšený aplaus diváků.

 

Viděl jsem již mnoho inscenací této Verdiho opery na největších i menších evropských scénách, avšak toto provedení v Lipsku bych zařadil mezi ty nejúspěšnější. Potěšitelné tím spíš, že ač v časech NDR byl lipský soubor svojí vysokou úrovní hned za Berlínem a před operou v Drážďanech, dnes stojí až za saskou metropolí.

Hodnocení autora recenze: 80%

 

Giuseppe Verdi: Don Carlo
Dirigent: Felix Bender
Režie: Jakob Peters-Messer
Scéna: Markus Meyer
Kostýmy: Sven Bindseil
Světla: Guido Petzold
Sbormistr: Alessandro Zuppardo
Gewandhausorchester Leipzig
Chor der Oper Leipzig
Premiéra 30. září 2017 Opernhaus Lipsko
(psáno z představení 15. 10. 2017)

Elisabetta – Gal James
Prinzessin Eboli – Kathrin Göring
Tebaldo – Magdalena Hinterdobler
Die Stimme von Himmel – Danae Kontora
Filipo II – Riccardo Zanellato
Don Carlo – Gaston Rivero
Rodrigo – Kartal Karagedik
Grossinquisitor – Ievgen Orlov
Ein Mönch – Randall Jakobsh
Graf von Lerma / Herold – Màté Gál
Depurtier – Andrii Chakov, Gregor Einspieler, Arvid Fagerfjäll, Joshua Morris, Jean-Baptiste Mouret, Viktor Rud

www.oper-leipzig.de

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Don Carlo (Lipsko 2017)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na