Dvakrát Vídeň: Bach Collegium Japan a Wiener KammerOrchester

  1. 1
  2. 2

Čtyři týdny po Velkém pátku se klavírista-dirigent Stefan Vladar, dvoudomý umělecký vedoucí a častý sólista Vídeňského komorního orchestru doplněného Vídeňským komorním sborem a čtveřicí sólistů, rozhodl nastudovat Haydnových Sedm posledních Vykupitelových slov na kříži Hob XX/2 (1795/1796), nikoliv ovšem v původní instrumentální verzi (před 1785), nebo autorově verzi pro smyčcové kvarteto či autorizované verzi pro kladívkový klavír Jana Nepomuka Hummela, ale v patrně nejméně uváděné oratorní verzi pro orchestr se sborem a sólisty (poprvé uvedena v březnu 1796).

Stefan Vladar (foto Lukas Beck)
Stefan Vladar (foto Lukas Beck)

Nebývá obvyklé slýchat toto Haydnovo dílo krátce po Velikonocích mimo temporální rámec velkopostní doby nebo pašijového týdne, dramaturgické plány se však běžně míjejí s původním liturgickým rámcem duchovní hudby, takže bylo jen na posluchačově imaginaci, zda se přenese do pašijového času, anebo se nechá oslovit Haydnovými meditacemi na evangelijní a básnické texty mimo rámec Svatého týdne. Vladarovo nastudování po celé odpoledne, které jsem strávil v útulném a akusticky nemilosrdně konkrétním Mozartově sále Vídeňského koncertního domu, charakterizovala velmi hybná tempa (více než hodinová kompozice trvala pouhých 55 minut), amorfní dynamika bez ohledu na akustické možnosti malého Mozartova sálu a sázka na hlasový projev velmi mladých vokalistů, korejské sopranistky Seri Baek, německé altistky Sonji Bühling a jejích krajanů, tenoristy Saschi Zarrabi a basisty Daniela Weilera. Zatímco hybná tempa, vzpouzející se současné představě meditativní hudby, o to však bližší hybnému tempovému předznamenání Andante doby Haydnovy, směřovala odpoledne k plynulému pohybu, nevytříbeně bezohledná dynamika škodila jak Haydnovu dílu, tak posluchačskému zážitku, ochuzenému o finesy skladatelova kompozičního mistrovství v nižších dynamických vrstvách.

Vídeňský komorní sbor, těleso s letitou tradicí kolektivního provozování vokální hudby sahající do roku 1947, onoho odpoledne příjemně překvapil aktuálními kvalitami, k nimž jistě přispěla přítomnost i několika tváří, léta spjatých s konkurenčním a mnohem známějším Sborem Arnolda Schoenberga sbormistra Erwina Ortnera. Mnohem méně mě uspokojila volba kvarteta mladých a do posledního muže či ženy debutujících sólistů, které možná čeká skvělá budoucnost a smělá kariéra, ovšem zatím jen čeká. U některých z nich jsem měl neodbytný pocit, že nepochopili význam zpívaného textu a nevhodně si jej vybrali k předčasné vokální exhibici. Pokud bych se chtěl s některým z nich na podiu ještě setkat – dámy prominou, ale ony to nebudou – pak s mnichovským basistou Weilerem, který se hudbě věnuje profesionálně devátým rokem a mohla by jej při vhodné volbě repertoáru čekat solidní kariéra, spíše než jeho mnichovského kolegu Zarrabiho. Vladarova dobrá vůle prezentovat vídeňskému publiku v odpoledním čase vrcholnou kompozici mistrovského Haydna v aktuálním balení mladých hlasů, tak selhalo buď na jejich dosud nevyzrálém hlasovém projevu, nebo v případě sopranistky na příliš sebestředném pódiovém vystupování. Škoda, mohlo to být příjemné odpoledne.

Wiener KammerOrchester (foto YouTube)
Wiener KammerOrchester (foto archiv/YouTube)

 

Hodnocení autora recenze: 60%

Bach Collegium Japan
Dirigent: Masaaki Suzuki
Hana Blažíková (soprán)
Joanne Lunn (soprán)
Robin Blaze (alt)
Makoto Sakurada (tenor)
Dominik Wörner (bas)
15. dubna 2016 Grosser Saal Wiener Konzerthaus Vídeň

program:
Johann Sebastian Bach: Ich hatte viel Bekümmernis BWV 21 (před 1714?)
=přestávka=
Johann Sebastian Bach: Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170 (1726)
Johann Sebastian Bach: Magnificat D dur BWV 243 (1732–1735 ca.)
přídavek:
Johann Sebastian Bach: Magnificat D dur BWV 243 (Gloria: Sicut erat in principio) (1732-1735)

www.bachcollegiumjapan.org
***

Wiener KammerOrchester
Wiener Kammerchor
Dirigent: Stefan Vladar
Seri Baek (soprán)
Sonja Bühling (alt)
Sascha Zarrabi (tenor)
Daniel Weiler (bas)
16. dubna 2016 Mozart Saal Wiener Konzerthaus Vídeň

program:
Joseph Haydn: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze Hob. XX/2 (1795–1796)

www.kammerorchester.com
www.konzerthaus.at

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat