Fenomenální a poetický Joshua Bell

Čajkovského Houslový koncert D dur perlil jako nejlepší šampaňské

Než jsem šel na včerejší koncert, dopřál jsem si malý aperitiv. Byl ve formě záznamu mistrovského kurzu Josefa Gingolda z roku 1982. Patnáctiletý Joshua Bell na něm hraje třetí větu Čajkovského Koncertu D dur op. 35 a pedagog velké řady vynikajících houslistů se na konci snímku kouzelně usmívá. Stojí před ním poeta houslí (video najdete zde).

Joshua Bell a Josef Gingold (zdroj elbowmusic.org)
Joshua Bell a Josef Gingold (zdroj elbowmusic.org)

Stejně tak to cítilo publikum včerejšího zahajovacího koncert sto dvacáté první koncertní sezony České filharmonie. Krystalická technika Joshuy Bella vám vyrazí dech. Krása a lehkost tónu, umocněná charismatickým vystupováním, vás doslova oblaží. I vy máte úsměv na tváři po každé frázi, diminuendu i neuvěřitelně těžkém běhu do vysokých poloh. Již po prvních taktech vnímáte pouze krásu. Krásu Čajkovského hudby, která plynula do Dvořákovy síně na křídlech inspirace v téměř komorní podobě.  Sólistovy ex-Huberman stradivárky zpívají a každá nota je perlou. Flageolety okouzlují stejně tak jako u Váši Příhody. A co zaujme nejvíce, je oddanost skladateli, zápisu a souznění duší s Jiřím Bělohlávkem. Žádné experimenty, nic povrchního, okázalého, žádná snaha lišit se od ostatních. Navíc naprosté soustředění pouze na hudbu.

Řada mladých umělců by si z takové niterné koncentrace a oddanosti měla vzít vzor. Úvodní věta plyne svobodně a nemá žádný patetický ruský světobol, jak často slýcháváme. Tempo celé věty je přesně tak, jak má být, a kadence prolétne jako vánek. Prolétne do vaší duše a hladí. Housle a smyčec jako by vyrůstaly z jeho rukou a byly jejich součástí. Nevnímáte, že tento koncert patří mezi nejtěžší vůbec. A když přijde Canzonetta, obdivujete křehkost, detailní frázování i snová nadpozemská pianissima. Úvod finále i celá věta nemá hrubost ani drsnost. Nezaslechnete žádný, ani sebemenší zvukový kaz. Při tvorbě tónu, spiccat, glissand a různých typů trylků i rychlosti a šíře vibrata ví Joshua Bell naprosto přesně co, kdy a jak použít. S každým tónem se mazlí a to ještě nevíte, že na vás čeká další lahůdka ve formě přídavku. Rachmaninova Vokalíza za doprovodu citlivé České filharmonie je dalším balzámem pro srdce a duši. Po řadě renomovaných houslistů a houslistek, kteří se v posledním roce i v minulosti v Praze představili, zažilo Rudolfinum vrchol, který už asi nikdo nepřekoná.


Hodnocení autora glosy: 100%

Zahajovací koncert 121. sezony České filharmonie
Dirigent: Jiří Bělohlávek
Joshua Bell (housle)
Bernarda Fink (mezzosoprán)
Pavel Černoch (tenor)
Česká filharmonie
29. a 30. září 2016 Dvořákova síň Rudolfinum Praha
(psáno z koncertu 29. 9. 2016)

program:
Petr Iljič Čajkovskij: Houslový koncert D dur op. 35
přídavek:
Sergej Rachmaninov: Vokalíza, op. 34
= přestávka =

Gustav Mahler: Píseň o zemi

www.ceskafilharmonie.cz

Recenzi Mahlerovy Písně o zemi připravujeme v samostatném zpracování

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zahajovací koncert 121. sezony České filharmonie (Praha 29./30.9.2016)

[Celkem: 34    Průměr: 4.4/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Lulu

Myslím že neméně stejnou ódu na dokonalost a poetičnost provedení by si zasloužila i druhá polovina koncertu Mahlerova Píseň o zemi s naší vycházející tenorovou dnes už světovou hvězdou P.Černochem i paní B.Fink.Takových Čajkovského koncertů slyšíme na světových soutěžích vícero, ale Mahlerova Píseň o zemi v takovém provedení je ojedinělá.

Richard

Pro mě naprosto fantastický výkon, jaký v Rudolfinu s Českou filharmonií už hodně let nebyl. Bravo!!!