Festival hudebního divadla Opera 2017 začíná. Ředitelka festivalu odpovídá na dotazy čtenářů

  1. 1
  2. 2

Dobrý den, je nám moc líto, že v Praze neuvidíme Verdiho Attilu z Opavy. Macbetha přece zná každý. Proč jednotlivé tituly nevybíráte podle toho, jak jsou nebo nejsou známé? Vždyť jste festivalem pro operní fanoušky, takže zvýšený zájem právě o méně hraná díla je víc než jistý. Děkuji předem za reakci. (Anna V.)

Hrabě Ory, Thaïs, Medea, Juro Jánošík, Dítě a kouzla, Alcina – vážně Vám připadá méně hraných děl v programu festivalu málo? Proč Macbeth a ne Atilla, na to bychom se museli zeptat v Opavě, ale já jsem docela ráda, že máme v programu i nějaké to známější dílo.

Vím, že divadlům nemluvíte do toho, s čím přijedou, ale myslím, že to je chyba. Program festivalu by měl mít nějakou dramaturgickou koncepci, řada titulů například z ostravské opery by diváky určitě zajímala víc než Hamlet, kterého známe z Metropolitní opery. Děkuji za reakci. (Pichlerová)

Vidím to úplně opačně: všechny velké činoherní nebo hudební festivaly musí mít své dramaturgy, protože musí rozhodnout už to, který soubor vůbec pozvou. Operní festival, kterého se mají právo zúčastnit všechna stálá profesionální operní divadla, má oproti nim ojedinělou možnost ponechat na vedení divadel, aby šla do konfrontace s ostatními soubory s tím, co sama považují za nejpozoruhodnější, nejvydařenější, ve svém směřování nejpodstatnější. Tedy v rámci technických limitů, o kterých už bylo psáno výše – a které samozřejmě také nejlépe znají přímo v divadlech, kde inscenace vznikly. A mimochodem: Hamlet získal nominace v anketě o nejlepší inscenaci v časopise Svět a divadlo, má dvě nominace na Thálie, představitel titulní role ji získal – umím si velmi dobře představit, že kdyby tu byla nějaká dramaturgická rada, vybrala by zrovna Hamleta…

Podle čeho jsou udělovány jednotlivé ceny a jak to bude s jejich vyhlašováním? Podle jakého klíče je sestavována porota? (operafan)

Pro letošek nám z porot zůstala jen porota kritiků – jak se festival rozrůstá, není reálné chtít po pěveckých legendách, aby viděly všechna představení. O složení poroty rozhoduje výbor Jednoty hudebního divadla – co se poroty kritiků týče, chceme, aby to byli lidé, kteří opravdu pravidelně o opeře píší. A samozřejmě to zároveň musí být lidé, kteří jsou ochotni jít na osmnáct představení v průběhu několika málo týdnů. Porota kritiků bude letos oceňovat nejen nejlepší inscenaci, ale i mimořádné ztvárnění role. A stejnou možnost dostanou i diváci: v rámci ankety budou bodovat inscenaci a nominovat interprety, kteří je zaujmou. Budeme mít tak dvě odborné a dvě divácké ceny. A ředitelka má opět šanci udělit jednu cenu bez předběžného vymezení, tedy mohu ocenit celou inscenaci, soubor, jednotlivce. Porota hlasuje po posledním představení, stejně tak výsledky ankety jsou známé samozřejmě po posledním představení. Zveřejníme následující den na tiskové konferenci. A předávat budeme na jevištích jednotlivých divadel – je to příjemná oslava, na kterou si divadla zvou své zřizovatele, chlubí se před svým domácím publikem…

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Děkuji za zájem o festival a těším se na setkávání na festivalových představeních i doprovodných akcích.

Stavovské divadlo (zdroj commons.wikimedia.org/foto Jorge Royan)

 

VIZITKA
Lenka Šaldová (3. března 1976) divadelní kritička, kurátorka v muzeu, ředitelka Festivalu Opera. Absolvovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obory bohemistika a divadelní věda, v roce 2007 zakončila doktorské studium v oboru divadelní věda disertační prací na téma Česká operní režie v šedesátých letech dvacátého století.

Od roku 2005 pracuje v Divadelním oddělení Národního muzea jako kurátorka sbírky loutek a loutkářských dekorací a sbírky rukopisů, podílela se na vzniku loutkářské expozice v Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích (2006), pro nějž vytvořila řadu výstav (mimo jiné Loutkářská šatna Anny Suchardové-Brichové, Malíři Boškové z Vlachova Březí, Vodníci) a další zajišťovala produkčně. Z větších výstav: Tradiční české loutky (Tchaj-pej, 2007), Loutka – nejkrásnější dárek. Rodinná divadélka z Národního muzea (České muzeum výtvarných umění v Praze, 2008), Za oponou čeká fantazie. Loutky a rodinná divadélka ze sbírek Národního muzea (Zámek Dačice, 2015). Autorsky a produkčně se podílela na výstavě Smrt kmotřička (2014) v Českém muzeu hudby a je spoluautorkou výstavy Hudba a pohádka (2017) tamtéž.

Od poloviny devadesátých let pravidelné publikuje v odborných divadelních a hudebních časopisech, v současné době především v Divadelních novinách a v časopise Svět a divadlo.

Od roku 2001 je ředitelkou Festivalu hudebního divadla Opera.

www.festival-opera.cz

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář