Festival tanečních filmů na vzestupu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Režisér Scott Carthy natočil dokument o newyorské pouliční taneční skupině W.A.F.L.E., která před plošným zákazem tanečních vystoupení v prostorách metra bavila svým tancem cestující. Jsou představiteli odnože streetového stylu litefeet, která vznikla v Harlemu a Bronxu jako nástupce breakdance. Film ukazuje tanec jako alternativní životní styl v komunitě náchylné ke kriminální činnosti, jako prevenci a pozitivní přístup k životu ve městě, i když se odehrává na ulici. Ukazuje opět sociální rozměr tance a to, že některé jeho funkce dnes buď zapomínáme, nebo alespoň nejsme s to je docenit.

Posledním blokem a rozloučením s Festivalem tanečních filmů byla sekce Tanec. Móda. Film. Krátkými filmy ze světa módy a kreativního průmyslu prováděl diváky režisér Jakub Jahn. Jakkoli byla tato část informačně přínosná, odlišovala se svou formou až příliš výrazně od zbytku festivalu, jako kdyby nebylo tak úplně jasné, o co tady jde – promítání videí, nebo přednášku? Možná by pomohlo moderování ve dvou nebo možnost si informace odnést v tištěné podobě. Okénko do světa filmu a módy bylo ale i tak výživné.

Velká jména módního světa se stále častěji svěřují do rukou režisérům, kteří využívají tanec jako hlavní komunikační prostředek a někdy už docházejí tak daleko, že klipy připomínají spíš surreálné filmy a reklamní sdělení v nich zaniká (několikrát během večera jsem si během promítání futuristických klipů vzpomněla na Langovo Metropolis, přes všechny technologické pokroky jsou některá základní vizuální schémata vlastně neměnná a univerzální, před devadesáti lety i dnes).

V oblasti módy se objeví čas od času jména z baletního světa, ale častěji z oblasti street dance a tanečních videí – svět hudby a módy je rozhodně prostupnější. Vše se vzájemně sbližuje, je možné jednou tvořit klip pro známou hudební hvězdu a vzápětí pro módní dům. Fúze světa tance a módy, ve které se pochopitelně točí velké peníze, může být prospěšná, pokud si umělci i dál budou zachovávat svou nezávislost, a zdá se, že právě to je aktuální trend. Nebezpečí tu ale číhá vždy – protože ten, kdo má peníze, jich chce získat víc a jeho cílem není financovat umění, ale oslovit zákazníka. Optimismus je na místě, ale realismus také.

Festival tanečních filmů je za námi a všechny dojmy z něj je potřeba ještě strávit. Je určitě správné, že jde o bienále, protože to dává šanci skutečně vylovit a přinést pražskému publiku ty nejzajímavější kousky. Skvělá návštěvnost potvrzuje, že taneční filmy oslovily novou vlnu diváků a že tu máme období, kdy musíme tohoto zájmu využít. Někdy se zdá, že se tanec vyčerpává, ale pro tvůrce tanečních filmů to zřejmě neplatí. Možná by měla partnerství mezi choreografy a filmovými režiséry dostat víc prostoru. Nebo alespoň dialogy, setkání a výměna názorů. Je toho tolik, co se ještě dá tancem vyprávět, tolik toho ještě nebylo řečeno…

Moving Prague – režie Jevan Chowdhury (zdroj Festival tanečních filmů 2017)

P. S.: Festival tanečních filmů podporuje od letošního roku taneční film ještě konkrétněji. Vyhlásil totiž ideovou soutěž na nový krátkometrážní filmový snímek a už má svého vítěze, respektive vítězku. Cenu Maya a především příspěvek na tvorbu ve výši 60.000 korun získala mladá režisérka Maria Judová, která zvítězila s návrhem zpracování patnáctiminutové choreografie pro virtuální realitu. Hlavním partnerem prvního ročníku ceny je vznikající Kyliánův nadační fond.

 

Festival tanečních filmů
11. – 13. května 2017

Filmy a kredity:

Workshop Tanec a kamera
Sacred
Režie: Christelle Kanaan
Choreografie: Lenka Bartůňková
Kamera: Lachezar Dimitrov

Mirada
Choreografie: Radka Šulcová
Režie: Dimitris Hautecoeur
Kamera: Leo Decristoforo

Take One
Choreografie: Sabina Škodová
Režie: Rhea Sharabaty
Kamera: Naila Dadash-zadeh

Her for She
Choreografie: Štěpán Pechar, Morgane Lanoue
Režie: Petr Salaba
Kamera: Adéla Márová

Cycles
Choreografie: Veronika Vaculíková
Kamera: Janek Chajewski
***

Mr. Gaga
Režie: Tomer Heymann
2015, Izrael, Švédsko, Německo, Nizozemí

***

Shantala
Režie: Ezra Belotte Cousineau
2015, Kanada

***

A Living Space
Režie: Jakub Jahn

2016, Česko, Slovensko
***

Best of the Best
The Music Box
Režie: Daniel Cloud Campos
2011, USA

Pas
Režie: Frédérique Cournoyer-Lessard
2015, Kanada

Lay me Low
Režie: Marlene Millar
2015, Kanada

She/Her
Režie: Sonja Wyss & Cecilie Moisio
2015, Nizozemí

Timecode
Režie:Juanjo Giménez
2016, Španělsko
***

Urban dance film
He Who Dances on Wood
Režie: Jessica Beshir
2016, USA

Le Fou
Režie: Christopher Tew
2016, Velká Británie

Vanishing points
Marites Carino
2014, Kanada

Les Bosquets
Režie: JR-Artist
2015, Francie

Terra & Eddie
Režie: Ben Williams
2014, Velká Británie

Litefeet
Režie: Scott Carthy
2015, Velká Británie

Moving Prague
Režie: Jevan Chowdhury
2015, Velká Británie, ČR
***

Tanec a skutečné příběhy
Keep dancing
Režie: Greg Vander Veer
2010, USA

Gleichgewicht / Keeping Balance
Režie: Bernhard Wegner
2015, Rakousko

Be Fabulous, First Stop: Sexitude
Režie: Meg Ryan
2015, USA

Voices of finance
Režie: Clara van Gool
2015, Nizozemí

Tarikat
Režie: Jasmijn Schrofer
2015, Nizozemí

www.tanecnifilmy.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat