Z festivalu Nultý bod 2017: Cabeza

V týdnu od 17. do 23. července 2017 probíhá v centru Prahy opět mezinárodní divadelní festival Nultý bod, zaměřený na žánr tanečního a pohybového divadla v propojení s dalšími druhy vizuálního i živého umění. Jeho cílem je představit nejen českému publiku nejnovější trendy v této oblasti, stejně jako podpořit uměleckou komunikaci tohoto směru. Za tímto účelem probíhá každoročně i workshop, letos nazvaný Performing Arts for the Future 2017, který je ve dvou skupinách otevřen jak zkušeným profesionálům, tak i začínajícím umělcům. Mezi ty, kteří vedou tyto lekce, patří letos i španělský choreograf Daniel Abreu, který do České republiky přivezl autorské představení Cabeza (v překladu Hlava) a diváci jej měli možnost vidět (stejně jako většinu dalšího programu festivalu) na jevišti Divadla v Celetné, v úterý 18. července 2017.

Název tohoto sóla hovoří za vše. V Cabeze se diváci stávají účastníky jakési sondy do vnitřního světa lidské hlavy. Relativně prázdný prostor (až na nevelkou hromadu uschlých větví v levé části jeviště), zaplňují pohyby tanečníka. Ty, stejně jako se ve skutečném mozku splétají nervová centra, přecházejí v nejjemnějších detailech skrze rotace kloubů a svalů od jedné části těla ke druhé, a to v plynulé návaznosti, tolik typické pro nejsoučasnější trendy jevištního tance. Ačkoliv jednotlivě vytvářené obrazy, oddělené nejen vizuálně, ale i hudebně, působí více abstraktně, je v nich evidentní konkrétní motivace pohybu i sdělovaného obsahu. Každý z nich má svůj vlastní námět, který je zároveň akcentován scénograficky nejen light designem, ale například i kouřem vytvářejícím jakousi mihotavost vzpomínek. Jako bychom se neurologickým řezem dostávali až na dřeň našeho myšlení a míst, kde se rodí nutkavost našeho jednání. Díky promyšlenému časování však nic z toho nepůsobí zdlouhavě a čtyřicet minut představení ubíhá jako voda.

Daniel Abreu patří mezi významné španělské umělce střední generace, a jak lze soudit podle viděného, zcela právem. Vyspělost jeho choreografického slovníku dokonale ladí s vyzrálostí jeho tanečního projevu, se kterou zvládá obsáhnout vše, co potřebuje ukázat a sdělit. Vyhýbá se planosti a zdlouhavosti a potvrzuje zaměřený směr současného evropského tance. Věřme, že i další program festivalu Nultý bod bude stejně dobrý.

Hodnocení autorky recenze: 90%


Nultý bod 2017

Cabeza
Choreografie a interpretace: Daniel Abreu
Asistent režie: Igor Calonge
Hudba: Christian Fennesz
Světelný design: Irene Cantero
Osvětlovač: David Benito
Scéna: Dácil González, Igor Calonge, Irene Cantero and Daniel Abreu
Fotografie: Jesús Robisco and Capricolor
Spolupráce: The Graner (Barcelona) a the Centro de Danza Canal (Madrid)
Premiéra 3. listopadu 2012 Mercat de les Flors Barcelona
(psáno z reprízy 18. 7. 2017 Divadlo v Celetné Praha)

www.nultybod.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Abreu: Cabeza (Nultý bod 2017)

[yasr_visitor_votes postid="261901" size="small"]

Mohlo by vás zajímat