Filip Barankiewicz: Je na čase začít brát klasiku vážně

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Filip Barankiewicz stojí v čele Baletu Národního divadla od sezony 2017/2018. Jeho profesní život byl pestrý, taneční kariéra naplněná a jeho další profesní aktivity v podobě pedagogické činnosti neméně úspěšné.
Narodil se ve Varšavě a v roce 1986 byl přijat na Státní baletní školu. V roce 1991 získal Cenu Václava Nižinského a po absolutoriu v roce 1995 zvítězil v polské Národní baletní soutěži, stal se finalistou soutěže mladých tanečníků Velké ceny Eurovize v Lausanne. Ve studiu pokračo-val jako stipendista Nurejevovy nadace pod vedením Mariky Besobrasové na Académie de Danse Classique v Monte-Carlu, kterou absolvoval v roce 1996.
Ve stejném roce se stal členem Stuttgartského baletu, kde byl v roce 2000 jmenován demisó-listou, v roce 2001 sólistou a o rok později prvním sólistou. Se souborem Stuttgartského ba-letu absolvoval turné po celém světě a od roku 2003 byl také stálým hostem Baletu Národního divadla v Praze. Ztvárnil řadu hlavních rolí v baletech Johna Cranka Labutí jezero, Oněgin, Zkrocení zlé ženy, Dáma a šašek, Romeo a Julie, Kennetha MacMillana Las Hermanas, Zpěv země, George Balanchina Téma a variace, Čtyři temperamenty, Serenáda, Symfonie v C, Glena Tetleyho Svěcení jara, Arena, Johna Neumeiera Tramvaj do stanice touha, Fratres, Dáma s kaméliemi, Jiřího Kyliána Návrat do neznámé země, No More Play, Márcii Haydée Spíci krasavice, Peterse Schaufusse La Sylphide a další dějové balety Giselle, Don Quijote.
V roce 2003 Filip Barankiewicz úspěšně završil své pedagogické vzdělání. Během svého půso-bení ve Stuttgartu se v roce 2014 jako instruktor a korepetitor podílel na přípravě inscenací Zkrocení zlé ženy (John Cranko), Oněgin (John Cranko), Giselle (prod. Reid Anderson, Valenti-na Savina) Don Quijote (Maximilian Guerra). Od roku 2014 spolupracoval na nastudování Crankovových baletů Zkrocení zlé ženy a Oněgin v Královském švédském baletu ve Stockholmu a v Městském divadle v Santiago de Chile, ve Finském národním baletu v Helsinkách, Estonském národním baletu v Tallinnu, v Norském národním baletu v Oslu a v Národním kanadském baletu v Torontu.
Pro Korejský národní balet a Polské národní divadlo ve Varšavě nastudoval Crankův balet Zkrocení zlé ženy a balet Oněgin pro Bavorský státní balet v Mnichově a Teatro Municipal v Santiago de Chile.
V letech 2015─2017 působil jako baletní mistr Stuttgartského baletu, kde se podílel na tvorbě repertoáru a inscenací choreografií Williama Forsytha, Jiřího Kyliána, Hanse van Manena a Maximiliana Guerry. Působil též jako hostující pedagog v Opera National Bordeaux, Les Bal-lets de Monte-Carlo, v Polském národním divadle a Národním kanadském baletu v Torontu.
V roce 2016 zasedl v porotě Mezinárodní baletní soutěže VIBE ve Vídni.

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hlastanecniku

Nelíbí se mi že pan Barankiewicz přistupuje k souboru tak, jakoby své kvality do doby jeho příchodu neměl. Klasické balety tu tanečníci tančili, těžké kusy typu svěcení jara též, takže tvrzení typu že tanečníci budou překvapení že zvládnou tohle zatančit je vlastně důkazem o tom, že pan Barankiewicz vůbec nemá tušení o tom jak kvalitni a zkušené tanečníky má v souboru. Co se týče přípravy na představení: Ano dříve se skákalo z jedné inscenace do druhé ale tanečník si ji zatančil vícekrát než jednou dvakrát do roka, a tím získával jistotu a možnost vytvořit přesah. A dnes je to tak… Číst vice »

Byť je možné se s tímto názorem v mnoha směrech ztotožnit, po gramatické stránce “Hlastanecniku” bohužel odkazuje na skutečnost, že možná tančíme srdcem, ale myslíme spíš kolenem.

MAB

Příspěvek „Svobodníka“ je typickou ukázkou toho, že když nejsou věcné argumenty, soustředíme se na gramatiku a pokusíme se urazit. Pokud „Hlastanecníku“ myslím kolenem, čím asi myslí „Svobodník“, zdali myslí vůbec! Klasiku v baletu ND takřka zlikvidoval pan Zuzka :-(, není to průvodní jev baletního souboru ND. Jsem zvědav, jak se s tím současné vedení baletu popere. To že klasika táhne, je osvědčené ve všech světových divadelních domech, s výjimkou několika a to velmi mála, například soubor Jiřího Kyliána, ale i ten vycházel důrazně z klasiky Je smutné, že pan Barankiewicz jakožto šéf baletu zřejmě neví nic o minulosti souboru, který… Číst vice »

Pokud vstupujete do veřejného prostoru, prezentujete se jako zástupce určité skupiny lidí a otevřeně kritizujete výroky přímého nadřízeného, tak by měl Váš příspěvek vykazovat určitou úroveň. V opačném případě nebude Vašemu názoru zpravidla věnován větší význam. Tak to bohužel chodí.