Filip Barankiewicz: Přebírám 80 % souboru, na mně už byla i volba repertoáru Baletu ND

  1. 1
  2. 2
  3. 3

To, že mohu učit jiné, je pro mě požehnáním a přináší mi to mnoho pozitivních emocí. Úspěch mého žáka pro mě vnitřně znamená více než úspěchy, které jsem osobně sklízel na scéně. Pochopitelně budu pedagogicky působit ve svém souboru v Národním divadle, ale přestože miluju děti, na vyučování v taneční škole nebudu mít čas. Ovšem jedním z mých výhledových cílů je zavedení nějakého druhu „apprentice“ či „trainee“ programu, který by spojil Balet Národního divadla s pražskými tanečními školami, abychom měli možnost poznat a vychovávat výrazné talenty, které bychom poté mohli hned po škole přijmout do našeho souboru.

Děkuji vám za rozhovor a přeji hodně úspěchů!

Filip Barankiewicz s autorkou rozhovoru (zdroj archiv autorky / foto Tomáš Ježek)


VIZITKA
Filip Barankiewicz
, nezávislý baletní mistr a designovaný umělecký šéf Baletu Národního divadla od sezony 2017/2018. Filip Barankiewicz se narodil ve Varšavě. V roce 1986 byl přijat na Státní baletní školu v polské metropoli a začal vystupovat v různých baletních představeních ve Varšavě a Lodži. Ještě během studií pro něho Emil Wesolowski vytvořil roli ve své choreografii The Way. V roce 1991 Barankiewicz získal Cenu Václava Nižinského. Po absolutoriu v roce 1995 zvítězil v polské Národní baletní soutěži a stal se finalistou soutěže mladých tanečníků Velké ceny Eurovize v Lausanne. Ve studiu pokračoval jako stipendista Nurejevovy nadace pod vedením Mariky Bezobrazové na Académie de Danse Classique v Monte Carlu, kterou ukončil v roce 1996.

Ve stejném roce se stal členem Stuttgartského baletu, kde byl v září 2000 jmenován demisólistou, v září 2001 sólistou a o rok později postoupil na pozici prvního sólisty. Se souborem Stuttgartského baletu absolvoval turné po celém světě. Od roku 2003 je také stálým hostem Baletu Národního divadla v Praze, kde ztvárnil Siegfrieda v Labutím jezeře, Petrucchia ve Zkrocení zlé ženy a titulní roli v Oněginovi (obě choreografie Johna Cranka). Dále vystoupil v několika galapředstaveních v Praze, Poznani a Krakově, v Bodrumu, Salcburku, Karlsruhe a Pforzheimu. Roli Petrucchia tančil i se souborem baletu Theatro Municipal do Rio de Janeiro, s Norským národním baletem, s Lipským baletem, s baletem drážďanské Semperovy opery, kde se v roce 2008 objevil po boku Leslie Heylmann na jejím představení na rozloučenou, a také s West Australian Ballet v Perthu. V roce 2008 s Leslie Heylman provedl Pas de deux z Crankova baletu Zkrocení zlé ženy v rámci gala na počest odcházejícího ředitele Birminghamského královského baletu Desmonda Kellyho. V roce 2004 zazářil v hlavní mužské roli Romea a Julie (John Cranko).

V roce 2006 hostoval jako Albrecht v Giselle na scéně Companhia Nacional de Bailado v Lisabonu. Romea také ztvárnil v roce 2009 ve Vídeňské státní opeře po boku Poliny Semjonové v roli Julie. V letech 2003, 2006 a 2009 byl Filip Barankiewicz pozván na Světový baletní festival v Tokiu, kde měl možnost tančit se světoznámými balerínami Alessandrou Ferri, Alinou Cojocaru a Mariou Eichwald, s níž pak v roce 2010 vystoupil jako host Polského národního baletu ve Varšavě v Crankově Oněginovi. Začátkem roku 2013 si ho umělecký šéf souboru Ballet de l’Opéra national du Rhin Ivan Cavallari vybral do role Basila pro světovou premiéru baletu choreografa Rui Lopese Graçi Don Quichotte ou l’illusion perdue ve Štrasburku. V listopadu 2013 tančil spolu s Alexandrem Zajcevem Pas de deux v My Way (Stephan Thoss) na gala představení v rámci festivalu „Tři století světového baletu“, který se konal v Kremlu u příležitosti 240. výročí založení moskevské Baletní Akademie Velkého divadla. 29. března 2014 vystoupil se slavnou japonskou balerínou Miyako Yoshido na gala NHK v Tokiu a ve stejném roce v dubnu se objevil v rámci slavnostního programu v Paříži, během kterého tanečník Roberto Bolle převzal medaili UNESCO.

V roce 2003 Filip Barankiewicz úspěšně završil své pedagogické vzdělání. Kromě tance se také jako host věnuje výuce v Polském národním baletu ve Varšavě a v Baletu Národního divadla v Praze. Během svého působení ve Stuttgartu se v roce 2014 jako instruktor a korepetitor podílel na přípravě inscenací Zkrocení zlé ženy (John Cranko), Oněgin (John Cranko) a Giselle (produkce Reid Anderson, Valentina Savina).

V roce 2014 spolupracoval na nastudování Crankova Oněgina v Královském švédském baletu ve Stockholmu a ve Finském národním baletu v Helsinkách. Během pobytu v obou městech zároveň vyučoval. Od září 2014 působí jako nezávislý první sólista, korepetitor a hostující pedagog.

V první polovině roku 2015 byl pozván soubory Opéra National de Bordeaux, Estonský národní balet a Korejský národní balet, aby jako baletní mistr připravil inscenace Crankova Zkrocení zlé ženy. Ve stejném roce také vystoupil v rámci gala představení na podporu boje proti AIDS v Salcburku a na Gala des Etoiles se Světlanou Zacharovou v Luxemburgu.

Od září 2015 působí jako baletní mistr Stuttgartského baletu, kde se podílí na tvorbě repertoáru a inscenací choreografií Williama Forsytha, Jiřího Kyliána a Hanse van Manena.

V říjnu a listopadu roku 2015 se jako asistent Jane Bourne podílel na inscenaci Crankova Zkrocení zlé ženy v Polském národním divadle ve Varšavě. V březnu 2016 byl přizván jako porotce Mezinárodní baletní soutěže VIBE ve Vídni, v květnu pedagogicky působil v Bordeaux pod vedením Charlese Judea. V červnu 2016 nastudoval Zkrocení zlé ženy se souborem Korejského národního baletu v Soulu.
V červenci 2016 zasedl v porotě baletní soutěže v italském Sorentu. V létě roku 2016 přijal pozvání nastudovat inscenaci Crankova Oněgina v Santiago de Chile v režii Marcie Haydée.

Od sezony 2017/2018 bude Filip Barankiewicz ve funkci nového uměleckého šéfa Baletu Národního divadla v Praze. Na počest tohoto jmenování uspořádal 21. června 2016 ve Státní opeře slavnostní večer Dance Gala, kterým se představil jako nadcházející vedoucí souboru.
(Zdroj: www.narodni-divadlo.cz)

www.narodni-divadlo.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat