Finále Festivalu tanečních filmů 2019 – tanec v brazilských ulicích i v komerční sféře

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Večer se konečně diváci shromáždili, aby si vyslechli závěrečné usnesení poroty a podívali se nejen na vítězné filmy, ale také na poslední promítací blok s tématem Tanec a reklama. U diváků nejvíce uspěl film, který jsme viděli hned první večer, možná i pod dojmem choreografova věhlasu – Ekman’s Concise Guide to Natural Movement. A porota přiřkla hlavní festivalové ocenění snímku The Walls of Limerick Artura Bandinelliho. Rozhodování nemohlo být nijak snadné, když vedle sebe stály filmy, kde měl tanec hlavní podíl i snímky, které byly jen stěží pohyblivým obrazem, minutové miniatury i prokomponované dramatické celky. The Walls of Limerick zaujmou už prvním záběrem směřujícím na padající javorové semínko až po poslední scénu, v níž si dvě ženy podávají ruce skrze pletivo na vrcholku zdi. Film využívá černobílé estetiky, různorodé délky a dynamiky střihu a také stálých změn perspektivy, takže brzy diváka zmate. Objevuje se v něm vzdušný tanec dvou akrobatek i sešikované černé střevíce irských stepařek, jako kdyby chtěl odhalovat různorodost a bohatství taneční kultury. Vše je cíleno na kontrast, a přitom vizuální čistotu, z filmu celkově vzlíná jistá atmosféra nesvobody a touhy po jejím překonání. Walls of Limerick je vlastně název konkrétního irského tance, zde je však využit pro zobrazení skutečných zdí, po nichž lze chodit a tančit, ale také nás od sebe oddělují. Wall neznamená zeď, ale také hradbu, film tak může jednak odkazovat ke slavnému kamennému opevnění, které vznikalo někdy ve 12. a 13. století, ale také k hradbám a bariérám v nás. Mnohoznačnost této taneční výpovědi, která nabízí trojí až čtvero čtení, z filmu jistě udělala favorita.

A v závěru už zbyla zmíněná exkurze do světa reklamy, v níž není tanec řídkým hostem. Skvěle se jí totiž vyjadřují emoce, a to je přeci to, o co v reklamě jde především. V reklamě se točí velké peníze, je rozpočet na trikové záběry, kostýmy, styling a nezřídka i na slavného režiséra nebo choreografa. Pod reklamou na snový pastelový svět, do kterého vás vtáhnou šperky z kolekce Tiffany, je podepsaný Gary Ross, který režíroval Hunger Games. Reklamu na Baileys, která se odehrává v Cukrovém království z Louskáčka a baletka si v ní při obraně svého miláčka v souboji splní sen, který se jistě u tyče míhá hlavou nejednomu adeptovi baletního umění, totiž rozbít někomu ústa prostřednictvím dobře mířeného grad battement (a ve špičce je výsledek zaručen), choreografoval Benjamin Millepied. Streetový tanečník Lil Buck popírá zákony gravitace v reklamě na sluchátka od Apple. Tancem se dá propagovat cokoli: tančit můžou elementy ve sklenici piva, nadšení majitelé robotického vysavače, duet z Hříšného tance si mohou střihnout i hráči rugby, tančit mohou i jen prsty a samozřejmě se dá hojně tančit okolo a v automobilu, jeho pohyb k tomu tak nějak přímo svádí (a reklamám, ve kterých byl automobil shazován v železné kleci ze skály, aby dokázaly divákovi, že se mu fakticky ve vzduchu neulomí otevřené dveře, už z našich obrazovek dávno zmizely). Tancem prodáte pojištění domácnosti, kterou vám možná zdemoluje malá baletka snící o velké kariéře, samozřejmě i šaty a boty všeho druhu, ať už tančíte tango nebo podivné tribal tance a jste ozdobené zlatým tetováním přes celý obličej (aneb to je ten správný outfit do fitka). Někdy je tanec v rukou reklamy na dobročinné kampaně, třeba o nervových chorobách, chronické bolesti nebo jej využil i Amnesty International. Nejvtipnější reklamou večera se stává spor o dvou švarných milovnících tance, kteří se potkali až v dalekém Taiwanu, aby spolu spasili svět cukáním ramen za volantem vozu značky Škoda.

 

Soutěžní snímky třetího dne

Cycles (2017)
Režisér Veronika Vaculíková
Choreograf Veronika Vaculíková
Země původu Česká Republika

But First… (2018)
Režisér Erin Brown Thomas
Choreograf Mike Esperanza
Země původu USA

Abismo (2016)
Režisér Pablo Diconca
Choreograf Catherine Gaudet
Země původu Kanada

Business Is Brutal (2017)
Režisér Jack Thomson
Choreograf Jack Thomson
Země původu Velká Británie

Břehy (2018)
Režisér Daniela Hanelová
Choreograf Daniela Hanelová
Země původu Česká republika

Guilty (2018)
Režisér Alexia Maltner
Choreograf Alexia Maltner
Země původu Brazílie

Still Life in Scheme (2017)
Režisér Kati Kallio
Choreograf Ksenia Mikheeva
Země původu Finsko / Rusko

Pilgrimage (2017)
Režisér Marlene Millar
Choreograf Sandy Silva
Země původu Kanada

Indframe (2018)
Režisér Miroslav Balogh
Choreograf BKP
Země původu Česká republika / Slovensko

 

Urban Dance

Larga o Aco (2017)
Režisér Julio Secchin
Země původu Brazílie

Asphalt (2017)
Režisér Thomas Bryant and Gitanjali Patel
Choreograf Os Fabullosos
Země původu Velká Británie

Jellow Jumpsuits (2016)
Režisér Alex Tiernan
Choreograf Indigenous Dance Academy
Země původu Velká Británie

Reach (2018)
Režisér Billy Boyd Cape
Choreograf Botis Seva
Země původu Velká Británie

Poba (2017)
Režisér Mary Rozzi
Choreograf Poba, aka Shawn Theagene
Země původu USA

Able (2018)
Režisér Jakob Jonas
Choreograf ILL-Abilities
Země původu USA

Dream Girl (2017)
Režisér Marco Gasser
Choreograf Alesya Dobysh
Země původu Španělsko

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat