FOK uvede premiéru hobojového koncertu pod taktovkou Tomáše Netopila

Na přelomu ledna a února, 31. 1. a 1. 2. 2018, zazní ve Smetanově síni Obecního domu přelomové hudební dílo: Fantastická symfonie Hectora Berlioze. Ale ještě před ní se můžeme těšit na světovou premiéru hobojového koncertu českého skladatele Jiřího Gemrota v podání špičkového sólisty Viléma Veverky. Večer s orchestrem FOK pod taktovkou Tomáše Netopila ozdobí choreografická báseň Maurice Ravela s názvem La valse. Před koncertem 31. 1. 2018 se koná setkání s umělci v salónku „Cukrárna“ Obecního domu od 18.15 hod.

Skladatel Jiří Gemrot spolupracoval s hobojistou Vilémem Veverkou jako hudební režisér na sólových nahrávkách. Při tom jej hobojista zaujal natolik, že se rozhodl pro něj zkomponovat skladbu. Nejprve to bylo Trio pro hoboj, harfu a klavír, napsané pro soubor, v němž Vilém Veverka působí s Kateřinou Englichovou a Martinem Kasíkem. Po úspěšném uvedení tria Jiří Gemrot slíbil hobojistovi, že pro něj napíše koncert. Stalo se tak v Essenu, kde se Jiří Gemrot účastnil nahrávání společně s dirigentem Tomášem Netopilem. „Když Tomáš zjistil, že tam pracuji na hobojovém koncertu“, vzpomíná skladatel, „zaujalo ho to a nabídl mi uvedení skladby na tomto koncertu s FOK.“ Jiří Gemrot v této skladbě záměrně neobsadil bicí nástroje a z dechové sekce odebral hoboj, aby sólista mohl kontrastněji vyniknout svou nástrojovou barvou.

„Epizodu ze života umělcova“, jak Berlioz v podtitulu Fantastickou symfonii označil, zkomponoval autor ve svých sedmadvaceti letech rozvášněn životními peripetiemi ve vztahu k herečce Henriettě Smithsonové. Napsal k ní hned dvě verze výkladu „děje“. Dílo, které zažilo premiéru v roce 1830, se tak stalo první programní symfonií vůbec. Hlavní téma symfonie je věnováno milované Henriettě, kterou byl Berlioz nejprve odmítnut. Pod vlivem opia se mu pak zdálo, že dívku zabil a byl za to odsouzen k popravě, která je ve čtvrté větě naprosto démonicky vykreslena do posledního detailu třemi údery bicích: Prvním spadne gilotina, pak hlava, a ta ještě poskočí. Hrdina vstupuje do pekelných bran za zvuků monstrózní fanfáry. Po hudební stránce skladba obsahuje řadu kompozičních novinek, a tak není divu, že přinesla autorovi velký úspěch. Byla zde např. poprvé užita hra smyčců s dusítkem (1. věta) nebo hra dřevem smyčce, čímž Berlioz ve čtvrté větě nápaditě ztvárnil visející kostlivce na popravišti.

TOMÁŠ NETOPIL & FANTASTICKÁ SYMFONIE
31. 1. a 1. 2. 2018, středa a čtvrtek, 19.30 hod.
Smetanova síň, Obecní dům
Orchestrální koncert

MAURICE RAVEL La valse, choreografická báseň
JIŘÍ GEMROT Koncert pro hoboj a orchestr (světová premiéra)
HECTOR BERLIOZ Fantastická symfonie op. 14

Vilém VEVERKA | hoboj
SYMFONICKÝ ORCHESTR HL. M. PRAHY FOK
Tomáš NETOPIL | dirigent

Slovo dramaturga Martina Rudovského
Houslových koncertů je mnoho. Klavírních je možná ještě víc. Ale hobojových? Zdaleka tolik ne a navíc jich není nikdy dost. Vždyť jak opojná je barva hoboje! Třtina ani nemohla pomýšlet na smysluplnější naplnění svého osudu. A teď tu vzniká něco nového. Onehdy se setkali hobojista Vilém Veverka, skladatel Jiří Gemrot a dirigent Tomáš Netopil, až z toho vznikl koncert, který ve světové premiéře provede orchestr FOK, jenž má otevírání nových horizontů v genech. Navíc to bude díky Ravelovi večer taneční a díky Berliozovi pro hudebníky večer autobiografický, neboť Fantastická symfonie má podtitul Epizoda ze života umělcova.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]