Fotoreportáž: Obrázky z asijského turné České filharmonie

Milí čtenáři Opery Plus, po delší době bych vám rád zprostředkoval dojmy ze zámořského turné České filharmonie, které nás tentokrát zavedlo do Jižní Koreje, Japonska a na Tchajwan. Obvyklá sdělení, že sály byly plné, akustika skvělá, publikum nadšené a sólisté výborní, si přečtete v každém druhém článku a tyto informace jsou vám stejně platné jako převratná zjištění, že v létě je horko a v zimě sněží. Místo toho jsme se rozhodli s naším fotografem Petrem Kadlecem zkusit vám zprostředkovat okamžiky z turné pomocí fotografií, které poví více než dlouhý text. Petr Kadlec říká, že chce, aby každá jeho fotka měla příběh, a neváhá obětovat spoustu času čekání na ten správný okamžik, v němž zachytí i to, co je za obrázkem. Věřím, že vás pohled Petra Kadlece povede skoro tak dobře, jako byste tu byli s námi. A jestli přece jen chcete něco málo číst, tady je pár bezprostředních dojmů.
3. 10. 2017 – Tokio – zkouška a koncert v Suntory Hall s Jean-Guihen Queyrasem (zdroj ČF / foto Petr Kadlec)

Turné vedl místo zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka dirigent Petr Altrichter. Přesto tu byl Jiří Bělohlávek svým způsobem s námi. Jednak ve vzpomínkách Petra Altrichtera, který vyprávěl báječné historky z první společné cesty do Japonska, když Jiří Bělohlávek šéfoval Symfonickému orchestru hlavního města Prahy FOK a Petr Altrichter se s ním během turné střídal, protože se jezdilo na mnohem delší zájezdy než dnes. Vzpomínalo i japonské publikum, o němž je známo, že je věrné a stálé. Proto jsme na výslovnou žádost pořadatelů skoro všude přidávali na počest Jiřího Bělohlávka Slovanský tanec č. 16. Jedním z našich sólistů byl Jean-Guihen Queyras, který natočil Dvořákův Violoncellový koncert s Jiřím Bělohlávkem a Pražskou komorní filharmonií. Také on vzpomínal na natáčení i na další spolupráci s panem šéfdirigentem. Navíc řada našich hudebníků měla mnoho společných zážitků s Jiřím Bělohlávkem spojených právě s Japonskem, a tak se tu všechny přirozeně vynořily.

Ale hlavně se hrálo. Bylo zajímavé sledovat, jak si Petr Altrichter postupně více a více rozumí s orchestrem. Jako když do pečlivě seřízeného závodního auta posadíte jiného jezdce, který se nejdřív seznamuje s tím, jak přesně je auto nastavené, a postupně využívá všech jeho možností. Česká filharmonie tak během turné neztratila nic z toho, co do ní vkládal Jiří Bělohlávek, a přitom našla přirozenou společnou řeč s Petrem Altrichterem, která vyústila v radost z hudebního tvoření a velikou vzájemnou důvěru. Je to proces, který se nedá zažít v běžném koncertním provozu, kde hrajete jeden program za druhým. Ale na dlouhém turné, kde se repertoár stále vrací, vzniká buď příšerná nuda, nebo jako v tomto případě potěšení z každého dalšího koncertu. Kouzelné na tom je, že nikdy nevíte předem, která z možností nastane, a musíte se nechat překvapit. A samozřejmě každé potěšení končí ve chvíli, kdy už je koncertů vážně moc, což se naštěstí tentokrát nestalo.

Turné začalo dvěma vystoupeními v Jižní Koreji. V Suwonu si společnost Samsung postavila soukromý sál pro tisíc osm set lidí, kde pořádá koncerty jen pro své zaměstnance a hosty. Nevím, co se bude muset stát, aby podobný nápad dostala některá z bohatých společností sídlících v České republice… Druhý koncert byl v Soulu a pak už následovalo Japonsko: Shunan, Jokohama a dva koncerty v tokijské Suntory Hall. Po nich Kurume, Kitakjúšu a Ósaka. V úterý nás čeká poslední koncert v Tchaj-peji a návrat přes Dubaj do Prahy. Hraje se předehra ke Smetanově Prodané nevěstě, Dvořákův Karneval, Violoncellový koncert, 8. a 9. symfonie, Brahmsova Čtvrtá, Beethovenův Klavírní koncert č. 5 a Smetanova Má vlast s violoncellisty Isangem Endersem a Jean-Guihen Queyrasem a klavíristkou Alice Sarou Ott. I když není ani trochu korektní to napsat, ze dvou cellistů to u orchestru na celé čáře vyhrál Jean-Guihen Queyras, jehož Dvořák byl tak přirozený a krásný, že bylo opravdovým požitkem ho doprovázet.

Víc není třeba psát, protože všechno ostatní lépe, poutavěji a přesněji zachytil Petr Kadlec ve fotografiích, k jejichž prohlédnutí vás teď srdečně zvu.

Autor je generálním ředitelem České filharmonie

www.ceskafilharmonie.cz

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na