Gala 420PEOPLE – oslava taneční energií
Galavečer sice obvykle nepřeje intelektuálním výbojům, druhým extrémem se ale prezentoval Cirk La Putyka, který patří k okruhu přátel 420PEOPLE. Především 420PEOPLE vystupují na Jatkách78, kde má tento novocirkusový soubor své současné sídlo, také se dělí o performera – Saša Volný je členem obou souborů – a snad se rýsuje i společná umělecká spolupráce, která by určitě slušela oběma. Do gala přispěli ukázkou závěsné akrobacie v podání Šárky Bočkové a scénkou s Annou Schmidtmajerovou a Vojtěchem Fülepem z inscenace Slapstick Sonata. Trochu příliš usilovný humor, když je skeč vytržen z kontextu představení…
Gratulovat přišli také DekkaDancers, kteří se rekrutují z řad tanečníků Národního divadla. Fragment ze své choreografie Křehký vrh tančili Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar, který rovněž se souborem 420PEOPLE několik let vystupoval. Choreografie plná síly, maskulinní energie a skoků v této redukované podobě byla sice krátká, ale ukázala, že i na malé ploše lze nabídnout maximální výkon. A co také jiného čekat od mladých, silných tanečníků, jejichž těžiště se po scéně pohybuje rychlostí neřízených střel? A protože 420PEOPLE se dělí o Novou scénu především se souborem Laterny magiky, přispěla i ta do programu, a to ukázkou z chystané premiéry Cube.
Program však jinak ovládli především sami 420PEOPLE ve své současné sestavě. Ještě v první polovině večera Václav Kuneš vybral ukázku z choreografie Paradiso z loňského roku. V krémových řasených sukních a latexových nátělnících tančí Nikol Šneiderová, Lukáš Lepold a Vojtěch Rak poctu klidu i energii, nejprve jako pohybující se sousoší, kde jde především o úzkou interakci a manipulaci s tanečnicí, později spíš jako duše, které se vydaly za zábavou do dancingu. Stále však choreografie budí dojem, že v dynamické pasáži podbarvené písní Elvise Presleyho by se mohli rozpohybovat ještě dynamičtěji.

Pak je tu inscenace Máj, která je stále na repertoáru Nové scény a která představuje průsečík dvou žánrů, tanečního divadla a činohry. Představení dal do značné míry impuls David Prachař, který mu propůjčuje především svůj hlas. Jde o scénicky, respektive scénograficky náročnou kompozici a nikdo by nepochybně nechtěl kvůli jedné ukázce stěhovat bazén nebo nádrž s vodou či metráček úrodné prsti, stačilo zametání mouky a rýže po klaunérii. A tak byl Máj zastoupen jiným audiovizuálním způsobem – projekcí ukázek doprovázenou hudebníkem Ondřejem Anděrou, který za pomoci syntetizátoru rapoval I. Intermezzo z Máchovy básně a vyvolal atmosféru povýtce záhrobní a hrůzostrašnou.

REEN, to je choreografie Václava Kuneše z roku 2010, tedy také pocházející z počátků, ale stálice, výjimečná v mnoha ohledech. Velká produkce, která zahrnovala šest interpretů a skrze kterou se 420PEOPLE hodně přiblížili svému publiku. Spolu s ní vznikalo také oceňované sólo Nataši Novotné Sacrebleu a oba choreografové otevřeli zkoušky veřejnosti. Zájemci, kteří chtěli zjistit, jak choreografický proces probíhá, a jeho dílčí výsledky i zachytit, mohli pod vedením Jany Návratové absolvovat tvůrčí workshop coby publicisté. A několik lidí tato zkušenost také podnítila k další autorské činnosti.
Z REEN byly na gala vybrané dvě ukázky, jednak hned úvodní sekvence, kterou si asi pamatujeme všichni, tanečníky se vztaženou rukou, kteří se stáčejí do spirály a pak rozehrávají skupinovou sekvenci, jež je metaforou přesunu a návratu. Vynalézavě člení prostor, tanečníci se pohybují v řadách jako jednotná formace i se rozpadají do skupinek a dvojic. Interpreti z gala večera Francesca Amante, Zuzana Herényiová, Nataša Novotná, Václav Kuneš, Milan Odstrčil, Vojtěch Rak, Adam Sojka a Alexandr Volný (ano, počet je vyšší, zatancovat si přece potřebovalo co nejvíc tanečníků!) předvedli také nové barevné kostýmy Josefiny Bakošové. V REEN také na premiéře Václav Kuneš poprvé použil mluvené slovo, které zaznělo živě na jevišti a pak zachyceno a modifikováno ve zvukových smyčkách. Tanečníci se svými promluvami řídili, nebo je naopak bojkotovali a vytvářeli absurdní situace. I tuhle sekvenci si teď připomněli na scéně a působila snad ještě více svěžím a bezprostředním dojmem – nebo je to tím, že v publiku už bylo mnoho diváků, kteří inscenaci neznají, a tak je scéna překvapila a pobavila poprvé. V programu posléze nechyběla ani krátká sekvence ze Sacrebleu Nataši Novotné, která zas a znovu udivuje svou křehkostí, z níž ale stejně cítíme velikou sílu. Její oči jsou stále stejně zvědavé a zvídavé, aby si prohlédly nový svět pod zvětšovacím sklem.
420PEOPLE přišla gratulovat herečka Chantal Poullain, která začala v roce 2016 účinkovat v inscenaci Mirage. Se souborem sdílí nadšení pro divadlo a pro upřímnost k divákovi. Inscenace, která měla premiéru v roce 2013, je prodchnuta tragikomickou atmosférou, nechává nahlédnout do dvojího světa umělců a komiků, kteří si musí udržet na scéně úsměv ve tváři, děj se co děj. Současná sestava (Sára Halušková, Zuzana Herényiová, Nataša Novotná, Jussi Nousiainen, Vojtěch Rak, Alexandr Volný) včetně Milana Odstrčila a Štěpána Pechara, kteří patří k premiérovému obsazení, se na scéně vžila do skupinové choreografie plné dynamiky. Tentokrát snad byly i thymolinové úsměvy více pravdivé než falešné.
Závěr večera pak patřil spolu s tanečníky kapele Please The Trees, s níž 420PEOPLE uvádějí jakési „best of“ nejlepších ukázek ze svých produkcí, ale ve spojení s živou hudbou, která nebyla pro inscenace původně komponována. V programu jako vrchol figuroval fragment z Wind-up, v němž se od prvního tanečního sóla Milana Odstrčila, které působí jako napůl improvizovaný dynamický výboj prostorem, postupně jeviště zalidňuje a nakonec se tu objevila kompletní sestava souboru. Francesca Amante, Sára Halušková, Zuzana Herényiová, Tamara Kšírová, Nataša Novotná, Václav Kuneš, Jussi Nousiainen, Milan Odstrčil, Vojtěch Rak, Adam Sojka a Alexandr Volný se dostávali téměř do transu, aby zase postupně každý z nich klesl na zem jako hračka na klíček, ve které se zastavilo ozubené kolečko. Ale nebylo to vyčerpání, jen odpočinek plný uspokojení.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky