Gala 420PEOPLE – oslava taneční energií

Čím jiným slavit desetileté výročí tanečního souboru než tancem? Soubor 420PEOPLE, který je personifikován osobnostmi svých zakladatelů Natašou Novotnou a Václavem Kunešem, si nadělil dva večery tance na Nové scéně Národního divadla. Gala připomnělo deset let vlastní tvůrčí činnosti i snah zvát ke společným projektům choreografy, pedagogy a umělce všemožného zaměření. 420PEOPLE jsou určitou spojkou českého tance se zahraničím. Uchovávají si cenné vazby a přátelství, z jejich práce nevyšuměla radost, odhodlání a nadšení, z jejich chování se nikdy nevytratila skromnost a otevřenost. I takové zdánlivé drobnosti je potřeba připomenout a připít na jejich trvání.
Gala 420PEOPLE – Slavíme 10 let – 18. /19. 1. 2016 Nová scéna (zdroj FB)

Gala 420PEOPLE s podtitulem Slavíme 10 let bylo drobnou retrospektivou jejich vlastní práce, prošpikovanou výstupy hostujících umělců, spolupracovníků, kteří měli čas a chuť se přidat ke společné rozjařenosti, bavit se a bilancovat. Bezmála tříhodinový program se nesl v duchu sdílení radosti z tance a pohybu, na scéně se objevili tanečníci, kteří se 420PEOPLE spolupracují prakticky od jejich začátků, stejně jako ti, kteří se k nim přidali až v poslední době.

Z ucelených choreografií se jako první mohli diváci seznámit se sólem z choreografické dílny Jiřího Kyliána Double You. Jak jinak také začít než tvorbou choreografa, v jehož souboru Václav Kuneš a Nataša Novotná strávili podstatnou část své kariéry a kde se v nich nepochybně probouzely touhy po vlastní autorské tvorbě i vize budoucího osamostatnění. Double You tančil Václav Kuneš a z jeho projevu byla především patrná lehkost a zaujetí pro čistý pohyb.

Double You – choreografie Jiří Kylián – 420PEOPLE (foto Amitava Sarkar)

Choreografie využívá velkého prostoru jeviště, diváky těší jaksi samozřejmé úzké propojení pohybových nuancí s hudbou Johanna Sebastiana Bacha – to, co je na choreografiích Jiřího Kyliána nejpůsobivější, onen nezastavený tok pohybu spolu s množstvím drobných akcentů, s nimiž jako by v trhnutí prstů tanečník oklepával přebytečné kapky energie.

Double You na jevišti představuje tanečníka ponořeného do sebe, a přesto se rozdávajícího, člověka, který ovládá svou dráhu a určuje směr svého pohybu sám, můžeme v ní vidět cosi jako stopování vlastní životní cesty, tanečníkovy paže ukazují a objímají vzpomínky ostatním neviditelné, ale jeho pouť stále pokračuje. Často stojí zády k publiku, aby hovořilo jen jeho tělo, napětím ve svalech na odhalených zádech. Čas v pozadí odpočítávají dvě kulovitá závaží, která kmitají, aby se v jednom bodě sesynchronizovala a znovu rozpojila, tak jako se přibližuje a oddaluje všechno, co člověku přichází do života.

Choreografie z roku 1994 byla určena původně pro Kyliánův NDT 3 a tančil ji ve svých čtyřiceti šesti letech Gary Chryst.

Double You – choreografie Jiří Kylián – 420PEOPLE (foto Amitava Sarkar)

Na programu dále nemohla chybět Small hour, jedna z nejúspěšnějších choreografií vzniklých pod hlavičkou 420PEOPLE (Nataša za interpretaci získala Thálii 2008), později se rozrostla do celovečerní A Small hour ago, ale subtilní duet, který vznikl jako první, si dál říká o samostatné uvádění a zatím nijak nestárne. Je stálicí repertoáru a jednou z nejlepších choreografií, které Václav Kuneš vytvořil. Je v něm obsažená velká niternost. Minimalistická hudba, která využívá i inspiraci barokem, je stejně jemná a uklidňující jako samotný soustředěný pohyb.

Duet vytvořil Václav Kuneš pro sebe a pro Natašu, ale tentokrát se v něm představili Zuzana Herényiová a Saša Volný, kteří také se souborem spolupracují už od začátku a tento kus už nějakou dobu alternují. V jejich podání je duet neméně působivý. Je to choreografie o setkání, o úžasu nad existencí druhé bytosti, nad křehkým opatrováním. Odráží poznání, že je možné být současně oporou a nechávat se i vést. To je obsahem pouti tanečníků po jevišti, jejich interakce. Saša Volný manipuluje s taneční partnerkou jako s křehkou loutkou, která by se mohla při rychlejším pohybu roztříštit. Několik vteřin po skončení choreografie, které diváci strávili v naprostém tichu, jen dosvědčuje dojem, kterým na ně vystoupení zapůsobilo.

Small Hour – choreografie Václav Kuneš – 420PEOPLE – Paříž 2011 (foto Laurent Ziegler)

Choreografie B/olero Ohada Naharina se na repertoár 420PEOPLE dostala hned v roce 2008. Stali se prvním evropským souborem, který tuto promyšlenou taneční a hudební hříčku pro dvě ženy směl uvést. Na gala si ji zatančila Nataša Novotná s Adi Salant. Choreografie je úzce propojena s rytmem Ravelovy skladby, která ale zní v úpravě japonského hudebníka Isao Tomity na syntetizátor. Odosobněný redukovaný zvuk hudby působí na nepřipraveného diváka stejně zvláštním dojmem jako tanečnice, které v zeleném a fialovém světle ztrácejí leccos ze své lidskosti. Ale pohyb není jen mechanický, vždy jím prozařuje osobnost, jakkoli jednoduchým se někdy může zdát. Choreografie vychází z techniky gaga, která je založena na pohybu přirozeném a právě tak přirozeném vnímání rytmu, proto jsou mnohá opakovaná gesta velmi prostá. Vždy bylo zajímavé sledovat kontrasty ve výrazu dvou žen, jež tančí téměř totožnou pohybovou variaci, zejména vemlouvavý pohled Nataši Novotné, která vždy působí, jako kdyby se dokázala dívat na každého jednotlivého diváka, který sedí v hledišti.

B/olero – choreografie Ohad Naharin – 420PEOPLE (foto Pavel Hejný)

Z dalších choreografií, ať už 420PEOPLE nebo hostujících umělců, pak publikum sledovalo fragmenty. Tanečník, choreograf a hudebník Amos Ben-Tal, který se podílel na inscenaci REEN, přijel nejen zahrát v ukázce ze zmiňované inscenace, ale také reprezentovat vlastní tvorbu. Je členem uskupení OFFprojects, které je kolektivem bývalých členů NDT a Batsheva Dance Company. Ukázka z choreografie, která nebyla v programu již blíž specifikována, nebyla tak docela gala číslem. Spojení mluvného slova, současného tance a light designu, kdy jeviště osvětlují pouze neonové trubice, s nimiž manipulují dva tanečníci, v sobě nepochybně nese sdělení, nebyl ale čas je rozklíčovat. Amos Ben-Tal a jeho taneční partnerka Milena Twiehaus si svou jevištní existenci každopádně užili.

Galavečer sice obvykle nepřeje intelektuálním výbojům, druhým extrémem se ale prezentoval Cirk La Putyka, který patří k okruhu přátel 420PEOPLE. Především 420PEOPLE vystupují na Jatkách78, kde má tento novocirkusový soubor své současné sídlo, také se dělí o performera – Saša Volný je členem obou souborů – a snad se rýsuje i společná umělecká spolupráce, která by určitě slušela oběma. Do gala přispěli ukázkou závěsné akrobacie v podání Šárky Bočkové a scénkou s Annou Schmidtmajerovou a Vojtěchem Fülepem z inscenace Slapstick Sonata. Trochu příliš usilovný humor, když je skeč vytržen z kontextu představení…

Gratulovat přišli také DekkaDancers, kteří se rekrutují z řad tanečníků Národního divadla. Fragment ze své choreografie Křehký vrh tančili Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar, který rovněž se souborem 420PEOPLE několik let vystupoval. Choreografie plná síly, maskulinní energie a skoků v této redukované podobě byla sice krátká, ale ukázala, že i na malé ploše lze nabídnout maximální výkon. A co také jiného čekat od mladých, silných tanečníků, jejichž těžiště se po scéně pohybuje rychlostí neřízených střel? A protože 420PEOPLE se dělí o Novou scénu především se souborem Laterny magiky, přispěla i ta do programu, a to ukázkou z chystané premiéry Cube.

Program však jinak ovládli především sami 420PEOPLE ve své současné sestavě. Ještě v první polovině večera Václav Kuneš vybral ukázku z choreografie Paradiso z loňského roku. V krémových řasených sukních a latexových nátělnících tančí Nikol Šneiderová, Lukáš Lepold a Vojtěch Rak poctu klidu i energii, nejprve jako pohybující se sousoší, kde jde především o úzkou interakci a manipulaci s tanečnicí, později spíš jako duše, které se vydaly za zábavou do dancingu. Stále však choreografie budí dojem, že v dynamické pasáži podbarvené písní Elvise Presleyho by se mohli rozpohybovat ještě dynamičtěji.

Paradiso – choreografie Václav Kuneš (foto archiv 420PEOPLE)

Pak je tu inscenace Máj, která je stále na repertoáru Nové scény a která představuje průsečík dvou žánrů, tanečního divadla a činohry. Představení dal do značné míry impuls David Prachař, který mu propůjčuje především svůj hlas. Jde o scénicky, respektive scénograficky náročnou kompozici a nikdo by nepochybně nechtěl kvůli jedné ukázce stěhovat bazén nebo nádrž s vodou či metráček úrodné prsti, stačilo zametání mouky a rýže po klaunérii. A tak byl Máj zastoupen jiným audiovizuálním způsobem – projekcí ukázek doprovázenou hudebníkem Ondřejem Anděrou, který za pomoci syntetizátoru rapoval I. Intermezzo z Máchovy básně a vyvolal atmosféru povýtce záhrobní a hrůzostrašnou.

Máj – choreografie Václav Kuneš – 420PEOPLE (foto Pavel Hejný)

REEN, to je choreografie Václava Kuneše z roku 2010, tedy také pocházející z počátků, ale stálice, výjimečná v mnoha ohledech. Velká produkce, která zahrnovala šest interpretů a skrze kterou se 420PEOPLE hodně přiblížili svému publiku. Spolu s ní vznikalo také oceňované sólo Nataši Novotné Sacrebleu a oba choreografové otevřeli zkoušky veřejnosti. Zájemci, kteří chtěli zjistit, jak choreografický proces probíhá, a jeho dílčí výsledky i zachytit, mohli pod vedením Jany Návratové absolvovat tvůrčí workshop coby publicisté. A několik lidí tato zkušenost také podnítila k další autorské činnosti.

Z REEN byly na gala vybrané dvě ukázky, jednak hned úvodní sekvence, kterou si asi pamatujeme všichni, tanečníky se vztaženou rukou, kteří se stáčejí do spirály a pak rozehrávají skupinovou sekvenci, jež je metaforou přesunu a návratu. Vynalézavě člení prostor, tanečníci se pohybují v řadách jako jednotná formace i se rozpadají do skupinek a dvojic. Interpreti z gala večera Francesca Amante, Zuzana Herényiová, Nataša Novotná, Václav Kuneš, Milan Odstrčil, Vojtěch Rak, Adam Sojka a Alexandr Volný (ano, počet je vyšší, zatancovat si přece potřebovalo co nejvíc tanečníků!) předvedli také nové barevné kostýmy Josefiny Bakošové. V REEN také na premiéře Václav Kuneš poprvé použil mluvené slovo, které zaznělo živě na jevišti a pak zachyceno a modifikováno ve zvukových smyčkách. Tanečníci se svými promluvami řídili, nebo je naopak bojkotovali a vytvářeli absurdní situace. I tuhle sekvenci si teď připomněli na scéně a působila snad ještě více svěžím a bezprostředním dojmem – nebo je to tím, že v publiku už bylo mnoho diváků, kteří inscenaci neznají, a tak je scéna překvapila a pobavila poprvé. V programu posléze nechyběla ani krátká sekvence ze Sacrebleu Nataši Novotné, která zas a znovu udivuje svou křehkostí, z níž ale stejně cítíme velikou sílu. Její oči jsou stále stejně zvědavé a zvídavé, aby si prohlédly nový svět pod zvětšovacím sklem.

420PEOPLE přišla gratulovat herečka Chantal Poullain, která začala v roce 2016 účinkovat v inscenaci Mirage. Se souborem sdílí nadšení pro divadlo a pro upřímnost k divákovi. Inscenace, která měla premiéru v roce 2013, je prodchnuta tragikomickou atmosférou, nechává nahlédnout do dvojího světa umělců a komiků, kteří si musí udržet na scéně úsměv ve tváři, děj se co děj. Současná sestava (Sára Halušková, Zuzana Herényiová, Nataša Novotná, Jussi Nousiainen, Vojtěch Rak, Alexandr Volný) včetně Milana Odstrčila a Štěpána Pechara, kteří patří k premiérovému obsazení, se na scéně vžila do skupinové choreografie plné dynamiky. Tentokrát snad byly i thymolinové úsměvy více pravdivé než falešné.

Závěr večera pak patřil spolu s tanečníky kapele Please The Trees, s níž 420PEOPLE uvádějí jakési „best of“ nejlepších ukázek ze svých produkcí, ale ve spojení s živou hudbou, která nebyla pro inscenace původně komponována. V programu jako vrchol figuroval fragment z Wind-up, v němž se od prvního tanečního sóla Milana Odstrčila, které působí jako napůl improvizovaný dynamický výboj prostorem, postupně jeviště zalidňuje a nakonec se tu objevila kompletní sestava souboru. Francesca Amante, Sára Halušková, Zuzana Herényiová, Tamara Kšírová, Nataša Novotná, Václav Kuneš, Jussi Nousiainen, Milan Odstrčil, Vojtěch Rak, Adam Sojka a Alexandr Volný se dostávali téměř do transu, aby zase postupně každý z nich klesl na zem jako hračka na klíček, ve které se zastavilo ozubené kolečko. Ale nebylo to vyčerpání, jen odpočinek plný uspokojení.

420PEOPLE a Please the Trees pro Jatka78 (foto Michal Hančovský)

Na Gala 420PEOPLE samozřejmě vystoupil jen zlomek všech tanečníků a umělců, kteří se za deset let podíleli na jejich projektech. V prvopočátcích spolupracovali s členy baletního souboru Národního divadla Klárou Jelínkovou, Tomášem Rychetským a Viktorem Konvalinkou. Vzápětí se přidali tanečníci Laterny magiky Milan Odstrčil, Zuzana Harényiová, Saša Volný a ve stejné době už také začala být hlavním prostorem pro zkoušky a workshopy Nová scéna. 420PEOPLE se na delší či kratší čas spojili s desítkami dalších, na jednu inscenaci, na jednu sezonu i na léta. Hostujících choreografů a tanečníků, kteří pro 420PEOPLE vytvořili nové projekty, byli hosty jejich produkcí jako interpreti nebo v rámci premiérových večerů vystupovali s vlastním programem, je mnoho. Namátkou choreografové Abou Lagraa, Ohad Naharin, Jiří Kylián, Saburo Teshigawara, Crystal Pite, Ann Van den Broek, Jo Strømgren, Shusaku Takeuchi; tanečníci Talia Paz, Samir Calixto, Francesco Nappa, Cora Bos-Kroese, Michael Schumacher… mohli bychom pokračovat hodně dlouho a pomalu třeba začít o 420PEOPLE psát knihu.

Ale příběh 420PEOPLE stejně ještě není uzavřený, žádná závěrečná bilance se ještě zdaleka nekoná. Nejlepší bude popřát oslavencům všechno nejlepší k narozeninám a nejméně dalších deset úspěšných let na taneční scéně!

 

Gala 420PEOPLE
Slavíme 10 let
18. a 19. ledna 2017 Nová scéna Praha
(psáno z představení 18. 1. 2017)


Choreografie a výňatky z inscenací na programu Gala 420PEOPLE
Celé choreografie

Double You
Choreografie: Jiří Kylián
Hudba: Johann Sebastian Bach – Allemande – Partita No. 4 D dur – BWV 828
Scéna: Jiří Kylán
Kostýmy: Joke Visser
Light design: Jiří Kylián, Joop Caboort
Premiéra 13. listopadu 1994 Het Muziektheater Amsterdam
Tančí: Václav Kuneš

Small Hour
Choreografie: Václav Kuneš
Hudba: Robert a Ronald Lippok, Matthew Barley (na motivy H. Purcella)
Světla: Loes Schakenbos
Premiéra: 25. května 2007 Korzo, Den Haag

Tančí: Zuzana Herényiová, Alexandr Volný

B/olero
Choreografie: Ohad Naharin
Hudba: Maurice Ravel – Bolero
Isao Tomita (syntetizátor)
Kostýmy: Alla Eizenberg
Světla: Ohad Naharin
Premiéra: červenec 2008
Tančí: Nataša Novotná, Adi Salant

Ukázky z repertoáru 420PEOPLE

Máj
Námět: Karel Hynek Mácha
Režie a choreografie: David Prachař a Václav Kuneš
Hudba: Pavel Fajt, Ondřej Anděra
Scéna: Richard Maška

Premiéra 19. března 2012 Nová scéna Praha

Paradiso
Choreografie: Václav Kuneš
Kostýmy, styling: Olo Křížová
Světelný design: Jan Mlčoch
Zvuková režie: Eva Hamouzová
Scéna: Václav Kuneš, Jana Preková (design stěny)
Tančí: Nikol Šneiderová, Lukáš Lepold, Vojtěch Rak

Premiéra 14. dubna 2016 Jatka 78 Praha

Mirage
Choreografie: Václav Kuneš
Tančí: Sára Halušková, Zuzana Herényiová, Nataša Novotná, Jussi Nousiainen, Milan Odstrčil, Štěpán Pechar, Vojtěch Rak, Alexandr Volný & Chantal Poullain
Premiéra 16. října 2013 Nová scéna Praha

Sacrebleu
Choreografie: Nataša Novotná
Hudba: Filip Jelínek
Kostýmy: Eva Brzáková
Světelný design: Pavla Beranová
Tančí: Nataša Novotná
Premiéra 15. listopadu 2010 Nová scéna Praha

REEN
Choreografie: Václav Kuneš
Hudba, interpretace: Amos Ben-Tal
Kostýmy a scéna: Václav Kuneš
Světelný design: Jackie Shemesh
Tančí: Francesca Amante, Zuzana Herényiová, Nataša Novotná, Václav Kuneš, Milan Odstrčil, Vojtěch
Rak, Adam Sojka, Alexandr Volný
Premiéra 15. listopadu 2010 Nová scéna Praha


Wind-up
Choreografie: Václav Kuneš
Hudba: Amos Ben-Tal
Světla: Jan Mlčoch
Scénografie a kostýmy: Václav Kuneš
Video: Petr Polák, Jaroslav Bláha – Studio Petrohrad
Premiéra 13. května 2012
Tančí: Francesca Amante, Sára Halušková, Zuzana Herényiová, Tamara Kšírová, Nataša Novotná, Václav Kuneš, Jussi Nousiainen, Milan Odstrčil, Vojtěch Rak, Adam Sojka, Alexandr Volný & Please the Trees

Ukázky z prací hostů

Křehký vrh
DekkaDancers
Choreografie a tanec: Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát

Slapstick Sonata
Cirk La Putyka & Maksim Komaro
Účinkují: Šárka Bočková, Anna Schmidtmajerová, Vojtěch Fülep

Kolektiv OFFprojects
Tančí: Milena Twiehaus, Amos Ben-Tal

Cube – work in progress
Laterna magika – Pavel Knolle, Štěpán Pechar, David Stránský
Tančí: Pavlína Červíčková, Zuzana Herényiová, Tereza Chábová, Eva Zápotocká, Libor Kettner, Štěpán Pechar, Alex Sadirov, Adam Sojka

www.420people.org
www.narodni-divadlo.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat