Hana Turečková: Tančete bezpečně II. Úrazy profesionálních tanečníků, příčiny a prevence

  1. 1
  2. 2

Druhý příklad:
Distorze kolen pramení často z nepřirozeného vytáčení dolních končetin. Nápomocné nám může být správné vytáčení noh od kyčlí a ne od kolen nebo kotníků! Zapojení dolních sedacích svalů (neříkat stáhněte zadek a vytočte chodidla), ale skutečně vědět, kde mám kyčel a jak v jamce rotuje, musíme znát propojení pánve a křížové kosti a také svaly, které propojují horní a dolní polovinu těla. Správné opěrné body na chodidlech. Rotovat směrem ven tak musí celá noha za pomocí bedrokyčelnostehenních svalů a nesmí se to kompenzovat vazy v kloubech kolen či kotníků. Při správných a vyrovnaných tazích tak můžeme docílit nejmenší zátěže, i když je pohyb stavbě těla stále nepřirozený.

Zároveň bychom mladé tanečníky neměli nutit k sto osmdesáti stupňovému vytočení nohy hned od začátku studia, ale vycházet z přirozeného postavení nohy a postupně rozsah zvětšovat, pouze však do únosné míry.

Dalším problémem je absence nebo nedostatečný či nesprávný warm up. I když tanečníci dělají spoustu věcí správně díky vyvinuté intuici, mohou mít i tak spoustu naučených špatných návyků nebo nedostatečné informace. Protože každé tělo je jiné a trénink je pak pro všechny stejný, tanečníci by se ideálně měli ještě před tréninkem sami zahřát, obzvláště uvolnit kloubní struktury, protáhnout svalové skupiny trupu, zad a dolních končetin a aktivovat vnitřní stabilizační systém podle svých individuálních potřeb.

Je známo, že vnitřní stabilizační systém je možno aktivovat již samotnou představou o něm a je dobré si uvědomit propojení mysli a těla do té míry, aby nám při tanci pomohl především při udržení rovnováhy a při změnách rychlosti (dynamiky) pohybu tak, abychom nemuseli tuto chybějící složku nahrazovat zbytečným používáním svalových skupin, které pak musí tyto funkce převzít, a tím je přetěžovat a dělat náchylnými k poraněním. Tento přístup však vyžaduje určitou míru trpělivosti, kterou mladí tanečníci často postrádají a dávají přednost rychlým výsledkům a třeba i nepřiměřené dřině, které jsou v mladém věku schopní, protože mají sílu, ale nedokážou dohlédnout důsledky svého chování. Proto je velmi důležité zaměřit se na tuto problematiku již od raného vzdělávaní a tanečníkům tak odmala vštěpovat vědomí toho, že na jejich těle skutečně záleží a mají jen jedno.

Je také důležité pochopit, že slovník fyzioterapie a zvědomování si těla pro účely dokonalého a uspokojivého a bezpečného provádění tance se od sebe mohou lišit.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat