Hororový Marschnerův Vampýr v Hannoveru jako pouťová revue

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Pěvci zpívali své party s plnou intonační jistotou, ovšem způsobem plně reflektujícím hudební nastudování. Představitel Lorda Ruthvena Michael Kupfer-Radecky mohl být ve svém stříbřitém hábitu a režijní stylizaci jevištně těžko přesvědčivý, ale démonickému muži nedal potřebný výraz ani hlasově, byť jeho baryton zní plně a má příjemnou barvu. Zvučným a podmanivým basem v celém rozsahu provedeného partu zaujal představitel Malvínina otce Shavleg Armasi, ve všech polohách jistý byl i tenorista Norman Reinhardt v roli Aubreyho. Představitelka Malvíny Mercedes Arcuri byla pěvecky přesvědčivá především ve střední poloze, hlasově však typu této exponované sopránové role neodpovídá. Nikki Treurniet v roli Emmy byla v zásadě nejdůvěryhodnější a pěvecky nejpřesvědčivější postavou celé opery. Krásný barevný hlas znělý v celém rozsahu a její celkový pěvecký projev udělal z balady o „muži bledé tváře“ nejpůsobivější číslo celé opery, které se stalo společně s jejím „tanečním“ duetem s Ruthvenem (jakkoliv ho režie poznamenala nevhodnými dodatky) nejvýraznějším místem celé inscenace. Hlasově přesvědčivý byl i představitel George, tenorista Philipp Kapeller. Na začátku své pěvecké kariéry je představitelka Janthe Petra Radulovic, členka Mezinárodního operního studia hannoverské Státní opery. Zdařile provedli své party představitelé pijáků Pawel Brozek, Peter O’Reilly a Darwin Prakash, rovněž členové operního studia mladých. K nim se jako čtvrtý přiřadil Markus Suihkonen, jehož manželku vyvolávající mezi přítomnými bouřlivou revoluci za ženská práva ztvárnila Patrizia Häusermann. Na potřebné úrovni zpíval Sira Berkleyho Daniel Eggert

Je třeba vyzdvihnout fakt, že pěvci dbali na artikulaci a bylo jim dobře rozumět. Mluvené pasáže byly nazvučené. Do mluvených rolí byli obsazeni zkušení herci – divadelní, televizní a filmová herečka Oana Solomon (Astarte – Vampyrmeisterin), divadelní herci Jonas Grundner-Culemann (Ahasver) a Benny Claessens (Lord Byron). Představení postihlo covidové onemocnění dosti početné části operního sboru, účinkoval tedy v oslabení. To ale nemělo zásadní vliv na kvalitu provedení sborových výstupů – i méně četný sbor zpíval jistě, v potřebné jednotě a dostačujícím zvuku (sbormistr Lorenzo Da Rio).

Marsdenova upírská opera se dočkala v minulosti různých úprav. Za zmínku stojí The Vampyr – A Soap Opera (Vampyr: Mýdlová opera), která byla v roce 1992 vysílána jako minisérie BBC. Nové dílo mělo nové anglické libreto od Charlese Harta, došlo k modernizaci zápletky, přejmenování rolí a drobným změnám vztahů a samozřejmě k hudební úpravě. Ale zůstal zachován vlastní děj i jeho smysl včetně závěru – Lorg Ruthven je zasažen bleskem a zabit. Takto upravená opera ovšem nebyla vydávána za původní Marschnerovo dílo, vznikl zcela nový a jiný formát, jak o tom svědčí koneckonců i sám název. Uvedení Vampýra u nás v Národním divadle Moravskoslezském v roce 1992 prošlo rovněž úpravou – změnou děje i přidáním postav, ale název zůstal nezměněn.

Heinrich Marschner: Der Vampyr – Staatoper Hannover (foto Sandra Then)
Heinrich Marschner: Der Vampyr – Staatoper Hannover (foto Sandra Then)

Přitom Vampýr je po všech stránkách skutečně atraktivní plnohodnotnou operou. Je s podivem, že v současné době přinášející v odlišných oblastech řadu hororových příběhů různých žánrů (například americká hororová fantasy komedie Temné stíny režiséra Tima Burtona z roku 2012 s Johny Deepem, u nás stačí připomenout muzikál Dracula K. Svobody, Z. Borkovce a R. Hese z roku 1995) nesáhnou intendanti po této kvalitní opeře. Po efektním, nosném díle, které nepotřebuje úpravy a které by se při plném respektu k libretu a hudbě, při nápaditém inscenování a samozřejmě kvalitním hudebním nastudování a provedení, nepochybně stalo diváckou senzací. Marschnerův Vampýr je zkrátka hozenou rukavicí. Stačí ji jen zvednout.

Heinrich Marschner: Der Vampyr
8. dubna 2022, 19:30 hodin
Státní divadlo Hannover

Inscenační tým:
Hudební nastudování: Stephan Zilias, Giulio Cilona
Režije a scéna: Ersan Mondtag
Kostýmy: Josa Marx
Dramaturgie: Till Briegleb, Julia Huebner
Sbormistr: Lorenzo Da Rio

Obsazení:
Lord Ruthven: Michael Kupfer-Radecky
Sir Humphrey: Shavleg Armasi
Edgar Aubrey: Norman Reinhardt
Malvína: Mercedes Arcuri
Emma: Nikki Treurniet
George Dibdin: Philipp Kapeller
Janthe: Petra Radulovic
James Gadshill: Pawel Brozek
Richard Scrop: Peter O´Reilly
Robert Green: Darwin Prakash
Toms Blunt: Markus Suihkonen
Suse: Patrizia Häusermann
Astarte, Vampyrmeisterin: Oana Solomon
Ahasver: Jonas Grundner-Culemann
Lord Byron: Benny Claessens

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments