Lenka Šaldová a festival Opera 2020: Je na co se tešit!

  1. 1
  2. 2

Na co se osobně v letošním ročníku obzvláště těšíte? Co byste návštěvníkovi festivalu doporučila?
Aby s námi operně oslavili nový rok hned o prvním prodlouženém víkendu. Začínáme ostravským Osudem a libereckou inscenací dvou Rachmaninovových aktovek Francesca da Rimini a Lakomý rytíř, tedy tituly, které u nás běžně k vidění nejsou. A zároveň připomínám, že Ostrava a Liberec loni získaly všechny ceny odborné poroty i diváků! Rachmaninova nastudoval stejný tým jako Massenetovu Thaïs – dirigent Martin Doubravský a režisérka Linda Keprtová. A i tentokrát půjde o opravdu emotivní divadlo. A ostravská inscenace dokazuje, že Osud je vrcholnou Janáčkovou operou, byť se hraje méně nežli Její pastorkyňa či Káťa Kabanová. Po víkendu do Prahy přijedou operní soubory z Olomouce s Mozartem a z Opavy s Čarostřelcem – v obou případech s velmi mladým obsazením (Barbora Řeřichová, Tadeáš Hoza, Patricia Janečková, Lucie Kaňková…). Takže: věřím, že se uvidíme 4. až 7. ledna 2020 v divadle a věřím, že pak diváci festivalové atmosféře propadnou a přijdou i na další česká i slovenská divadla, nabídka je velmi pestrá, tři představení (Fidelio, Příhody lišky Bystroušky a La Gioconda) se odehrají i v nově zrekonstruované Státní opeře – i to je výzva, podívat se při této příležitosti, jak rekonstrukce dopadla.

Rachmaninov, (foto Michaela Škvrňáková)

Jste zároveň odbornou pracovnicí v Národním muzeu, kde máte za sebou již řadu krásných výstav a publikací. Zabýváte se dějinami divadla či loutkovými divadly. Jak se vaše specializace promítá do činnosti jako operní festival?
Mám štěstí, že se můžu věnovat velmi různým činnostem: v muzeu vymýšlet, ale i realizovat výstavy (v Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích se intenzivně podílíme i na instalaci výstav) a probírat se pozoruhodnými památkami na divadlo v posledních dvou stoletích, vedle toho přemýšlet a psát o současném divadle, a ještě organizovat festival. Když chcete všechno dělat poctivě, stojí to hodně energie a času, ale lépe se tak zvládá i to, co je na každé té činnosti třeba méně zábavné. A taky máte šanci potkat spoustu zajímavých lidí z různých oborů – což je nakonec možná to nejdůležitější.

Naši čtenáři si oblíbili též dramaturgické úvody festivalu. Mohou se na ně těšit i v rámci ročníku 2020? Jaký z nich si vy sama určitě nenecháte ujít?
Festival má nabídnout prostor pro setkávání a debaty, kromě dramaturgických úvodů chystáme i rozhovory po představeních, rozhodně po těch alternativních.

I letos bude porota udílet divadelní ceny – Libušky. Jakým způsobem se Libušky udílejí? Kdo je letos v porotě a na co se členové poroty při udílení nejvíce soustředí? Hlasuje letos též publikum? Kde se budou ceny předávat?
Ceny předáváme v divadlech, která je získají – je to milá příležitost oslavit úspěch před jejich publikem, jejich politickou reprezentací… V porotě kritiků je pětice Helena Havlíková, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Josef Herman a Ivan Žáček, budou vybírat inscenaci a interpreta. A stejně tak diváci mají v anketě možnost zvolit, jaká inscenace a jaký interpret se jim nejvíce líbili. Doufám, že to bude stejně jako v minulých letech pro diváky těžké rozhodování, protože se jim bude líbit nejedna inscenace a nejeden interpret!

Děkujeme za rozhovor!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat