Hudební kurýr

  1. 1
  2. 2

Oba soubory budou každoročně jeden týden hostovat na pódiu svého partnera. Programy budou doplněny koncerty komorní hudby, přednáškami a panelovými diskusemi. Navíc orchestry budou společně iniciovat vznik nových skladeb. První zakázky obdrželi Jörg Widmann a Sean Shepherd.

Tato spolupráce umožní rovněž hudebníkům vystupovat po dobu tří až šesti měsíců na koncertech partnerských orchestrů. „Chcete-li získat zkušenosti v jiných kulturních kontextech, taková výměna je pro rozvoj hudebníka velmi důležitá,“ řekl ředitel Gewandhausu Andreas Schulz. Výměna s kolegy na mezinárodní úrovni a nezbytné konfrontace s dalšími profesními okolnostmi rozšíří jejich obzory. Kromě toho orchestrální Akademie Gewandhausu pošle své talenty na letní akademii do Bostonského Tanglewood Music Center. Na oplátku student skladby složí dílo pro účastníky Lipské akademie.

Andris Nelsons byl v roce 2015 jmenován nástupcem Riccarda Chaillyho.


Bachova medaile pro Reinharda Goebela

Houslista a dirigent, zakladatel souboru Musica Antiqua Köln Reinhard Goebel obdržel v Lipsku Bachovu medaili 2017. Čtyřiašedesátiletý umělec se významnou měrou podílel na rozvoji staré hudby.

Reinhard Goebel (zdroj reinhardgoebel.net / foto © Christina Bleier)

Reinhardu Goebelovi, který je v současné době profesorem historické interpretační praxe na Mozarteu v Salcburku, bude cena předána v rámci letošního Bachova festivalu dne 17. června 2017. Festival se koná ve dnech od 9. do 18. června 2017, s mottem Ein schön new Lied – Musik und Reformation. Bachova medaile z míšeňského porcelánu se uděluje od roku 2003. Oceněnými jsou zpěváci, hudebníci a dirigenti, kteří se zasloužili o péči o Bachův hudební odkaz.

Předchozími oceněnými byli Peter Kooij (2016), Masaaki Suzuki (2012), Herbert Blomstedt (2011), Philippe Herreweghe (2010), Frieder Bernius (2009), Nikolaus Harnoncourt † (2007), Ton Koopman (2006), Sir John Eliot Gardiner (2005), Helmuth Rilling (2004) a Gustav Leonhardt † (2003).


Mladí hudebníci v Německu získali cenné strunné nástroje

Při hudební soutěži německého fondu Deutschen Musikinstrumentenfonds získalo 49 mladých hudebníků cenné housle, violy a violoncella. 29 účastníků dostalo zapůjčeno nástroj poprvé, dalším 20 byla prodloužena výpůjční lhůta. Celkem soutěžilo 55 mladých hudebníků ve věku dvanáct až dvacet osm let. Pro pětadvacátý ročník soutěže byl předán již dvoustý nástroj z majetku poskytovatele fondu. Violoncello Joseph Guarneri, Cremona 1715 získala čtyřiadvacetiletá Katarina Schmidt.

Vítězové soutěže německého fondu hudebních nástrojů 2017 s Irene Schulte-Hillen a Rolfem E. Breuem (foto © Deutsche Stiftung Musikleben / David Ausserhofer)

Německý Fond hudebních nástrojů byl založen v roce 1993 na podporu nadějných mladých hráčů na smyčcové nástroje. Jeho archiv se rozrostl z počátečních šestnácti na dvě stě houslí, viol, violoncell a kontrabasů. Zahrnuje jak historické mistrovské nástroje Antonia Stradivariho, Giuseppa Guarneriho, Giovanniho Battisty Guadagniniho a Nicola Gagliana, tak také vynikající moderní nástroje.


Německo: Více návštěvníků na koncertech klasické hudby než na kopané

Koncerty klasické hudby v sálech, v divadlech a na hudebních festivalech měly ve Spolkové republice Německo o čtyřicet procent více návštěvníků než stadióny 1. Bundesligy a celkem přilákaly 18,2 milionů návštěvníků – píše v tiskové zprávě Německé orchestrální sdružení.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Doposud nikdy se v Německu nepostavilo nebo neopravilo tolik koncertních sálů jako v minulém roce. V koncertní sezoně 2015/2016 se uskutečnilo celkem 13.800 koncertů orchestrů a rozhlasových těles financovaných z veřejných zdrojů. To je o deset procent více než v předchozím průzkumu. Podíl 20 až 29letých koncertních návštěvníků je v současné době vyšší než skupině 50 až 59 let. Německé orchestrální sdružení sbírá data od sezony 2003/2004 – jednou za dva roky – střídavě se statistikami o obsazenosti souborů. V popředí zájmu jsou symfonické a sborové koncerty – celkem 5.800. Překvapivé jsou výsledky zejména v sektoru vzdělávání. Jednalo se přibližně o 5.100 hudebně-vzdělávacích akcí a je zde patrný nárůst o více než 20 procent.

Nicméně počet koncertních, divadelních, komorních a rozhlasových orchestrů financovaných z veřejných zdrojů se snížil od roku 1992 ze 168 na 130. Počet pracovních míst v orchestrech se také snížil z 12.159 na 9.816.


Podpora milánské La Scaly obětem zemětřesení

La Scala shromáždila kolem 250.000 eur na podporu dětí a dospívajících po zemětřesení v regionech střední Itálie. Tento obnos byl získán při benefičním představení opery Giuseppe Verdiho La traviata.

Giuseppe Verdi: La traviata – Teatro alla Scala 2017 (zdroj FB Teatro alla Scala)

Vedení opery oznámilo, že celková suma byla získána prodejem vstupenek, z příspěvků od sponzorů a z darů zaměstnanců. Ve střední Itálii došlo v srpnu loňského roku k prudkému zemětřesení, v jehož důsledku zemřelo přes tři sta lidí. Od té doby došlo ve stejné oblasti k opakovaným otřesům.


Zemřel dirigent Stanisław Skrowaczewski
Polsko-americký dirigent a skladatel Stanisław Skrowaczewski zemřel ve věku třiadevadesáti let. Tuto smutnou zprávu oznámila jeho umělecká agentura Intermusica s odvoláním na Minnesota Orchestra, s nímž byl dirigent spojen od roku 1960 a v jehož čele stál devatenáct let jako hudební ředitel. V roce 2003 se stal jeho čestným dirigentem.

Stanisław Skrowaczewski (zdroj commons.wikimedia.org/Steffen Wurzel)

Stanisław Skrowaczewski se narodil ve Lvově a byl ceněn jako skladatel a dirigent. Jeho interpretace díla Antona Brucknera jsou považovány za legendární. Ve své dlouhé kariéře spolupracoval s některými z nejvýznamnějších orchestrů na světě včetně Cleveland Orchestra, New York Philharmonic a Hallé Orchestra. V roce 1994 byl hlavním hostujícím dirigentem Deutsche Radio Philharmonie.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat