Iluminace – cyklus klavírních recitálů v refektáři jezuitské koleje v Klatovech

V jedinečném prostoru nově zrekonstruovaného refektáře jezuitské koleje v Klatovech probíhají od března do června 2021 streamované koncerty, jejichž společným jmenovatelem je splynutí umění – v tomto případě výtvarného umění a hudby.
Petr Novák - Iluminace 2021 (foto Refektář jezuitské koleje v Klatovech)
Petr Novák – Iluminace 2021 (foto Refektář jezuitské koleje v Klatovech)

Motivací pro uskutečnění tohoto cyklu byl především nový mistrovský klavír August Förster, který byl veřejnosti poprvé představen na koncertě 11. 9. 2020 a od té doby kvůli pandemické situaci „zahálel“. Ke spolupráci byli přizváni profesionální umělci, z nichž každý výběrem repertoáru reprezentoval určitý hudební sloh od baroka přes klasicismus a romantismus až k moderním směrům a jazzu.

Organizátoři projektu, spolek Consortium musicum a Refektář jezuitské koleje v Klatovech, se rozhodli rozšířit rozměr přenášeného koncertu o vizuální složku a přizvali ke spolupráci studenty Katedry výtvarné výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Vlastní koncert je tak doplněn sestřihy, v nichž jednotliví výtvarníci pracují na uměleckých dílech inspirovaných právě znějící hudbou. Publiku se při sledování přenosu otevírá možnost vnímat výtvarný artefakt nejen jako výsledek umělecké činnosti, ale sledovat přímo jeho vznik. Pro diváka je tato forma zpracování, kdy se střídají záběry z koncertní síně a z ateliéru, jistě atraktivnější, neboť statický záběr na prázdný sál s klavírem a sólistou by při vší snaze nikdy nemohl navodit atmosféru živého koncertu.

První hudební večer cyklu Iluminace se uskutečnil 14. března a byl věnován baroku v podání Víta Aschenbrennera. Na programu byla díla Johanna Sebastiana Bacha, Johanna Josepha Fuxe, Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a dalších. Výtvarnou složku pak reprezentoval barokní ornament v různých podobách – ať už jako malba na dveřích starožitné skříně, výšivka nebo olej na plátně.

Klasicistní styl se nesl ve znamení měsíce jako silného uměleckého symbolu. Božena Englerová si pro svoje vystoupení na 11. dubna příznačně vybrala Sonátu č. 14 cis moll, Op. 27 č. 2 Ludwiga van Beethovena, zvanou též „Měsíční sonáta“. Motiv měsíce byl nejprve zpracován jako animace, poté jako malba na tělo a plastika ženského těla, vše v tónech modré barvy. Radostnou náladu přicházejícího jara pak přineslo provedení Canzonetty Jana Ladislava Dusíka.

První květnový nedělní večer patřil romantismu. Klavírista Petr Novák prověřil kvalitu nástroje Chopinovou Sonátou č. 2 b moll, Op. 35. Nezkrotné drama umění romantismu podtrhlo výtvarné zpracování, v němž dominovaly přírodní živly – voda (ať už jako zrcadlení na hladině nebo rozbouřený oceán), vzduch v podobě bouřkových mraků a oheň.

Všichni interpreti zaujali vyrovnaným výkonem a emotivním projevem. Na provedení skladeb bylo znát, že v daném stylu jsou si jistí a dokonale ovládají výrazové prostředky i techniku. V barokním repertoáru v podání Víta Aschenbrennera se projevily výborné úhozové vlastnosti nástroje, stejně jako v klasicistním a romantickém repertoáru uplatnila Božena Englerová a Petr Novák příjemný, mohutný tón nástroje, vyvážené středy a brilantní výšky. Všechny provedené skladby doplnila tvorba z dílny studentek Katedry výtvarné výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni – Terezy Kalabzové, Terezy Kauerové, Kláry Kozákové, Terezy Křenkové, Marie Kubečkové, Adély Petrilakové, Barbory ŠandovéMagdaleny Zunové.

Další koncert tohoto cyklu se uskuteční 18. května ve 20 hodin. Hudební a výtvarná inspirace se tentokrát potkají v jazzové improvizaci Jiřího Levíčka. Závěr projektu Iluminace bude v červnu patřit posluchačům Katedry hudební kultury FPE Západočeské univerzity v Plzni, kteří připraví ve spolupráci se svými kolegy z Katedry výtvarné kultury komponovaný umělecký večer.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments