Inspirace z Británie: baletní hodiny pro budoucí maminky

  1. 1
  2. 2

Tanec také vytváří hluboké pouto k dítěti. Když žena při tanci objevuje svoje tělo, víc věří svým smyslům a je jaksi schopná jít víc do svého nitra i ke svému dítěti. Napojení na vlastní tělo dodává vnitřní sílu a podporuje intuici, což všechno vede k snazšímu porodu. Balet může pomoci zformovat pouto mezi matkou a dítětem, které bude pevné po celý život.

Na fotografiích z hodin jsou matky, které skutečně cvičí s dětmi v nejužším kontaktu, v nejrůznějších nosítkách a podobně. Není to trochu moc limitující? Jak si poradit s přesunem váhy, jak pořádně udělat port de bras…?

Pokud dítě nosíte bezpečně a pohodlně, tak třeba práce s váhou se o mnoho neliší od toho, jak to bylo v těhotenství. Tělo se dokáže zázračně přizpůsobit. Jsme fyziologicky uzpůsobeny k tomu, abychom dítě chovaly u sebe, takže naše tělo je dostatečně chytré na to, aby se adaptovalo i na novou váhu dítěte, které nosíme. Kouzlo tance s dítětem spočívá také v tom, že vypracovává schopnost těla neustále přizpůsobovat měnícímu se těžišti. Na tom v našich hodinách pracujeme hodně, nejen po stránce fyzické, ale i psychické. Hledáme během hodiny novou rovnováhu, stejně tak v životě, když jsme nově matkami. Samozřejmě ne všechny pohyby jsou vhodné, některé mohou být zakázány. Ale tělo je mnohem přizpůsobivější, než si myslíme.

Barre&Baby – certifikovaný taneční program pro těhotné ženy a mladé maminky (zdroj FB Barre&Baby / foto Diana Pavlova)

Jak se jako lektorka vyrovnáváte s rozdílnou fyzickou kondicí svých klientek? Rozdíly jsou určitě velké.

Vždycky se je snažím povzbudit v tom, aby poslouchaly svoje tělo: některé jsou zdatnější, protože měly předtím větší praxi, ale zase i v tomhle případě je neuvěřitelné, jak rychle se tělo přizpůsobuje a jak rychle dokáže zesílit. A naše hodiny jsou místem pro „výživu“ těla, není to žádná soutěž o to, kdo vydrží déle balancovat v póze nebo kdo zvedne nohu výš… Je to příležitost, aby ženy objevily svoje (nové) tělo a propojily se s ním. Každá maminka pracuje na své kondici a síle, ale bez posuzování nebo tlaku zvenčí.

Z jakých dalších technik nebo systémů čerpáte inspiraci?

Dělala jsem klasický balet i současný tanec, oba dva ty světy jsou moje vášeň a oba v hodinách propojuji. Jinak hodně cvičím jógu a také systém Garuda Barre Method, který zase propojuje tanec a jógu, to mi zase pomáhá najít pro maminky cviky, které jim uleví od různých bolestí, a také to pomáhá do hodin vnést trochu duchovního nádechu.

Tanci se věnujete už hodně dlouho, učila jste na baletní škole, ale vaše profese vás nakonec od tance odvedla. Neuvažovala jste o tom se vrátit a věnovat se mu ještě úplně naplno?

Dlouho jsem snila o tom, že budu baletkou, o práci v divadle. Balet byl moje vášeň, ale byl to současně i můj největší strach: nikdy jsem nebyla tak dobrá, aby mě čekala kariéra ve světě baletu s jeho soutěživou atmosférou a přísným režimem. Chtěla jsem mít taky další život, velkou rodinu a bála jsem se, že když půjdu za svou taneční vášní, tak se mi tenhle sen nesplní. Takže jsem tancovat nepřestala, ale vystudovala jsem ekonomii, a když jsem poznala svého současného manžela a on se stěhoval do Londýna, rozhodla jsem se, že půjdu s ním a poohlédnu se po práci v marketingu. Tím vlastně moje cesta v tanci skončila, nechala jsem baletu, ani jsem nebyla schopná chodit na baletní představení, protože jsem tím trpěla. A začala jsem dělat jógu.

Když se mi za osm let narodilo druhé dítě, začala jsem chodit na hodiny, které v sousedství vedla moje kamarádka, bylo to spíš pro zábavu, chtěla jsem vědět, kolik si toho ještě pamatuji, a už při prvním rozehřívacím plié jsem věděla, že teď už nikdy nechci přestat. A nepřestala jsem. V té době jsem už učila jógu pro těhotné a maminky a pomalu jsem začala přemýšlet o tom, jak obojí zkombinovat, znalosti z jógy s klasickým baletním tréninkem. A tak se narodil projekt Barre&Baby. Teď cítím, že dělám to, čemu jsem vždycky věřila: ne jen dělat balet dostupný každému, ale současně podporovat ženy v životní etapě, ve které dochází k největším změnám, a také tak můžu pomoct vytvořit láskyplný začátek života tolika lidským bytostem, jak je to jen možné.

www.barreandbaby.com


Programové tipy

Ostrava 1. února: do Cooltour Ostrava míří se svým souborem choreograf Jarkko Mandelin, který je tu na rezidenci a povede také dvoudenní workshop. Představí ale i svou choreografii, Beneath a Falling Sky. Nechal se ovlivnit dílem slavného finského filmového režiséra Aki Kaurismäkiho a vytvořil choreografii k výstupům, kde citlivé a láskyplné vztahy mezi lidmi se zdají být věčné a velmi důležité. „Prostor funguje jako základna pro tanec a rozhovor těla. Tanečníci netančí unisono – jenom jako sólisté, kteří sdílejí stejná gesta a okamžiky při společném kontaktu. Tyto situace, tyto rozhovory těla sledují ostatní tanečníci na jevišti a diváci v hledišti,“ popisují organizátoři. Jarkko Mandelin (Finsko) studoval tanec v baletní škole a choreografii v Divadelní akademii v Helsinkách. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem společnosti Kinetic Orchestra, založené v roce 2009, která se zabývá současným tancem a která má své sídlo v Helsinkách.

Jarkko Mandelin (zdroj FB MOVE Ostrava)

Praha, Studio ALTA: hlásí premiéru na 29. ledna. Anne-Francoise Joseph, Kateřina Dvořáková: Báby. Autorská inscenace o tom, jak se dvě mladé ženy vyrovnávají se svým starým já. Anotace napovídá: „Cítím, že stárnu. Čistě fyzicky – dělají se mi vrásky, sesychá mi kůže, našla jsem si šedivej vlas… Já s tím nemám problém u druhých, líbí se mi zralý ženský, fascinuje mě, když mají ve tváři vepsanej nějakej příběh. Ale co tam proboha teď můžu mít vepsaný já?!“ Původně plánovaná premiéra se však z vážných důvodů ruší a nebude realizována.

Anne-Francoise Joseph, Kateřina Dvořáková: Báby – vizuál (zdroj altart.cz)
Reklama
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na