Jako by právě sestoupila z fresek klenby kostela. Simona Šaturová na Svatováclavském festivalu

  1. 1
  2. 2

Perspektivní, monumentální i klasický. Atributy, jimiž se charakterizuje barokní princip a které platí markantně i pro zpěv Simony Šaturové. Na Svatováclavském hudebním festivalu renomovaná slovenská sopranistka zazpívala árie slavných barokních mistrů Bacha, Händela a Vivaldiho. Collegium Marianum s uměleckou vedoucí a flétnistkou Janou Semerádovou jí bylo znamenitým partnerem. Baroko v kostele sv. Václava v Opavě znělo se zvukovou autenticitou a nadšením, tryskajícím z interpretů.

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Původně trojlodní bazilika, postavená z lomového kamene a vysvěcená v roce 1336, disponuje mimořádnými akustickými vlastnostmi a optimálním, nepříliš dlouhým dozvukem. Proto nadmíru svědčí koncertům všech možných hudebních žánrů, včetně toho, jemuž se trochu šablonovitě říkává klasický. V našem případě šlo o interpretaci hudby barokní, přesněji pak o hudbu barokních mistrů Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela.

V úvodu zajímavě koncipovaného koncertu zazněla svižná Händelova árie Oh, had I Jubal’s lyre z oratoria Joshua, HWV 64. Náročná koloraturní zpěvní linka byla Simonou Šaturovou brilantně dynamicky odstíněná, včetně nádherných držených tónů s barevnou znělostí v plné délce. Kontrastním pomalým tempem a decentní instrumentací pro sólové housle (Lenka Torgersen), violoncello (Petr Hamouz) a continuo v podobě varhan (Barbara Willi) zapůsobila druhá Händelova skladba, píseň Süsse Stille, sanfte Quelle, HWV 205. Čtvrtou z devíti písní, které Händel napsal na slova Bartholda Heinricha Brockese, zazpívala Šaturová s procítěnou lyrickou senzitivitou v kantabilní melodice, která se vyhýbá samoúčelné virtuozitě. Zvláštností je, že Händel předepsal svým devíti písním volné nástrojové seskupení. Vybrané nástroje byly voleny citlivě s ohledem na nekonfliktní duchovní poselství o spokojenosti života na planetě Zemi.

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Lenka Torgersen, Barbara Willi, Ondřej Balcar, Petr Hamouz - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Lenka Torgersen, Barbara Willi, Ondřej Balcar, Petr Hamouz – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Prvním instrumentálním číslem bylo Concerto C dur pro dvě flétny, RV 533, Antonia Vivaldiho. Slavný ryšavý páter se i v této skladbě projevil jako oslnivý melodik. Po úvodní rychlé a energické introdukci allegro molto v tutti, nastoupily typicky barokní souboje dvou fléten v podání Jany Semerádové a Martiny Bernáškové. Jejich pomyslný duel byl interpretačně vyrovnaný, využití barokních mordentů a trylků bylo vkusné nikoli samoúčelné. Nádherné byly společné pasáže, probíhající v intervalech tercií a sext.

Collegium Marianum, Simona Šaturová: Gloria - Petr Hamouz, Martina Bernášková, Kim Stockx, Jana Semerádová - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Collegium Marianum, Simona Šaturová: Gloria – Petr Hamouz, Martina Bernášková, Kim Stockx, Jana Semerádová – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Druhá věta Andante zaujala dialogem obou fléten na způsob otázky a odpovědi. Tázala se Jana Semerádová, s patřičnou odpovědí rytmicky nezaváhala Martina Bernášková. Do hudební diskuze vstoupil také fagot Kim Stockx a varhany Barbary Willi v krásných melodických linkách, prosluněných pověstnou italskou kantabilitou. Allegro třetí věty zapůsobilo rychlým tempem a precizní barokní ornamentikou, kterou alternovaly sugestivní gradace celého ansámblu.

Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria - Barbara Willi, Simona Šaturová, Petr Hamouz, Ondřej Balcar, Kim Stockx - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Barbara Willi, Simona Šaturová, Petr Hamouz, Ondřej Balcar, Kim Stockx – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)

Árie Quia respexitMagnificat, BWV 243 Johanna Sebastiana Bacha zazněla na letošním Svatováclavském hudebním festivalu již podruhé. Srovnání s interpretací Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 vyznělo pro Šaturovou přesvědčivěji po pěvecké stránce. Bachova árie ve ztvárnění Šaturové se nesla v senzitivním výrazu s jemnými koloraturami a překrásnými legaty. Souhra s orchestrem byla rovněž na dobré úrovni, zejména melodie sólového hoboje byla kultivovaně dynamicky cizelovaná a spájela se v křehké zvukové barvě se sopránem Šaturové. S ohledem na celkové vystižení dynamické, agogické a tektonické struktury písně však více přesvědčilo výrazově rozmanitější hudební pojetí Václava Lukse.

Následující pizzicato smyčců v concertu z Bachovy adventní kantáty Himmelkoenig, sei wilkommen, BWV 182 přineslo řemeslně dovedné instrumentální výkony sólových houslí, flétny, v závěru spojené polyfonním předivem dalších nástrojů. Komornější obsah měla také následující Bachova árie Schafe können z kantáty Was mir behagt, ist nur diemuntre Jagd!, BWV 208. Soprán Šaturové zde doprovodilo violoncello a obě flétnistky s varhanami, niterný přednes sopranistky, hluboká lyričnost a skvělé dynamické odstínění melodické linky se mile pojilo s krásnou intonací fléten i výbornou sehraností.

Antonio Vivaldi a jeho Concerto g moll pro housle, flétnu, hoboj, fagot a continuo, RV 107 posluchače strhlo tempovou prudkostí a expresivním vystižením dynamiky. Allegro v první větě sice přineslo chvilkovou nepřesnost v souhře fagotu s flétnou a jedno intonační zakolísání houslistky Torgersen, v následující větě naopak exceloval hoboj d’amore Luise Haugk, který se prolínal s flétnou Semerádové. Allegro-Ciaconna bylo vrcholem Vivaldiho koncertu s dokonalou afektovou výstavbou a perfektní hrou všech umělců.

Simona Šaturová, Collegium Marianum - Gloria: Jana Semerádová, Luise Haugk - Svatováclavský hudební festival 21.9.2016 (foto Ivan Korč)
Simona Šaturová, Collegium Marianum: Gloria – Jana Semerádová, Luise Haugk – Svatováclavský hudební festival 21. 9. 2016 (foto Ivan Korč)
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Collegium Marianum -J. Semerádová & S. Šaturová (Svatováclavský hudební festival 2016)

[Celkem: 6    Průměr: 4.3/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentujte

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Basti

Simona Saturova je, alespon prozatim, naprosto nedostiznym meritkem pro vsechny nase ostatni sopranistky. Meli bychom byt vdecni, ze ji zde muzete slyset relativne casto zpivat.