Jaký byl letošní Salcburk? Festivalové ohlédnutí i nejbližší plány

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (109). Týden od 4. do 10. září 2017. V dnešním vydání najdete: Salcburské imprese z tisku i z vlastní návštěvy, o hvězdách festivalu, české účasti a také trochu o atmosféře. Salcburské loutkové divadlo. Programy Mozart Woche a Salzburger Festspiele Pfingsten 2018. A k tomu nádavkem Luciano Pavarotti v programech ČT art.


Imprese z letošního festivalu
Královnou letošního festivalu se bezesporu stala Anna Netrebko. Její ztvárnění Aidy ve Verdiho stejnojmenné opeře naplnilo všechna očekávání fanoušků a také kritiků (výběr z recenzí v zahraničním tisku jsme přinesli zde). Skvělému vokálnímu výkonu temněji zabarveného sopránu napomáhal i okrouhlý tón zpěvačky, vysoká vokální kultura i schopnost stupňovat dramatičnost postavy. „Božské Anně“ navíc velmi slušelo i nádherné kostýmování etiopské zajatkyně urozené krve na faraónském dvoře. Jednoduchý a zároveň velmi nápaditý šedomodrý kostým a nádherná vlasová koruna vytvářely jedinečný exotizující dojem bez jakékoliv etnografické popisnosti.

Anna Netrebko zde také znovu potvrdila pověst společenské celebrity. Večírek po premiéře Aidy pro téměř čtyři sta pečlivě vybraných hostů se stal nejvyhledávanější společenskou událostí festivalu.

Aida Gala Soiree 2017 – Anna Netrebko (zdroj salzburgerfestspiele.at / foto © Salzburger Festspiele/Andreas Kolarik)

Nepřímým potvrzením největšího zájmu o produkci Aidy s Annou Netrebko byly i stanovené ceny lístků na představení, které v nejvyšší kategorii dosahovaly 450 eur. Již první den po zahájení předprodeje byla naprostá většina vstupenek vyprodána a několik dní před premiérou dosahovaly ceny lístků na černém trhu již skoro 4.000 eur, rekordu dosáhly vstupenky dražené na aukčním portálu eBay, u kterých se cena došplhala těsně pod 5.000 eur.

Hudební nastudování a pěvecké výkony této produkce si vysloužily superlativy. Německá periodika, tedy zvláště ta neodborná, tiskla s vykřičníky titulky typu Operní zážitek roku! nebo Fulminantní triumfální pochod Aidy do Salcburku. Režie íránsko-americké umělkyně Shirin Neshat, zatím velmi úspěšné na poli fotografie, videa a filmu, byla považována za čistou a výtvarnou, nicméně v koncepci poněkud příliš jednoduchou, a bylo jasně vidět, že jde přece jenom o režijní debut na velké scéně. Velký ohlas získal vedle Netrebko italský tenorista Francesco Meli, který v debutu v roli Radama měkkostí hlasového vypracování, nádhernými výškami a psychologickou promyšleností dal postavě většinou poněkud jednostranně interpretované nové obrysy.

Giuseppe Verdi: Aida – Francesco Meli (Radames), Anna Netrebko (Aida) – Salcburk 2017 (zdroj © Salzburger Festspiele / foto Monika Rittershaus)

Přesto, že se Anna Netrebko v čase festivalu výrazně zlobila na novináře ruského vydání časopisu Forbes, které zveřejnilo přehled a souhrn jejích příjmů za poslední rok (informovali jsme zde), dokázala vybudit skutečné mediální šílenství v řadách přítomných zpravodajů, a to tak jednoduchým způsobem, že na orchestrální zkoušce za přítomnosti médií a photo session (pro více než padesát fotografů dne 6. srpna) prostě nezpívala. Novinářům se předvedla jihokorejská sopranistka Vittoria Yeo, obsazená jako druhá Aida. Tato zpěvačka, vysoce oceňovaná dirigentem Riccardem Mutim, byla v Salcburku obsazena do posledních dvou představení (22. a 25. srpna) v kombinaci s manželem Anny Netrebko Yusifem Eyvazovem.

Slavný pár na sebe poutal zájem médií i mimo jeviště. Společně navštívil premiéru Šostakovičovy Lady Macbeth Mcenského újezdu, kde Anna Netrebko okouzlila letní róbou ze salónu Fendi (s módním dekorem all over print v jemných pastelových tónech a volánovou aplikací na živůtku) a nádhernými dlouhými visacími náušnicemi hodinářské a klenotnické firmy Chopard, pro kterou je dlouhodobě firemní „tváří“, s brilianty a topazy. Její čtyřicetiletý manžel Yusif Eyvazov pak sklidil mnohem méně ohlasů vinou svého premiérového večerního outfitu, když zkombinoval černé kalhoty s dolním rolovacím okrajem (německý tisk to hodnotil hezkým jazykovým spojením jako Hochwasserhose), propínací triko s dlouhým rukávem, černou vestu, batoh a černé lesklé tenisky. Ovšem nápadná kostkovaná a károvaná saka herce Tobiase Morettiho (prvního pána komisaře Rexe), který exceloval v roli Jedermanna v tradiční produkci symbolické hry Huga von Hofmannsthala, budila také pozornost módní policie.

Anna ovšem nebyla jediným miláčkem festivalového publika. Francouzská mezzosopranistka Marianne Crebassa vyvolala malou senzaci svým vysoce procítěným podáním Sesta v Mozartově opeře La clemenza di Tito pod taktovkou Teodora Currentzise, jehož koncepce náhrady recitativů v této inscenaci nenašla příliš velkého porozumění (výběr z ohlasů v zahraničním tisku jsme přinesli zde).

Wolfgang Amadeus Mozart: La clemenza di Tito – Marianne Crebassa (Sesto), Russell Thomas (Tito) – Salzburger Festspiele 2017 (foto © Salzburger Festspiele / Ruth Walz)

Ale všechny scénické i koncertní operní produkce byly zejména kritikou hodnoceny jako vysoce kvalitní. Sázka na kvalitu hudebního nastudování a vynikající dirigentské výkony se plně vyplatila u všech dirigentů, ať to byli Teodor Currentzis (La clemenza di Tito), jen výjimečně v opeře dirigující Maris Jansons (Lady Macbeth Mcenského újezdu – naše recenze zde), Riccardo Muti (Aida), Vladimir Jurowski (Vojcek) a Diego Fasolis (Ariodante) nebo Franz Welser-Möst (Lear), stejně jako silná a inspirující dirigentská osobnost Johna Eliota Gardinera v monteverdiovské trilogii. Stejně tak nadchly hudebním nastudováním dvě koncertní provedení Verdiho I due Foscari pod taktovkou Michele Mariottiho (naše recenze zde) a Donizettiho Lucrezie Borgii řízené Marcem Armiliatem. Tato koncertní provedení shromáždila pěvecké oblíbence salcburského festivalu, v prvém případě Plácida Dominga, Josepha Calleju a Mariu Agrestu, v druhém pak Ildara Abdrazakova, Krassimiru Stoyanovou a Juana Diega Flóreze.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář