Jan Krejča: Můj život s teorbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

U nás, vzhledem ke středoevropské historii, hrajeme hlavně hudbu vrcholně a pozdně barokní. Loutnistů je zde zatím jen pár a doposud jsme se uživili. Mnozí převážně učí, někdo bádá jako hudební vědec atd. Nehrajeme také pouze „doma“, zejména ti, kdo si nadělali během studií známosti, hrají i v cizích ansámblech. Nikdo z nás nehraje ovšem jen na jeden typ loutny nebo teorby, takový případ se vidí naprosto výjimečně. Samozřejmě je možné, že s novými hráči přijdou i nové ansámbly a příležitosti, ale kdo ví. Sólové koncerty jsou jiná věc, tam jde především o vlastní iniciativu – kdo se umí dobře sám propagovat, koncerty si zařídí, i když jistě ne v neomezené míře.

Jan Krejča - Collegium 1704 - Festa Italiana, 2019 (foto Petra Hajská)
Jan Krejča – Collegium 1704 – Festa Italiana, 2019 (foto Petra Hajská)

Barokní hudba v posledních desetiletích zažívá u posluchačů obrovský boom, zatímco o soudobou hudbu projevuje zájem spíše jen omezená skupina nadšenců. Máte pro to nějaké vysvětlení?
Těžko říci, snad by to mohlo být tím, že je historická hudba poměrně snadno srozumitelná mnohem širšímu publiku a přitom stále ještě může překvapovat. Řada skladeb je značně originální, v rámci žánru experimentální nebo z pohledu celého hudebního vývoje unikátní. Mnohé takové opusy člověk stále ještě neslýchá často nebo zůstávají zatím zcela neobjevené. Velká část kulturní veřejnosti se také ráda zajímá o historii, což je jistě spojeno i s určitými romantizujícími fantaziemi. V bývalém východním bloku jde o část historie spojené s církevními dějinami, která měla být zapomenuta a nyní je po jejím znovuobjevování větší „hlad“. Naproti tomu soudobá vážná hudba se svým vývojem hodně vzdálila od vkusu většiny hudební veřejnosti – nejen publika, ale i profesionálních hudebníků a její autoři zřejmě ani o masovější přijetí neusilují. Ale tohle není můj obor, nevím o něm skoro nic.

Jan Krejča se věnuje hře na teorbu, barokní kytaru a renesanční loutnu. Jako vyhledávaný hráč bassa continua spolupracuje s mnoha špičkovými domácími a zahraničními soubory (Collegium 1704, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Musica Florea, Czech Ensemble Baroque, Capella Cracoviensis, Capella Anna, Les Traversee Baroque, For Several Friends a dalšími) i sólisty Janou Semerádovou, Hanou Blažíkovou, Tomášem Králem, Sergiem Azzolinim, Judith Pacquier, Lenkou Torgersen, Danielem Deuterem, Annou Fusek, Magdalenou Koženou a podobně.

Pravidelně koncertuje na festivalech jako je Pražské Jaro, Pražský podzim, Concentus Moraviae, Svatováclavské slavnosti, Haydnova Lukavice, Letní slavnosti staré hudby. Vystupuje v Českém rozhlase a České televizi a účinkuje na desítkách nahrávek pro vydavatelství Accent, Arta records, Supraphon, Rosa aj. Vydal vlastní sólové album virtuózní italské hudby pro teorbu Intavolatura di Tiorba. Je lektorem historických drnkacích nástrojů na Akademii staré hudby při Masarykově univerzitě v Brně.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


4 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments