Jan Martiník: Je něco mezi nebem a zemí, co jen hudba dokáže vytvořit

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Především je třeba dát tomu dílu smysl. Když si přečtete libreto, navíc v angličtině, mnohým lidem nebude úplně jasné, o čem že to vlastně je. Původní text eposu je mnohem rozsáhlejší, libreto je dosti zkráceno. To je jedno z úskalí, které na nás číhá. Provést skladbu tak, aby bylo jasné, o čem je. Já jsem si před vlastním nastudováním skladby musel přečíst celý epos, abych jeho obsah pochopil. Když to řeknu velmi zkratkovitě – jedná se o souboj mezi kulturním světem a divokým, „necivilizovaným“ světem přírody. Další rovinou je hledání odpovědi na to, co je po smrti, hledání elixíru nesmrtelnosti. Gilgameš ho sice nenajde, ale odpovědí na otázku nesmrtelnosti může být samotný epos. Člověk sice zemře, ale jeho odkaz žije dál.

Provedení Eposu o Gilgamešovi se ujme místo Jiřího Bělohlávka Manfred Honeck. Již jste s tímto v Praze oblíbeným dirigentem spolupracoval?

Ještě jsem neměl tu čest, ale na spolupráci s ním se velice těším. To, že se na těchto lednových koncertech nesetkám s Jiřím Bělohlávkem, mne velmi mrzí, ale věřím, že si to bohatě vynahradíme na konci února, kdy budeme nahrávat Biblické písně pro společnost Decca.

Děkuji za rozhovor.


Vizitka:

Jan Martiník (foto © Petra Hajská)

Basista Jan Martiník (1983) vystudoval po maturitě na Matičním gymnáziu v Ostravě (2001) operní zpěv na Janáčkově konzervatoři a gymnáziu v Ostravě. V roce 2002 získal na Mezinárodní pěvecké soutěži Mikuláše Schneidera-Trnavského v Trnavě Cenu primátora města Trnavy pro talentovaného zpěváka do jednadvaceti let (znovu oceněn 2004). V roce 2003 obdržel druhou cenu v písňové kategorii Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Na mezinárodní pěvecké soutěži Hans Gabor Belvedere Wien (2005) obdržel stipendium na mistrovské interpretační kurzy Vereny Keller, Laubach. Téhož roku se stal vítězem Mezinárodní pěvecké soutěže v Montrealu. V roce 2007 byl finalistou soutěže Operalia Plácida Dominga. Již během studií vystupoval v Národním divadle moravskoslezském (Pistola, Leporello, Truffaldino a další), od roku 2004 v Národním divadle v Praze (Masetto, Larkens a José Castro v Děvčeti ze Zlatého západu). V roce 2006 získal třetí cenu a speciální cenu za nejlepší provedení Čajkovského romance na Mezinárodní pěvecké soutěži Jeleny Obrazcovové v Moskvě. Na Pražském jaru vystoupil v samostatném recitálu (2008). Od roku 2008 byl členem ansámblu Komické opery v Berlíně (Sarastro v Kouzelné flétně, Surin v Pikové dámě, markýz d’Obigny v La traviatě, Masetto, Colline v Bohémě a Poustevník v Čarostřelci). V červnu 2009 se zúčastnil soutěže BBC Cardiff Singer of the World, vyhrál písňovou kategorii a byl členem pětice finalistů operní soutěže. Stal se tak prvním Čechem, který se dostal do finále obou kategorií. V současné době je členem Státní opery v Berlíně (opery Tosca – role Mesnera, Don Carlos – Mnich, Kouzelná flétna – Sarastro, Don Giovanni – Komtur, Tannhäuser – Reinmar a další). Rád zpívá oratorní party a starou hudbu (spolupráce například s Collegiem 1704).

www.janmartinik.com
www.staatsoper-berlin.de

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat