Janáček dobývá Francii. Káťa Kabanová v Nancy a Rennes, Zápisník zmizelého v Lyonu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (132). Týden od 12. do 18. února 2018. V dnešním vydání najdete: Janáčkovy opery dobývají Francii – Káťa Kabanová v Nancy a Rennes, Zápisník zmizelého v Lyonu. „Jinou“ Carmen v Covent Garden diriguje Jakub Hrůša. Pavol Breslik hvězdou programu Wiener Opernball 2018. Světová premiéra opery Seven Stones Ondřeje Adámka na Festival d'Aix-en-Provence 2018. Opera na ČT art. Luigi Cherubini a adeptka operního zpěvu.


Káťa Kabanová v Nancy a Rennes
Káťa Kabanová pomalu v mezinárodním měřítku vytlačuje z pozice nejčastěji inscenované Janáčkovy opery dosud vedoucí Její pastorkyňu, která je především inscenačně, ale i námětově zatížena etnografickou náročností. Naproti tomu světová předloha Káti Kabanové, tedy Ostrovského drama Bouře, nebo existenciální velikost Čapkovy Věci Makropulos přinášejí na světová operní jeviště témata zcela nadčasová, nadnárodní a univerzální. Opera Káťa Kabanová teď zažívá dvojí úspěšné uvedení na francouzských scénách.

Opéra national de Lorraine v Nancy uvedla na přelomu ledna a února pět představení Káti Kabanové (od 28. ledna do 4. února 2018). Dílo v českém originálu nastudoval irský dirigent Mark Shanahan a režie se ujal německý tvůrce Philipp Himmelmann.

Leoš Janáček: Katia Kabanova – Opera national de Lorraine Nancy 2018 (zdroj opera-national-lorraine.fr / foto C2IMAGES)

Německý scénograf David Hohmann a jeho krajanka, kostýmní výtvarnice Lili Wanner, vytvořili současnou scénu s obrazy z panelového domu ve dvou úrovních, vodní inspiraci z původní předlohy připomíná pouze poetická, ale ušpiněná tapeta s lekníny a pak záplavy vodních proudů během průtrže, které divák sleduje okny a dveřmi. Kostýmy jsou ležérní a zcela současné.

Finská sopranistka Helena Juntunen ztvárňuje titulní hrdinku a je bezesporu hvězdou večera. Tato pěvkyně zpívá dramatické party především na skandinávských, ale i na francouzských scénách. Je vyhledávanou interpretkou Marie v Korngoldově opeře Mrtvé město (v posledních sezonách také v Nancy, Angers a Basileji) a zaujala jako postižená dcera Helena v loňské světové premiéře operní verze Bergmannova filmu Podzimní sonáta, kterou zkomponoval Sebastian Fagerlund pro operní dům v Helsinkách.

Leoš Janáček: Katia Kabanova – Opera national de Lorraine Nancy 2018 (zdroj opera-national-lorraine.fr / foto C2IMAGES)

Velšská mezzosopranistka Leah-Marian Jones je dominantní Kabanichou, tato umělkyně zařadila také do svého repertoáru v roce 2016 part Ježibaby z Dvořákovy Rusalky. Tam jí byl partnerem v roli Prince hrdinný tenor Peter Wedd, který v nantské inscenaci vystupuje jako Boris. Dnes je tento britský tenorista obsazován především do wagnerovských partů (Siegmund, Lohengrin, Tristan), ale je také vyhledávaným Florestanem a zpívá i Laca z Janáčkovy Její pastorkyně (naposledy Skotská opera v Glasgow 2015). Účinkoval i v anglicky zpívaném záznamu této opery pod taktovkou Sira Charlese Mackerrase pro label Chandos.

V této inscenaci, která se zcela obešla bez české interpretační účasti, máme alespoň malé české „želízko“. Za hudebními přípravami stojí a patrně jako vokální coach (byť ji program v této funkci neuvádí) působila Irène Kudela, která spolupracovala s řadou světových umělců. Díky česko-rusko-polsko-francouzskému původu a plynulé znalosti sedmi světových jazyků je schopná připravit jazykově i produkce v češtině.

Koprodukční inscenace Janáčkovy opery Káťa Kabanová, která vznikla ve spolupráci lublaňského operního souboru a Opéra de Rennes, je v těchto dnech uváděna v Rennes. Český dirigent Jaroslav Kyzlink dílo hudebně nastudoval, vlámský režisér Frank Van Laecke vytvořil poetickou režii s historizujícími kostýmy Belindy Radulović na efektní zjednodušené scéně Philippa Miesche, jež pracuje se symbolickými plochami. Režie i vizuální podoba inscenace výrazně tematizují vodu jako živel ve smyslu obrody i jako zničující proud, který přináší a odnáší emoce. Inscenace, nastudovaná v českém originálu, je takřka výhradně obsazena slovinskými pěvci.

Leoš Janáček: Kátia Kabanová – Opéra de Rennes 2018 (zdroj FB Opéra de Rennes / foto Laurent Guizard Photographe)

Titulní roli ztvárnila přední sólistka lublaňské opery Martina Zadro. Na domácí scéně vytvořila řadu různorodých rolí v oborech od koloraturního sopránu (Gilda, Donna Anna, Rosalinda) k mladodramatickým partům a lyricko-dramatickým rolím (Micaela, Mimi, Desdemona). Velký úspěch také měla její interpretace Violetty Valéry ve Verdiho La traviatě.

Mezzosopranistka Vlatka Oršanić je Kabanichou, vytížený tenorista Aljaž Farasin se stal Borisem a mezzosopranistka Irena Parlov se proměnila v mladistvou Varvaru. Tanečnice Urša Vidmar je pohybovou dvojnicí nešťastné Káti na scéně. V Rennes účinkuje Orchestre Symphonique de Bretagne a sbor místní opery. Opera byla uvedena ve čtyřech představeních od 5. do 11. února 2018.


Zápisník zmizelého v Lyonu

Lyonská opera na začátku února ve čtyřech představeních nabídla scénickou a zmodernizovanou verzi Janáčkova originálního díla Z mrtvého domu, která vznikla původně pro Muziektheater Transparant. Dílo rozšířila o další hudební čísla belgická skladatelka Annelies Van Parys. O inscenaci jsme již psali v Operním kukátku (najdete zde), děj je přesazen do moderního fotografického ateliéru, kde fotograf propadá kouzlu mladé exotické modelky. Autorem dramaturgické úpravy je Krystian Lada. Sólisty představení jsou tenorista Peter Gijsbertsen a mezzosopranistka Marie Hamard. Na klavír je doprovází česká klavíristka Lada Valešová. Režisérem převzaté produkce je Ivo van Hove. Totéž představení bude ke zhlédnutí jako součást festivalového programu Janáček Brno 2018 v Mahenově divadle 30. listopadu.


„Jinou“ Carmen v Covent Garden diriguje Jakub Hrůša
Velký zájem budí nová inscenace Bizetovy opery Carmen v Royal Opera Covent Garden v Londýně. Režisérem pozoruhodného představení je Barrie Kosky, který zde v loňské sezoně výrazně zabodoval svým originálním konceptem Šostakovičovy satirické opery Nos (více o této inscenaci najdete v Operním kukátku zde). Pro letošní sezonu se vrátil na první londýnskou operní scénu, aby zde připravil upravenou verzi své Carmen, původně určenou pro operní soubor ve Frankfurtu nad Mohanem.

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na