Janáček dobývá Francii. Káťa Kabanová v Nancy a Rennes, Zápisník zmizelého v Lyonu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (132). Týden od 12. do 18. února 2018. V dnešním vydání najdete: Janáčkovy opery dobývají Francii – Káťa Kabanová v Nancy a Rennes, Zápisník zmizelého v Lyonu. „Jinou“ Carmen v Covent Garden diriguje Jakub Hrůša. Pavol Breslik hvězdou programu Wiener Opernball 2018. Světová premiéra opery Seven Stones Ondřeje Adámka na Festival d'Aix-en-Provence 2018. Opera na ČT art. Luigi Cherubini a adeptka operního zpěvu.


Káťa Kabanová v Nancy a Rennes
Káťa Kabanová pomalu v mezinárodním měřítku vytlačuje z pozice nejčastěji inscenované Janáčkovy opery dosud vedoucí Její pastorkyňu, která je především inscenačně, ale i námětově zatížena etnografickou náročností. Naproti tomu světová předloha Káti Kabanové, tedy Ostrovského drama Bouře, nebo existenciální velikost Čapkovy Věci Makropulos přinášejí na světová operní jeviště témata zcela nadčasová, nadnárodní a univerzální. Opera Káťa Kabanová teď zažívá dvojí úspěšné uvedení na francouzských scénách.

Reklama

Opéra national de Lorraine v Nancy uvedla na přelomu ledna a února pět představení Káti Kabanové (od 28. ledna do 4. února 2018). Dílo v českém originálu nastudoval irský dirigent Mark Shanahan a režie se ujal německý tvůrce Philipp Himmelmann.

Leoš Janáček: Katia Kabanova – Opera national de Lorraine Nancy 2018 (zdroj opera-national-lorraine.fr / foto C2IMAGES)

Německý scénograf David Hohmann a jeho krajanka, kostýmní výtvarnice Lili Wanner, vytvořili současnou scénu s obrazy z panelového domu ve dvou úrovních, vodní inspiraci z původní předlohy připomíná pouze poetická, ale ušpiněná tapeta s lekníny a pak záplavy vodních proudů během průtrže, které divák sleduje okny a dveřmi. Kostýmy jsou ležérní a zcela současné.

Finská sopranistka Helena Juntunen ztvárňuje titulní hrdinku a je bezesporu hvězdou večera. Tato pěvkyně zpívá dramatické party především na skandinávských, ale i na francouzských scénách. Je vyhledávanou interpretkou Marie v Korngoldově opeře Mrtvé město (v posledních sezonách také v Nancy, Angers a Basileji) a zaujala jako postižená dcera Helena v loňské světové premiéře operní verze Bergmannova filmu Podzimní sonáta, kterou zkomponoval Sebastian Fagerlund pro operní dům v Helsinkách.

Leoš Janáček: Katia Kabanova – Opera national de Lorraine Nancy 2018 (zdroj opera-national-lorraine.fr / foto C2IMAGES)

Velšská mezzosopranistka Leah-Marian Jones je dominantní Kabanichou, tato umělkyně zařadila také do svého repertoáru v roce 2016 part Ježibaby z Dvořákovy Rusalky. Tam jí byl partnerem v roli Prince hrdinný tenor Peter Wedd, který v nantské inscenaci vystupuje jako Boris. Dnes je tento britský tenorista obsazován především do wagnerovských partů (Siegmund, Lohengrin, Tristan), ale je také vyhledávaným Florestanem a zpívá i Laca z Janáčkovy Její pastorkyně (naposledy Skotská opera v Glasgow 2015). Účinkoval i v anglicky zpívaném záznamu této opery pod taktovkou Sira Charlese Mackerrase pro label Chandos.

V této inscenaci, která se zcela obešla bez české interpretační účasti, máme alespoň malé české „želízko“. Za hudebními přípravami stojí a patrně jako vokální coach (byť ji program v této funkci neuvádí) působila Irène Kudela, která spolupracovala s řadou světových umělců. Díky česko-rusko-polsko-francouzskému původu a plynulé znalosti sedmi světových jazyků je schopná připravit jazykově i produkce v češtině.

Koprodukční inscenace Janáčkovy opery Káťa Kabanová, která vznikla ve spolupráci lublaňského operního souboru a Opéra de Rennes, je v těchto dnech uváděna v Rennes. Český dirigent Jaroslav Kyzlink dílo hudebně nastudoval, vlámský režisér Frank Van Laecke vytvořil poetickou režii s historizujícími kostýmy Belindy Radulović na efektní zjednodušené scéně Philippa Miesche, jež pracuje se symbolickými plochami. Režie i vizuální podoba inscenace výrazně tematizují vodu jako živel ve smyslu obrody i jako zničující proud, který přináší a odnáší emoce. Inscenace, nastudovaná v českém originálu, je takřka výhradně obsazena slovinskými pěvci.

Leoš Janáček: Kátia Kabanová – Opéra de Rennes 2018 (zdroj FB Opéra de Rennes / foto Laurent Guizard Photographe)

Titulní roli ztvárnila přední sólistka lublaňské opery Martina Zadro. Na domácí scéně vytvořila řadu různorodých rolí v oborech od koloraturního sopránu (Gilda, Donna Anna, Rosalinda) k mladodramatickým partům a lyricko-dramatickým rolím (Micaela, Mimi, Desdemona). Velký úspěch také měla její interpretace Violetty Valéry ve Verdiho La traviatě.

Mezzosopranistka Vlatka Oršanić je Kabanichou, vytížený tenorista Aljaž Farasin se stal Borisem a mezzosopranistka Irena Parlov se proměnila v mladistvou Varvaru. Tanečnice Urša Vidmar je pohybovou dvojnicí nešťastné Káti na scéně. V Rennes účinkuje Orchestre Symphonique de Bretagne a sbor místní opery. Opera byla uvedena ve čtyřech představeních od 5. do 11. února 2018.


Zápisník zmizelého v Lyonu

Lyonská opera na začátku února ve čtyřech představeních nabídla scénickou a zmodernizovanou verzi Janáčkova originálního díla Z mrtvého domu, která vznikla původně pro Muziektheater Transparant. Dílo rozšířila o další hudební čísla belgická skladatelka Annelies Van Parys. O inscenaci jsme již psali v Operním kukátku (najdete zde), děj je přesazen do moderního fotografického ateliéru, kde fotograf propadá kouzlu mladé exotické modelky. Autorem dramaturgické úpravy je Krystian Lada. Sólisty představení jsou tenorista Peter Gijsbertsen a mezzosopranistka Marie Hamard. Na klavír je doprovází česká klavíristka Lada Valešová. Režisérem převzaté produkce je Ivo van Hove. Totéž představení bude ke zhlédnutí jako součást festivalového programu Janáček Brno 2018 v Mahenově divadle 30. listopadu.


„Jinou“ Carmen v Covent Garden diriguje Jakub Hrůša
Velký zájem budí nová inscenace Bizetovy opery Carmen v Royal Opera Covent Garden v Londýně. Režisérem pozoruhodného představení je Barrie Kosky, který zde v loňské sezoně výrazně zabodoval svým originálním konceptem Šostakovičovy satirické opery Nos (více o této inscenaci najdete v Operním kukátku zde). Pro letošní sezonu se vrátil na první londýnskou operní scénu, aby zde připravil upravenou verzi své Carmen, původně určenou pro operní soubor ve Frankfurtu nad Mohanem.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na