Jarek Cemerek: pedagog a choreograf na cestách

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Nejprve jsem váhal, jestli se mám o profesuru ucházet, protože se jedná o závazek na tři roky, což při mém kočovném životním stylu představovalo jistou překážku. Ale vzhledem k tomu, že pracovní úvazek činí jen padesát procent, tak jsem to nakonec zkusil, protože bych se rád podílel na dlouhodobější práci s konkrétními studenty a také tak trochu na koncipování tanečního vzdělávání. S profesurou se totiž pojí zpracování nového akreditačního spisu. Konkurz jsem vyhrál, máme domluveny podmínky, abych mohl dál cestovat, takže jsem spokojený a těším se. Do Lince jsem už dříve zajížděl jako pedagog i choreograf, teď sice nastupuji na pozici profesora pro současný tanec, ale myslím, že budu moci do své práce zahrnout i choreografování. A ano, Univerzita Antona Brucknera je jistou obdobou AMU, ale bez FAMU. Zajímavý je její statut soukromé univerzity, přičemž je napojena na zemskou vládu, jejíž ministr kultury řídí dozorčí radu školy.

Kromě škol učíš a choreografuješ také v různých souborech. V posledních letech zavítáš často do Carte Blanche v Norsku a Skanes Dance Theater či Norrdans ve Švédsku. Je práce ve Skandinávii něčím výjimečná?

V Norsku i Švédsku, ale také na Islandu sleduji shodné tendence v oblasti personalistiky či jak to nazvat. Tanečníkům coby zaměstnancům je dáváno více práv, a mohou tak zasahovat do oblasti řízení. Mnozí získávají pracovní smlouvy, které nelze vypovědět, což se někdy projeví v pracovní morálce. Potom je problém takové tanečníky motivovat k vyšším či náročnějším výkonům. Když to porovnám třeba s DV8, které jsem měl možnost také poznat jako pedagog a kde je možné ukončit práci tanečníka na hodinu, tak mi snaha o neustálé zvyšování péče o pracovníky ve Skandinávii připadá s ohledem na umělecký výkon někdy až kontraproduktivní.

Netrpí tvoje kariéra tanečníka, když máš tolik závazků jako pedagog a choreograf?

Všechno má v životě svůj čas. Mně se poštěstilo, že můžu na svou taneční kariéru navázat v učení i choreografování. A skrze obojí sbírám nové zkušenosti, které využívám a také předávám dál.

Českým divákům jsi v posledních letech zmizel z dohledu. Sleduješ českou současnou scénu sám, pokud máš možnost?

Českou taneční scénu sleduji, ale samozřejmě mi mnohé uniká. Myslím, že nijak za zahraničím nepokulháváme. A stejně jako v zahraničí mě u nás některé projekty zaujaly, některé se mi vůbec nelíbily. Je to však mé subjektivní měřítko.

Co děláš, když zrovna neučíš a netančíš? Je v tvém životě vůbec něco, co s tancem nesouvisí? (smích)

Přemýšlím o světě, o tom, kam se vyvíjí, a jak to reflektovat coby umělec. Tím se nakonec zase dostávám zpět k tanci. Je to takový tanec na druhou.

Děkujeme za rozhovor.

 

VIZITKA
Jarek Cemerek (23. prosince 1973) vystudoval Janáčkovu konzervatoř, choreografii a taneční pedagogiku na Hudební akademii múzických umění v Praze a absolvoval studijní pobyt na Divadelní akademii v Helsinkách. Jako tanečník působil v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, Laterně magice a ve Státní Opeře Praha, ve Slovenském divadle tanca, v souborech Tanztheaterwien (Vídeň), Thor (Brusel), Willy Dorner (Vídeň), dále v Dance Theatre of Ireland, Stadttheater Bern (Švýcarsko) a v Royal Opera House (Londýn). V roce 2009 založil soubor současného tance Albamora v Dánsku. Spolupracoval s choreografy, jako jsou Hofesh Schechter, Alexander Ekman, Liz King, Crystal Pite, Jo Strømgren, Cathy Marston, Daniel Ezralow, Bill Young, Jean-Pierre Aviotte, Fearghus Ó Conchúir a dalšími.

Choreografické činnosti se soustavněji věnuje od roku 2008, kdy působil ve Stadttheater Bern. Jeho choreografie Void Amongst Humans se stala v roce 2011 Taneční inscenací roku (a získal i interpretační ocenění Tanečník roku). V témže roce byla v Sadler’s Wells Theatre v Londýně uvedena choreografie Void. V roce 2012 vytvořil choreografii Footholds pro Juilliard School v New Yorku, v roce 2014 napsal scénář, vytvořil choreografii a režíroval vícežánrové dílo Loser(s) pro Daemen (United Arts), kteří později založili Losers Cirque Company.

K tanečním souborům, v nichž pedagogicky působí, patří: DV8 (Londýn), Gothenburg Opera Dance Company (Švédsko), Carte Blanche (Norsko), Skånes Dansteater (Švédsko), Norrdans (Švédsko), Ballet of The StadtTheater Bern (Ballet & Contemporary), The Icelandic Dance Company (Reykjavik), Yuval Pick Dance Company (Lyon), Balletboyz (Londýn), Balet Laterny magiky v Praze, Company Thor (Brusel), Cie. Willi Dorner (Vídeň), New Zealand Dance Company a jiné. Jako taneční pedagog vyučoval v Juilliard School v New Yorku, Conservatoire national supérieur de musique et de danse v Paříži, Palucca Schule v Drážďanech, Codarts v Rotterdamu, Korean National University of Arts v Soulu, New Zealand School of Dance ve Wellingtonu, Royal Ballet School v Holstebro (Dánsko), Balettakademien Göteborg, A. Bruckner Universität v Linci, University of Stavanger (Norsko), Dance School of Shanghai Theatre Academy, Tanzplan Dresden, Iwanson School of Modern Dance (Mnichov), Kimpro/contact improvisation/(Dánsko), Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, The Theatre Academy in Helsinki, Duncan Centre Praha, Ballet Masterclasses Darii Klimentové v Praze, Steps on Broadway, Peridance Studio a Dance New Amsterdam v New Yorku, Marameo v Berlíně a dalších.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Komentáře “Jarek Cemerek: pedagog a choreograf na cestách

Napsat komentář