Jenůfa v Kasselu: velkočistírna s horou špinavého prádla a desítkami automatických praček
Jenůfa v Kasselu
Nová inscenace Janáčkovy opery Její pastorkyňa, tradičně uváděná pod titulem Jenůfa, ustáleným pro německojazyčná jeviště, přináší zcela odlišnou vizuální podobu, než jsme na domácích jevištích zvyklí. Operní soubor Staatstheater Kassel představuje slavné dílo zcela bez etnografických souvislostí a národopisných obrazů nebo kostýmů.

Inscenace německého režiséra Markuse Dietze využívá metaforický prostor (scénografie Mayke Hegger) gigantické velkočistírny, které dominují řady automatických praček a obrovská hora prádla k vyprání. Režiséra zaujal na námětu především problém subjektivní reality hrdinů, jež naráží na morální kodex (byť často pokrytecký), který ovládá společenské vztahy v komunitě. Inscenace v mnoha místech působí napínavě a využívá i postupy thrilleru. Protagonisté příběhu jsou současní lidé v současném kostýmu (návrhy kostýmu Henrike Bromber).
Dílo v českém originálu, doplněném o německé titulky, nastudoval dirigent narozený na Sicílii Francesco Angelico, který se stal na začátku letošní sezony hudebním ředitelem kasselského souboru. Předtím působil v Tiroler Landestheater v Innsbrucku, kde připravil v nedávné době i premiéry dvou úspěšných inscenací jiných českých operních děl – Janáčkovy Věci Makropulos v sezoně 2015/2016 a v Dvořákovy Rusalky v sezoně 2016/2017 (recenzi z její premiéry přinesla Opera Plus zde).

Opera je obsazena takřka výhradně sólisty kasselského souboru. Všestranná americká sopranistka Jaclyn Bermudez zpívá dojemnou Jenůfu. Pěvkyně opakuje v této sezoně řadu svých předchozích partů – Taťánu z Čajkovského Evžena Oněgina, Gretel z Humperdinckovy Perníkové chaloupky, Mimi z Pucciniho Bohémy, Anne Trulove se Stravinského The Rake’s Progress, Venuši z Blowovy barokní opery Venus and Adonis a dokonce titulní roli Antigony v klasicistní hudební tragédii Antigona Tommase Traetty (1772).
Obdobně vytížená je i představitelka Kostelničky, německá mezzosopranistka Ulrike Schneider, která se setkává s Jaclyn Bermudez na scéně také třeba jako Olga v Evženu Oněginovi nebo bratříček Hänsel v Perníkové chaloupce. Ulrike Schneider jako Kostelnička vytváří vyhrocenou psychologickou kreaci ženy na pokraji propasti duševní nemoci. Pěvkyně podává vysoce dramatický výkon, který zaujal všechny dosavadní recenzenty.

Buryjovku zpívá veteránka místního souboru, americká zpěvačka Lona Culmer-Schellbach, která v Kasselu působí již šestadvacet let a postupně přešla od sopránových partů k mezzosopránovým rolím. Gruzínský tenorista George Oniani vytváří pohostinsky roli Laci. Zpěvák již zde v minulých sezonách hostoval jako Pollione v Belliniho Normě a Kalaf v Pucciniho Turandot. Atraktivním Števou se suverénním vokálním zvládnutím role je pak mladý německý tenorista Tobias Hächler. Ani v dalším obsazení nefiguruje žádný český představitel. Po premiéře 5. února 2018 do konce června bude ještě dvanáct repríz.
Plány Metropolitní opery pro další sezony
Co chystá jedna z nejvýznamnějších operních institucí světa na příští a další sezony? V sezoně 2018/2019 se budou moci diváci potěšit premiérou například Saint-Saënsovy opery Samson a Dalila, novou Verdiho La traviatou, senzačně obsazenou veristickou operou Adriana Lecouvreur nebo novinkou Marnie od amerického skladatele Nica Muhlyho s námětem podle Hitchcockova filmu.

Nová operní produkce biblického příběhu Samsona a Dalily bude startovat již 14. září 2018 a o premiéře by měli hlavní party zpívat Elīna Garanča a Roberto Alagna. V další sérii v březnu 2019 titulní role ztělesní Anita Rachvelishvili a Aleksandr Antonenko, kteří jako titulní pár již vystoupili v pařížské produkci. Operu nastuduje Mark Elder a režii povede Darko Tresnjak. Tento čerstvý nositel ceny Tony bude debutovat jako operní režisér na první operní scéně v USA. Přenos do kin je zařazen na 20. října 2018.
Operní thriller Marnie bude mít premiéru 19. října 2018 v hudebním nastudování Roberta Spana a v režii Michaela Mayera, jde o koprodukci s English National Opera v Londýně, kde mělo dílo vloni světovou premiéru. Titulní roli v New Yorku převezme americká mezzosopranistka Isabel Leonard a jejího manžela bude zpívat britský barytonista Christopher Maltman. V roli matky patologické zlodějky a lhářky Marnie se vrátí na scénu Met proslulá americká mezzosopranistka Denyce Graves. Přenos do kin je naplánován na 10. listopadu 2018.
V prosinci (4. prosince) vstoupí na jeviště i Diana Damrau jako Violetta Valéry v nové inscenaci Verdiho La traviaty, partnerem jí bude Juan Diego Flórez jako Alfredo. Za dirigentským pultem by měl stát Yannick Nézet-Séguin a režie bude také dílem Michaela Mayera, režiséra Marnie. V jarní sérii představení od 5. dubna 2018 role Violetty a Alfreda střídají Anita Hartig a Stephen Costello. V této jarní sérii by měl zpívat i Plácido Domingo Germonta staršího (střídat by se měl s barytonistou Arturem Rucińskim).
Silvestrovskou lahůdkou se pak stane premiéra nové inscenace Cileovy opery Adriana Lecouvreur, ve které hlavní hvězdou bude Anna Netrebko jako slavná herečka a jedna strana milostného trojúhelníku, který tvoří také Maurizzio v podání Piotra Beczały a Anita Rachvelishvili jako Princezna de Bouillon. Nová produkce bude dílem Gianandrei Nosedy a Davida McVicara, který hodlá inscenaci zčásti umístit do monumentální repliky barokního divadla. Diváci celého světa budou možnost mít posoudit tuto produkci již 12. ledna 2019 v síti evropských i zámořských kin.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]