„Jestli chceš změnit svět, začni u sebe!“ Galapiat Cirque na Letní Letné Light zkoumal možnosti cirkusu i člověka

Představte si cirkusové představení jako úvod do historie cirkusu a také lidskosti. I tak lze chápat novinku L'âne & la carotte (Osel a mrkev) francouzského souboru Galapiat Cirque, kterou vytvořil a ve které také jako jediný artista účinkuje původem Holanďan, toho času žijící a umělecky působící ve Francii, Lucho Smit. Ten se ve své sólové inscenaci rozhodl, že prostřednictvím i pomocí cirkusu prozkoumá všechny jeho komunikační možnosti a zároveň je popře.
L’âne & la carotte (Osel a mrkev), Letní Letná 2020 (foto František Ortmann)

Paličatý a posedlý svým vlastním cílem, takový je hlavní hrdina inscenace L’âne & la carotte, jejíž název explicitně poukazuje na to, jak jeho veškeré snažení stejně dopadne. Než ale skutečně zjistí, co v cirkuse, umění a obecně v životě smysl má anebo nemá, čeká ho na jeho zhruba hodinu a půl dlouhé cirkusové cestě řada karambolů. Jeho cíl je ale vznešený – pokusit se o přerod jednoho umělce a jeho publika, tedy pokusit se pomocí cirkusu něco změnit.

V rámci jednoho představení a ve třech dějstvích nás Lucho Smit zpravuje o svých myšlenkách a záměrech lámanou češtinou prostřednictvím audio záznamu (později jeho slova přebere performer a Luchův přítel Florent Golfier, který je sice Francouz, ale v České republice už pobývá delší dobu, a jeho znalost češtiny je tak rozhodně lepší). To, co nelze sdělit nebo ukázat prostřednictvím cirkusu, sdělují slova. Artista klade celou řadu otázek a vyslovuje mnoho myšlenek; např. jednu zcela zásadní: pokud by cirkus mohl změnit svět, určitě bychom už o tom věděli. Všechny filozofické a existenciální úvahy o životě a umění se rázem mění v klišé, protože veškerou jejich vznešenost Lucho Smit vzápětí sráží na zem břitkou poznámkou. Podobně tak činí i jako artista.

L’âne & la carotte (Osel a mrkev), Letní Letná 2020 (foto František Ortmann)

V první třetině představení se věnuje tradičnímu cirkusu. V krátkých, úderných a vtipných výstupech zkoumá artista s vážnou tváří, co všechno cirkus umí. Nicméně nejedná se ani o pouhé ukazování nevšedních dovedností, ani o hru na tradiční cirkus. Je to groteska, ve které hrají cirkusová čísla hlavní roli, nicméně v poněkud pozměněné podobě. Cílem nakonec není udivit a ohromit, ale překvapit a pobavit, a to popřením očekávání. Jako třeba v momentě, když se na jevišti objeví vysoká jednokolka. Artista na ni hned neusedne, ale raději se vyhoupne na své provazochodecké lano, vezme jednokolku do rukou namísto balancírky a po laně se ladně projde. Umně si poradí i s bičem (neboli šambriérou) na drezuru šelem. Nikdo sice neočekává, že do manéže přiběhne smečka lvů nebo tygrů, nicméně zvědavost nás udržuje v permanentním napětí. Vzápětí artistův všudypřítomný pomocník v livreji (Frédéric Vetel) roztočí těžké kulaté podstavce, takzvané postamenty, ležící v manéži, přičemž Lucho Smit jim jemně dává pokyny pomocí biče. Naprosto jednoduchý a banální trik dokonale funguje jako metafora disciplíny, kterou si s tradičním cirkusem spojí snad každý.

Ještě větší moment překvapení přichází, když namísto rolla bolla – jež obnáší balanc na prkně položeném na válci – přitáhne Lucho Smit do manéže malou kuchyňskou linku, tu postaví na plynovou bombu a sám balancující na této vratké konstrukci vaří palačinku. Tu nejen že spálí, ale dokonce zapálí, a pak se ji ještě bezostyšně pokouší za dvacet korun prodat publiku.

L’âne & la carotte (Osel a mrkev), Letní Letná 2020 (foto František Ortmann)

Jeden dokonale promyšlený, dobře načasovaný, dynamicky provedený gag střídá druhý, přičemž ve všech případech artista balancuje na křehké, leč kýžené hranici nadsázky a klišé. Jako v případě rádoby líbivého čísla na visuté hrazdě nebo během kovbojského výstupu, kde jednoduchým trikem strhne civilní oděv a rázem je z artisty kovboj. A ten pak jako správný chlapák šplhá nohama vzhůru po laně.

Druhá část představení se odehrává v klidnějším duchu, ale to je jen zdání vytvořené pro diváky. Ve skutečnosti je fyzicky možná ještě více vyčerpávající než ta první. Je to alegorie nového cirkusu, tedy toho, jak vypadal v 90. letech minulého století, kdy se jeho představitelé snažili ukázat, že je jiný než ten tradiční, že může navodit mystickou atmosféru a že může být výmluvný a myšlenkově hluboký. Ale záměr a forma často převáží nad obsahem. Barevná světýlka, stroboskop, monumentální hudba (v tomto případě Stravinský) jsou snadné triky, jak kýžené atmosféry dosáhnout. A těmto všem klišé se v jednom dlouhém žonglérském čísle s kruhy snaží Lucho Smit tak trochu vysmát.

L’âne & la carotte (Osel a mrkev), Letní Letná 2020 (foto František Ortmann)

Ukazuje nám, že s každým obrazem, kterému se násilně snaží vtisknout nějaký smysl, tento obraz smyl pozbývá a stává se prázdným. Dlouhé a žonglérsky náročné vystoupení, ve kterém zkouší různé variace se třemi až šesti kruhy, korunuje artista groteskním vyvrcholením. V potemnělé manéži, kterou osvětlují drobné paprsky, začne ztrácet pojem o prostoru, a tak mizí i z kuželu světla. Zmateně tak pobíhá, hledá svůj paprsek lampy, a tím dokonale narušuje onu magickou iluzi kouzelného světa plného žonglérských triků.

Lucho Smit cíleně a konstantě narušuje iluzi i naši představu o dokonalosti. Každé číslo nebo situaci vygraduje k maximálnímu vrcholu a pak se ve vteřině vše zhroutí. Tuto ideu příznačně vtělil do závěrečné třetí části, která je celá doslova postavena na židlích.

L’âne & la carotte (Osel a mrkev), Letní Letná 2020 (foto František Ortmann)

Už při vstupu do šapitó upoutala pozornost v manéži stojící třípatrová konstrukce z židlí – dlouhá promenáda, kdy na spodní židli stála nohama obrácenýma nahoru druhá židle a na jejích čtyřech nohách byla postavena třetí. A takto stálo vedle sebe deset sloupců vždy po třech židlích. Na tuto hromadu vyšplhal v úvodu Lucho Smit (jištěný na laně a sedáku) a elegantně po vratké stezce přeběhl za hřmotného zvuku padajících stoliček. Až v závěru pochopíme, že to byla prolepse, pohled do budoucna na to, co nás ještě čeká, a tedy vrcholné závěrečné číslo na vratké věži ze židlí.

Na prvních pár židlí Lucho Smit vylezl snadno a snadno si je také sám podal. Ale čím byla pyramida vyšší, tím hůře na židle dosáhl, a proto potřeboval pomoc. Způsoby, jakým se k artistovi dostávaly další židle, byly ohromující a šokující zároveň. Nejvíc asi ten, kdy jeho asistent mezi dvě klece, kterými před výstupem obehnali manéž, napnul silnou gumu a židli vymrštil do výšky několika metrů přesně tam, kde na věži z nich balancoval Lucho Smit. Ten židli v letu zachytil jednou rukou. Vzápětí si ji nasoukal pod sebe, aby ve finále mohla celá věž spadnout. I přesto, že byl artista celou dobu jištěný lanem a sedákem, pocit obavy a strachu o jeho zdraví a život byl všudypřítomný… tak už to v cirkuse chodí.

L’âne & la carotte (Osel a mrkev), Letní Letná 2020 (foto František Ortmann)

Byla to nadmíru koncentrovaná, do detailu promyšlená, precizně nacvičená a vtipem korunovaná artistická práce. Překvapivá, ohromující, napínavá i zábavná. Dokonalá metafora marné lidské snahy. Můžeme se hnát výš, dál a stále rychleji, ale kýženého výsledku stejně nikdy nedosáhneme, stejně jako osel nikdy nedosáhne na mrkev, která se před jeho očima tak chutně komíhá.

I hlavní hrdina se v jeden moment v tohoto osla s mrkví promění. Vystřízliví ze své touhy a mylné představy, že uměním, a tedy i cirkusem, může změnit svět k lepšímu. Jeho plán byl předem prohraný. Nezměnil ani cirkus, ani svět, ani diváky. Došel ale k poznání, že když chce člověk něco změnit, musí nejdřív začít sám u sebe.

L’âne & la carotte (Osel a mrkev), Letní Letná 2020 (foto František Ortmann)

L’âne & la carotte
Autor a v hlavní roli: Lucho Smit
Technika: Frédéric Vetel
Scéna: Loïc Chauloux
Světelný design: Gautier Gravelle
Kostýmy: Héloïse Calmet
Umělecká spolupráce: Harm van der Laan, Émilie Bonnafous
Konstrukce: Guillaume Roudot
Uvedeno na festivalu Letní Letná Light 2020

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments