Jiří Štrunc: Dvořákova hudba je optimistická i v hluboce niterných kompozicích

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V Japonsku vás zastihlo velké zemětřesení. Přesto se do “Země vycházejícího slunce” vracíte rád?
Velmi rád. A doufám, že už žádné zemětřesní nebude. Poprvé jsem tam nedojel kvůli výbuchu islandské sopky, podruhé mě zemětřesení zastihlo až v Japonsku a přímo při zkoušce s orchestrem. Pověra říká, že když člověka potká podobná událost třikrát, do Japonska se už nevrátí. Naštěstí má poslední návštěva se obešla již bez přírodních katastrof, takže doufám, že vše dobře dopadne.

Jiří Štrunc (1969) vystudoval hru na housle na konzervatoři v Plzni a obor dirigování na Akademii múzických umění v Praze (1995). V roce 1993 absolvoval studijní pobyt v Guildhall School of Music v Londýně a mistrovské kurzy u prof. Helmutha Rillinga (1992–1993, Praha, Stuttgart, USA). Získal řadu ocenění na dirigentské soutěži Pražského jara 1995 (cena pro nejlepšího českého účastníka, Cena Nadace Gideona Kleina, Cena na památku dirigenta Rafaela Schächtera a Cena hlavního města Prahy). Od začátku své profesionální kariéry (1995) se Jiří Štrunc soustavně věnuje intenzivní spolupráci jak s operními domy, tak i se symfonickými orchestry v České republice i v zahraničí. Od roku 1997 je stálým dirigentem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde nastudoval několik desítek operních titulů českého i světového repertoáru (mj. Mozartova Kouzelná flétna, Don Giovanni, Così fan tutte a Figarova svatba, Bizetova Carmen, Boitův Mefistofeles, Pucciniho Manon Lescaut, Bohéma, Turandot, Gianni Schicchi aTosca, Verdiho Trubadúr, La traviata, Síla osudu, Nabuccoa Rigoletto, Čajkovského Evžen Oněgin a Panna orleánská, Musorgského Boris Godunov, Straussova Salome, Wagnerův Bludný Holanďan, Smetanova Prodaná nevěsta, Dvě vdovy, Hubičkaa Tajemství, Dvořákova Rusalka aČert a Káča, JanáčkovaJejí pastorkyňa a Příhody lišky Bystroušky, Martinů Veselohra na mostě, Ženitba, Voják a tanečnice a další). Ve světové premiéře nastudoval v roce 1999 operu Zdeňka Lukáše Veta za vetu. V letech 2003 a 2005 řídil více než 40 představení při hostování plzeňské opery v Japonsku (La traviata, Madama Butterfly, Prodaná nevěsta, Trubadúr, Carmen). V letech 2006 až 2011 byl dirigentem Státní opery Praha (Madama Butterfly, Bohéma, Sedlák kavalír, Komedianti, Rusalka a Trubadúr), od ledna 2012 je dirigentem Opery Národního divadla, kde kromě dirigování řady titulů nastudoval Stravinského melodram Perséphone a operu Toufar Aleše Březiny (2013) a Verdiho Macbetha (2015). Ve Státním divadle v Košicích uvedlMadama Butterfly.
Jiří Štrunc se soustavně věnuje také symfonické hudbě. V letech 1996–2000 působil jako dirigent Karlovarského symfonického orchestru, v sezoně 2010/2011 zde byl šéfdirigentem a poté se stal hostujícím dirigentem. Od roku 2004 pravidelně spolupracuje s Gunma Symphony Orchestra a Yamagata Symphonic Orchestra (Japonsko) a s řadou domácích symfonických orchestrů (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Český národní symfonický orchestr, Filharmonie B. Martinů ve Zlíně, Plzeňská filharmonie, PKF – Prague Philharmonia, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie a další) a pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Pedagogicky působí Jiří Štrunc od roku 1992 na konzervatoři v Plzni, v letech 2009–2011 rovněž na katedře dirigování Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na