Jiřina Marková-Krystlíková: Stát na jevišti a zpívat je nekonečný pocit krásna

  1. 1
  2. 2

Když jsem byla jako elévka v Národním divadle, viděla mě dirigentka z New Yorku, pozvali mě tam přes Pragokoncert, to mi bylo sedmadvacet let. Byla jsem takzvané „dítě Východu“ – byla jsem vyjevená ze všeho kolem, dostala jsem 50 dolarů na měsíc!!! Tam jsem se osobně setkala s Jarmilou Novotnou, zpívala jsem v Carnegie Hall, na konci pobytu – v den odletu si mě měl poslechnout sám velký James Levine z Met. Agenti mě přemlouvali, abych nechala odletět jen kufry, nabídli mi skvělé podmínky pro existenci – ale já jsem bohužel nedokázala emigrovat. A přestože jsem se vrátila, už na mně uvízl jakýsi škraloup a měla jsem po návratu problémy.

Můžeme vás v nejbližší době někde vidět jako sólistku?

V Praze jsem za roli Old Lady v Bernsteinově Candidovi ve Státní opeře byla v širším výběru na Thálii. Ráda přijmu třeba roli Ludmily nebo jiné role určené pro můj věk, kterým vyhovuji jak hlasově, tak i vizuálně. Bohužel v dnešní době se mnohdy razí tendence, že i starší postavy zpívají mladší, štíhlí, namaskovaní lidé, což je dle mého názoru ne vždy k dobru věci. Dostávám nabídky z oblastních divadel, například jsem zpívala, není to tak dávno, v Ostravě Kostelničku a v Opavě Miladu a Tosku, ukázalo se však, že cestování po republice je pro mě vzhledem k práci v Dětské opeře Praha příliš časově náročné. Spoustu krásné hudby provozuji na koncertech a s Dětskou operou. Stát na jevišti a zpívat je totiž nekonečný pocit krásna…

Děkuji, že jste si v hektické adventní době udělala čas na náš rozhovor. Ať se vám i nadále daří!


Vizitka:

Jiřina Marková-Krystlíková (1957) absolvovala Pražskou konzervatoř u profesora Zdeňka Jankovského a již při studiu hostovala v Národním divadle v úloze Barči a Papageny. Pěvecké studium dále rozvíjela na interpretačních kurzech v Sieně a Bayreuthu. Sólistkou Opery Národního divadla byla v období od 1. října 1978 do 3. dubna 2001 a vytvořila zde role českého i světového repertoáru subretního, lyrického a mladodramatického až po dramatický obor. Vynikla především jako Smetanova Mařenka, Katuška, Jitka a Krasava, Dvořákova Rusalka, Terinka a Julie, Mozartova Pamina, Zerlina, Hraběnka, Zuzanka a Elvíra, Janáčkova Bystrouška a Káťa Kabanová, Gounodova Markétka, Čajkovského Líza, Verdiho Elisabetha a další.

Bohatá byla i její koncertní činnost a spolupráce s rozhlasem, televizí a nahrávacími studii. Například Operní recitál s Bohumilem Gregorem v České republice; profilová deska pod vedením Zdeňka Košlera; písňový recitál CD za klavírního doprovodu Mikaela Eliassena; profilové operní CD – dirigent František Preisler; Bohuslav Martinů – Hry o Marii, dirigent Jiří Bělohlávek; Bedřich Smetana – Dalibor, dirigent Zdeněk Košler a další. Za provedení role Barči, Chytračky a sopránového sóla v Zemlinského Lyrické symfonii získala ocenění.

Ze zahraničních úspěchů připomeňme koncertní vystoupení v newyorské Carnegie Hall, mozartovský festival v Crestu, Remeši a Lourdech. Úspěch v roli Káti Kabanové v Curychu a četná vystoupení v zahraničí, například Opera Národního divadla v Japonsku v roli Elvíry a Hraběnky. V roce 2002 ztvárnila roli Abigaile ve Státní opeře Praha, s níž vystoupila též na operním festivalu v Lokti, a v roce 2003 roli Amneris. Roku 2004 vytvořila roli Marfy (Dimitrij) ve Státní opeře Praha, roli Kostelničky v ostravském divadle a též roli královny v Opeře z pouti. Roku 2005 pětiroli v Man and Boy: Dada v Národním divadle v Praze. V roce 2006 nastudovala ve Slezském divadle Opava roli Tosky v Pucciniho stejnojmenné opeře a Miladu ve Smetanově opeře Dalibor.

Kromě pěvecké činnosti se též věnuje pedagogické činnosti jako profesorka zpěvu na Pražské konzervatoři. Též se účastní pěveckých soutěží jako členka pěvecké poroty, například Pěvecké soutěže v Alcamu na Sicílii, která proběhla v květnu 1998 a 1999. V roce 2006 vedla mistrovské kurzy zpěvu v korejském Soulu. Vede soukromou školu hudby v Praze a je uměleckou šéfkou souboru Dětská opera Praha.
(Zdroj: www.narodni-divadlo.cz)

www.detskaoperapraha.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat