Jonas Kaufmann se vrací. Nejen o tom tentokrát v Operním kukátku
Jonas Kaufmann se vrací
Jonas Kaufmann se snad definitivně vrací na světové scény. Po deseti měsících, kdy musel odříci řadu představení a koncertů v předních hudebních metropolích, hodlá vystoupit v titulní roli Wagnerova Lohengrina v prvořadé produkci v Opéra national de Paris již 18. ledna 2017. Jedná se o koprodukci s Teatro alla Scala z roku 2012, ve které Jonas Kaufmann také vystupoval.

Lékaři mu po problémech s opakovanými krevními výrony na hlasivkách doporučili již plnou pěveckou zátěž. Už před uvedenými potížemi ale hvězdný tenorista trpěl infekcemi horních cest dýchacích, zejména čelních dutin.
Ostře sledovaná produkce v hudebním nastudování Philippa Jordana a v režii Clause Gutha nabízí hned dvě skvělá obsazení: Jonas Kaufmann / Stuart Skelton (Lohengrin), René Pape / Rafał Siwek (Heinrich), Martina Serafin / Edith Haller (Elsa), Evelyn Herlitzius / Michaela Schuster (Ortrud), Wolfgang Koch / Tomasz Konieczny (Telramund).
Jonas Kaufmann má zpívat pět lednových představení, následujících pět pak Stuart Skelton. Většina nasmlouvaných pěvců získala zkušenosti s wagnerovskými party na největších světových operních jevištích nebo z bayreuthského festivalu.
Terry Wey jako skvělý Giulio Cesare
Kontratenorista (altus) americko-švýcarského původu Terry Wey vzbudil senzaci při koncertním provedení Händelovy opery Giulio Cesare in Egitto na Nový rok v bonnské opeře. Kritiky vyzvedají jeho lehkost tónu, perlivost a plynulost koloratur i velkou hudebnost interpretace, která se snoubila se znamenitě zvoleným výrazem pro zamilovaného válečníka. Jeden z nejkrásnějších kontratenorových hlasů současnosti, který tak trochu zůstává ve stínu úspěšnějších kolegů, dovedněji využívajících marketingové strategie, jsme poznali i při pražském vystoupení s Collegiem 1704 v roce 2013 a zpěvák bude také hostem Pražského jara 2017. Na pražském festivalu měl vystoupit již v roce 2016, ale musel pro náhlé onemocnění svoje vystoupení zrušit.
Kritika chválí i sopranistku Sumi Hwang, sólistku bonnské opery, v roli Cleopatry. Ta zde vytvořila několik velkých mozartovských rolí (Donna Anna, Pamina, Fiordiligi), ale také Mimi z Pucciniho Bohémy nebo ryze koloraturní Leilu z Bizetových Lovců perel. Koncert řídil se stylovou jistotou Wolfgang Katschner u pultu Beethoven Orchester Bonn. Zajímavostí je, že koncertní provedení opery je naplánováno ještě na další čtyři večery: 7. a 28. leden, 29. březen a 15. duben. Naprostá většina míst je již dnes vyprodána.

Alcina se vrací do Curychu
O silvestrovském večeru (výjimečně již v 18.00) se také na scénu Opernhausu v Curychu vrátila jiná Händelova veleúspěšná opera. Skvělá a vysoce zábavná inscenace Christofa Loye (s výpravou a kostýmy jeho častých spolupracovníků Johannese Leiackera a Ursuly Renzenbrink) byla zamýšlena především jako představení pro ústřední hvězdu večera i curyšské opery, italskou mezzosopranistku Ceciliu Bartoli, která opravdu vokálně i díky silné jevištní prezentaci září v titulní roli čarodějky.
Kritika již není tak nadšená výkonem sopranistky Julie Fuchs v roli její sestry, jejíž výkon označují po třech letech od premiéry (24. ledna 2014) za poněkud rutinní, byť vokálně jistý. Mezzosopranistku Malenu Ernman, švédskou zpěvačku neomezených vokálních možností a jednu z nejkrásnějších žen na světovém operním pódiu, nahradil v roli Ruggiera kontratenorista Philippe Jaroussky, který pojímá svou roli zcela jinak ve výrazu i v hereckém pojetí. Tam, kde temperamentní švédská sexbomba zábavně ironizovala představu mužnosti, kontratenorista pojímá svého hrdinu jako plačtivého a lítostivého. Vokálně je jeho výkon jedním z vrcholů inscenace, stejně jako nádherný alt Varduhi Abrahamyan, arménské zpěvačky, v roli Bradamanty. Stejně chváleny jsou výkony sólistů v menších rolích, sboru a baletu. Soubor La Scintilla řídí výborně Giovanni Antonini, který uvádí takřka čtyřhodinovou verzi díla jen s minimem škrtů. V lednu ještě pět (již takřka vyprodaných) repríz od 2. do 10. ledna 2017, v poměrně vražedném tempu představení obden.

Herbert Lippert místo Klause Floriana Vogta
Lyrický rakouský tenorista Herbert Lippert zaskočil za onemocnělého kolegu Klause Floriana Vogta v úvodním představení obnovené série představení opery Die tote Stadt (Mrtvé město) Ericha Wolfganga Korngolda ve Wiener Staatsoper 9. ledna 2017. Rodák z Lince tak zažil premiéru v roli traumatizovaného snílka Paula.

Herbert Lippert je znám především jako představitel lyrických a charakterních partů, i když v jiném záskoku v červnu 2014 právě na své vídeňské domovské scéně zastoupil indisponovaného Petera Seifferta ve druhém dějství Wagnerovy Valkýry v roli psané pro středního hrdinného tenora – Siegmunda, v opeře v Grazu v sezoně 2013/2014 ostatně také ztělesnil Lohengrina. Za partnery má vynikající zpěváky se skvělými hereckými schopnostmi, Camillu Nylund jako Mariettu a Adriana Eröda jako Fritze. Další tři lednové reprízy v působivé režii Willyho Deckera a pod taktovkou Mikka Francka by již měl zpívat Klaus Florian Vogt.
