Jonathan Friend a Peter Katona: „Nechcete, aby Carmen vypadala jako stará ježibaba“

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Možná míváme diskuze o tom, zda máme do finále poslat deset, dvanáct nebo třináct lidí, to totiž umíme trochu ovlivnit a pravidla soutěže umožňují v tomto ohledu pružnost. Ale to je asi tak všechno. Jinak bychom si vlezli do vlasů. Hodnocení přece nemůže být o přesvědčování jednoho porotce druhým a ani o tom, který porotce důrazněji prosadí svůj názor a kategoricky vyhlásí, proč právě jeho kandidát je ten dobrý. To jsou všechno vždy jen subjektivní názory, takzvaná pravda v tomto ohledu vůbec neexistuje.

Diskuze by byla zbytečná i proto, že my všichni jsme profesionálové a každý si umí udělat svůj názor. A jen proto, že můj kolega řekne, že tento zpěvák je fantastický, přece nezměním svůj osobní názor na něj. Samozřejmě budu zdvořilý a budu s ním možná polemizovat, ale nebudu ho přesvědčovat. Každý máme svoje uši, dobré nebo špatné, a rozhodujeme se podle nich.

Plácido Domingo je však zvyklý ptát se na něco jednotlivých porotců téměř po každém pěveckém vystoupení…
On se jen ptá, kterou árii má soutěžící zazpívat jako další. O tom nerozhoduje Domingo, ale porota. První árii si vybírají pěvci sami a druhou vybíráme my. No a teď si představte, že bychom tam začali diskutovat, více porotců, kdo chce jakou árii, jaký by vznikl chaos. Takže Domingo si vybere vždy jednoho porotce a ten pak vybere árii. A většinou postupuje v pořadí, v jakém porotci sedí vedle sebe.

Kam podle vás směřuje opera do budoucnosti?
Nevím, kam směřuje, ale úžasná věc je, že opera nyní díky technologickému pokroku a streamovacím programům dokáže dosáhnout i na lidi, kteří by ji jinak nesledovali. Když jsem byl mladý, byl jsem zvyklý poslouchat nahrávky všech velkých operních pěvců minulosti, které jsem neměl možnost vidět a slyšet na vlastní oči a uši, když byli aktivní. To by bylo samozřejmě mnohem zajímavější, vidět je naživo, přímo před sebou, než je jen poslouchat z nahrávky. Dnes už nahrávky neposlouchám, chci mít zážitek ze živého vystoupení a věřím, že naživo je zážitek vždy i tak nejsilnější. Ale druhá nejlepší možnost je samozřejmě vidět představení v kině nebo na streamu, protože jde pořád ještě o živé představení. Osobně nerad poslouchám vystoupení zpěváků na YouTube a už vůbec odmítám dělat na základě toho jakékoli profesionální hodnocení. Protože to není kompletní reálný zážitek. Ale samozřejmě je to stále druhá nejlepší možnost, pokud nemůžete zrovna v té chvíli sedět v sále.

Děkujeme vám za rozhovor! 

(Překlad ze slovenštiny: Milan Valden)

 

Slovenskou verzi rozhovoru naleznete ZDE.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na