Juan Diego Flórez září v grand opéra. Meyerbeerovi Hugenoti v Berlíně

  1. 1
  2. 2
Giacomo Meyerbeer: Die Hugenotten - Deutsche Oper Berlin 2016 (foto © Bettina Stöss)
Giacomo Meyerbeer: Die Hugenotten – Deutsche Oper Berlin 2016 (foto © Bettina Stöss)

 

O prvotřídní hudební nastudování se zasloužil mladý italský dirigent Michel Mariotti, který byl až dosud znám především jako vynikající dirigent rossiniovského repertoáru.

Hlavním pěveckým magnetem inscenace byl třiačtyřicetiletý Peruánec Juan Diego Flórez, který nastudováním přetěžké role Raoula udělal zásadní postup ve své hvězdné kariéře. Flórez se až dosud převážně věnoval italským a francouzským belcantovým partiím Gioachina Rossiniho a Gaetana Donizettiho. V uplynulé sezoně vkročil nastudováním role Arnolda v poslední opeře Gioachina Rossiniho Guillaume Tell (Vilém Tell) opatrně na půdu grand opéra a nyní v nové roli Raoula nabízí opět velkou pěvecko-představitelskou kreaci a oslňuje publikum nádhernými tóny. Disponuje pro tuto roli menším hlasem, než by možná bylo optimální – ale neforzíruje a zpívá nesmírně uvolněně a technicky výborně. Zatím nepředvádí takovou hlasovou brilanci, na jakou jsme zvyklí u jeho stávajících rolí – ale je zřejmé, že pěvec sám nechce ustrnout v jednom pěveckém stylu a chce se jako interpret dále rozvíjet.

Giacomo Meyerbeer: Die Hugenotten - Juan Diego Florez (Raoul von Nangis), Marc Barrard (Graf von Nevers) - Deutsche Oper Berlin 2016 (foto © Bettina Stöss/FB Deutsche Oper Berlin)
Giacomo Meyerbeer: Die Hugenotten – Juan Diego Florez (Raoul von Nangis), Marc Barrard (Graf von Nevers) – Deutsche Oper Berlin 2016 (foto © Bettina Stöss/FB Deutsche Oper Berlin)

Miláčkem berlínského publika je italská sopranistka Patrizia Ciofi, která ztvárnila Markétu de Valois. Patrizia Ciofi má v repertoáru vedle známých velkých koloraturních rolí i vzácné partie meyerbeerovské – Isabellu v Robertu ďáblovi, Dinorah ze stejnojmenné opery a v jeho italské opeře Il crociato in Egitto ovládá sopránovou úlohu Palmide. Ciofi překvapila zkušeným hereckým projevem, její vysoký koloraturní soprán je měkký, bohužel nemá úplně jiskru a glanz. Extrémně vysoké polohy zvládá obdivuhodně, střední poloha je málo znělá a ne příliš zajímavá.

Hlavní ženskou postavu Valentiny ztělesnila ruská sopranistka Olesya Golovneva, která má za sebou tak charakterově a pěvecky rozdílné party, jako je Gilda v Rigolettu, Mathilde ve Vilému Tellovi, Vitellia v La clemenza di Tito, Luisa Miller od Verdiho, Pucciniho Mimi, Taťána v Oněginovi či Dvořákova Rusalka. Z výčtu jejích rolí zatím není zřejmý její příklon k mladodramatickému oboru, i ve svých budoucích angažmá vystřídá velmi rozdílné role. Golovneva zrovna nevlastní typický „Falcon“ soprán (to jest kvalitu a charakter hlasu, kterými byla pověstná slavná první představitelka Valentiny, sopranistka Cornélie Falcon) – je to vyloženě lyrický soprán příjemné barvy a velmi dobré znělosti.

V menší, ale výrazné roli královnina pážete Urbaina se předvedla hezkým mezzosopránem americká pěvkyně Irene Roberts. V důležité partii Raoulova starého sluhy Marcela zaujal svým krásně zbarveným basem Chorvat Ante Jerkunica, rovněž tak role hraběte Saint-Bris a hraběte Nevers byly obsazeny dobře disponovanými pěvci Derekem Weltonem a Marcem Barrardem.

Recenzované představení bylo zaznamenáváno pro Deutschlandradio Kultur a bude vysíláno touto rozhlasovou stanicí v únoru příštího roku – i touto cestou mají posluchači možnost seznámit se s tak mimořádným dílem, jakým jsou Meyerbeerovi Hugenoti. Závěrem svého příspěvku bych chtěl čtenářům připomenout jméno velkého české znalce Meyerbeerova díla, pana Milana Pospíšila, a poděkovat mu za jeho četné publikace, které mně osobně pomohly proniknout do tajů Meyerbeerova hudebního divadla.


Hodnocení autora recenze:
režie – 75%
hudební nastudování, pěvecké výkony – 90%

Giacomo Meyerbeer:
Die Hugenotten
(Les Huguenots)
Hudební nastudování: Michele Mariotti
Režie: David Alden
Scéna: Giles Cadle
Kostýmy: Constance Hoffman
Sbormistr: Raymond Hughes
Světla: Adam Silverman
Choreografie: Marcel Leemann
Dramaturgie: Jörg Königsdorf, Curt A. Roesler
Orchester der Deutschen Oper Berlin
Chor der Deutschen Oper Berlin
Opernballett der Deutschen Oper Berlin
Premiéra 13. listopadu 2016 Deutsche Oper Berlin
(psáno z reprízy 26. 11. 2016)

Marguerite von Valois – Patrizia Ciofi
Graf von Saint-Bris – Derek Welton
Graf von Nevers – Marc Barrard
Valentine – Olesya Golovneva
Urbain – Irene Roberts
Tavannes / 1. Mönch – James Kryshak
Cossé – Jörg Schörner
Méru / 2. Mönch – John Carpenter
Thoré / Maurevert – Alexei Botnarciuc
de Retz / 3. Mönch – Taiyu Uchiyama
Raoul von Nangis – Juan Diego Florez
Marcel – Ante Jerkunica
Bois-Rosé – Robert Watson
Ein Nachtwächter – Dong-Hwan Lee
Zwei Hofdamen / Zwei katholische Mädchen – Adriana Ferfezka, Abigail Levis

www.deutscheoperberlin.de

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Meyerbeer: Die Hugenotten (Deutsche Oper Berlin 2016)

[yasr_visitor_votes postid="234157" size="small"]

Mohlo by vás zajímat