Julianna Avdějeva zahraje živě v rámci Firkušného festivalu

  1. 1
  2. 2

K Chopinovým tanečním stylizacím patří neodmyslitelně také polonéza. Roku 1830 zkomponoval Grande polonaise brillante pro klavír a orchestr, později k ní připojil jako úvod klavírní Andante spianato a obě části propojil jako op. 22. V Chopinových skladbách pro klavír s orchestrem klavír jednoznačně dominuje, orchestrální složka má doprovodnou funkci a je postradatelná. Andante spianato et grande polonaise brillante Es dur se proto dnes nejčastěji uvádí ve verzi pro klavír sólo.

Během práce na hudbě k filmu Alexandr Něvský a na opeře Semjon Kotko rozvrhl Sergej Prokofjev (1891–1953) trojici klavírních sonát. Podle vzpomínek skladatelovy manželky byl inspirován četbou monografie Romaina Rollanda o životě a díle Ludwiga van Beethovena. Koncepci všech tří sonát vytvořil najednou a v letech 1939–1944 je postupně vypracovával. Sonátu č. 8 B dur op. 84 dokončil v červnu 1944. Dne 30. prosince téhož roku ji poprvé provedl ve Velkém sále Moskevské konzervatoře Emil Gilels, jenž o skladbě prohlásil, že „vyžaduje velký emocionální náboj. Šíří, napětím i půvabem lyrických epizod má téměř koncepci symfonie“. Následujícího roku hrál sonátu poprvé Svjatoslav Richter jako účastník Čajkovského soutěže, v níž získal dělenou první cenu. Richter o Osmé sonátě napsal: „Ze všech Prokofjevových sonát je tato nejrozměrnější, má velmi komplexní, hluboký a kontrastní vnitřní život. Občas se zdá, že ochabuje, jako by byla ponechána neúprosnému běhu času. Na mnoha místech je těžko přístupná, ale to je její mnohotvárností, je jako strom, který se ohýbá pod tíhou ovoce.“

Obě témata první věty působí křehce, něžně, jejich charakter se mění teprve v provedení. Náladu druhé věty prozrazuje už její označení „sognando“ (zasněně); podle některých mínění připomíná schubertovský ländler. Prokofjev v ní použil téma ze scénické hudby k neuskutečněnému uvedení Puškinova Evžena Oněgina, chystanému ke 100. výročí básníkova narození. Finální rondo obsahuje reminiscence na tematický materiál předchozích vět, závěrečné akordy vyvolávají představu zvonů.

Přímý přenos koncertu vysílá na svých stránkách Klavírní festival Rudolfa Firkušného.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments