Kateřina Kněžíková: Je osvobozující vědět, že režisér má naprostý přehled!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ještě k tomu je Magda Švecová muzikantka. Často režiséři neumí noty, neumí originální text nebo čtou text z bookletu a strašně se diví, když zpíváte dalších deset minut, zatímco on vidí árii na pět vět. A je tak osvobozující vědět, že režisér má naprostý přehled o počtu not, o tóninách, o škrtech, a když je takzvaně nad vámi a vy nemusíte vysvětlovat, co se tam zpívá. Magda umí celou operu italsky. A každý režisér-chlap by se od ní mohl učit.

A především Donizetti napsal nádhernou hudbu. Je to komická opera, ale árie Una furtiva lagrima, árie Adiny ve druhém jednání, larghetto, kde Nemorino prosí Adinu, aby ještě den počkala a vše se vysvětlí – to jsou místa, kdy člověk přestává dýchat, přestává se smát a jen si užívá.

Jak reálné jsou postavy této opery, jak moc odpovídají někomu, koho známe z vlastních životů? A pokud ano, do jaké míry z nich umělec může udělat karikaturu?

Ty tři hlavní charaktery v našem světě docela určitě existují. A je docela dost možné, že se v reálném životě navzájem ovlivňují. Leckterá žena je v prvopočátku namyšlená a sebevědomá a na své okolí nebere ohled. A najednou se objeví někdo, kdo je úplně jiný než lidé, s nimiž se stýkala doposud. A v něm rozpozná charakterový prvek, který ji osloví. A ta žena je schopná se kvůli tomu změnit a začít brát život z jiné perspektivy. A známe i ty „macho“ chlapy Belcory, kde je karikatura velmi snadná, protože těmto typům se obyčejně hodně smějeme. Rozdávají rady a jsou strašně chytří. A můžou narazit, když mají třeba uvařit čaj…

Děkuji za rozhovor!

Kateřina Kněžíková (zdroj Camerata / foto Ilona Sochorová)

 

VIZITKA
Kateřina Kněžíková (*1982), rodačka z Bohumína, absolvovala studia na Pražské konzervatoři a Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze ve třídě Jiřiny Přívratské. V Národním divadle v Praze debutovala v roce 2005 jako Zerlina v Donu Giovannim a o rok později se stala stálou členkou ansámblu. Nastudovala zde především role mozartovské a také úlohy v operách Georga Friedricha Händela, Gaetana Donizettiho, Antonína Dvořáka, Giuseppe Verdiho a dalších autorů. Představila se publiku v Bruselu, ve Versailles či v Dijonu. Pravidelně hostuje v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle Brno a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Spolupracuje s předními orchestrálními tělesy a vystupuje na mezinárodních festivalech.

www.katerinaknezikova.com

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář