Když hvězdy tančí: Čardášová princezna v Drážďanech

  1. 1
  2. 2

Postava varietní zpěvačky Sylvy Varescu vchází na scénu hned po doznění ouvertury, takže sopranistku Annu Netrebko mohli diváci doporučeným způsobem pozdravit poměrně záhy. Popravdě řečeno, populární pěvkyni v oslnivých vínových šatech (ve druhém dějství je vyměnila za černé) by patrně s nadšením přivítali i bez předchozího návodu… Úvodní árii Heia, heia, in den Bergen ist mein Heimatland zpívala už mnohokrát a díky bezchybné práci s dynamikou ve všech polohách ji se svým nezaměnitelně zabarveným hlasem opět přetavila v pravý skvost. Samozřejmě nezapomněla svůj výstup doplnit tancem – boa, které strhla z ramen a roztočila v rytmu čardáše nad hlavou, mělo v publiku bouřlivou odezvu. To byl jen začátek pro celkově uvolněný, nicméně naprosto profesionální výkon Netrebko v celé roli. V úloze extrovertní umělkyně, překonávající sérii nedorozumění, která jí brání stát po boku své osudové lásky, se zjevně cítí pohodlně pěvecky i představitelsky. Co do citu pro styl a práci s jazykem jí podle mého názoru není co vytknout. Díky přirozenému smyslu pro humor navíc během večera co chvíli nutila kolegy k valčíku či jiným tanečním kreacím, což vzhledem k titulu ze sorty „lehké múzy“ i předsilvestrovské atmosféře nikdy nesklouzlo k nemístné lascivitě či nevkusu.V roli Edwina se stal Anně Netrebko partnerem – pro leckoho možná překvapivě – tenorista Juan Diego Flórez. Kdo však tohoto belcantového odborníka zažil při jeho posledním pražském koncertu s áriemi francouzské provenience (recenzi najdete zde), určitě si vzpomene, že mu operetní žánr ani jisté komediantsví nejsou tak docela vzdálené. Flórez pojal své hostování v Čardášové princezně se sympatickým nadhledem, přičemž vokálně pro něj part zamilovaného hraběte nepředstavoval nejmenší problém. Pro Netrebko byl plnohodnotným kolegou a nedalo se přehlédnout, že své partnerství při této mírně bizarní příležitosti si oba užívají s až nakažlivou rozpustilostí… V Flórezově podání zazněla v prvním dějství i píseň Heut´ Nacht hab´getraumt von dir z Kálmánovy operety Fialka z Montmartru, které se do skladatelova slavnějšího díla občas přidává coby Edwinův samostatný vstup. Přiznám se, že mi není zcela jasné, proč je k uvedenému účelu používána právě tato průměrná skladba a proč se musí v operetě s čardášem v názvu objevit zrovna tango, nicméně Flórezův jasný tenor se znělými výškami je radost poslouchat snad v jakémkoli repertoáru…V nelehké pozici „druhého tenora“ stanul vedle Flóreze v roli Sylviina přítele a mecenáše Boniho Káncsiánu Pavol Breslik. Inteligentní pěvec si ovšem od původně trochu dryáčnického charakteru zachoval elegantní odstup a pojal svou roli po všech stránkách s jakousi nenucenou elegancí. U Christiana Thielemanna našel tento pohled na věc evidentně kladnou odezvu, takže například chytlavá píseň Aus ist´s mit der liebe nepostrádala v Breslikově podání jistou potměšilou rafinovanost. V roli komtesy Stasi, do níž se Boni ve druhém dějství zamiluje, předvedla dívčí půvab i slibný lyrický soprán Christina Landshamer. Výbornou partnerkou byla Flórezovi ve slavném „vlaštovčím“ duetu a rozhodně se neztratila ani v kvartetu Liebchen, mich reist es s Netrebko, Flórezem a Breslikem po boku.

Hlavní čtveřici ještě doplnil mladý talentovaný barytonista Sebastian Wartig ve vděčné roli Feriho von Kerekese, věrného přítele Sylvy a Boniho. Také díky němu se stal tercet ze třetího dějství Nimm, Zigeuner, deine Geige pravým vrcholem večera. Netrebko v něm donutila Wartiga i Breslika ke společnému kankánu, k němuž se ze zákulisí přiběhl přidat i Flórez. Tak specifickou taneční skupinu jsem toho večera viděl každopádně poprvé a dlouho na její výkon nezapomenu…Připomenout si nejen právě popsaný taneček, ale i celé toto velmi inspirativní a pěvecky výjimečné představení bude patrně možné už brzy – společnost Deutsche Grammophon ve spolupráci s firmou Unitel chystá brzké vydání záznamu na DVD i CD. Koupi jednoho či druhého každopádně už předem doporučuji. Podobná sestava vynikajících pěvců podpořená neméně skvělým hudebním nastudováním je v případě operetního titulu vzácností, která rozhodně stojí za pozornost.A protože za pozornost stojí i blížící se změna letopočtu, přeji všem čtenářům Opery Plus, aby jim rok 2015 přinesl nejen zdraví a spokojenost, ale i řadu nových a krásných hudebních zážitků.

Hodnocení autora recenze: 90 %

Silvesterkonzert der Staatskapelle Dresden
Emmerich Kálmán:
Die Csárdásfürstin
(koncertní provedení)
Dirigent: Christian Thielemann
Režie: Wolfram Tetzner
Staatskapelle Dresden
Sächsischer Staatsopernchor Dresden
28. prosince 2014 Semperoper Drážďany

Sylva Varescu – Anna Netrebko
Edwin Ronald von und zu Lippert-Weylersheim – Juan Diego Flórez
Komtesse Stasi – Christina Landshamer
Graf  Boni Káncsiánu – Pavol Breslik
Feri von Kerekes – Sebastian Wartig
Fürst Leopold Maria von und zu Lippert-Weylersheim – Bernd Zettisch

www.staatskapelle-dresden.de
www.semperoper.de

Foto © Matthias Creutziger

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Silvesterkonzert der Staatskapelle Dresden (2014)

[yasr_visitor_votes postid="143818" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments