Když lidé mluví o migrantech, volají po postavení zdi. Nová opera o obchodnících s lidmi
Oběti obchodu s lidmi bývají málokdy slyšet, naopak bývají zticha. Ale nová opera se rozhodla blíže se podívat na jinou skupinu lidí, kteří se vyjadřují ještě vzácněji: obchodníky s lidmi.
Opera Angel’s Bone, jejíž premiéra se odehrála tuto středu při zahájení festivalu experimentální opery Prototype v New Yorku, se snaží porozumět, co může přimět běžné lidi k páchání zločinů, které každý rok postihují na 600.000 až 800.000 osob.
Jednoaktová opera začíná rozhovorem páru průměrných Američanů, pana a paní X.E., kteří zrovna probírají své rodinné problémy a rostoucí finanční potíže. Náhodou do jejich domácnosti trefí dva andělé, které čeká vřelé uvítání. Ale pár rychle pochopí, že nejlépe bude příchozí zotročit. Slovník obchodníků s lidmi se mísí s náboženskými metaforami.
Role paní X.E., která přechází od nudy přes hladovou touhu k vášnivé pomstě, se chopila se vší vervou mezzosopranistka Abigail Fischer (ve svém repertoáru má mimo jiné i Evu z Martinů Veselohry na mostě).
- Do Youn: Angel’s Bone – Abigail Fischer (Mrs. X.E.), Kyle Bielfield (Boy Angel) – Prototype Festival New York 2016 (foto Prototype Festival)
- Do Youn: Angel’s Bone – Abigail Fischer (Mrs. X.E.), baritone Kyle Bielfield (Boy Angel) – Prototype Festival New York 2016 (foto Prototype Festival)
- Do Youn: Angel’s Bone – Kyle Bielfield (Boy Angel), Jennifer Charles (Girl Angel) – Prototype Festival New York 2016 (foto Prototype Festival)
- Do Youn: Angel’s Bone – Jennifer Charles (Girl Angel), Kyle Pfortmiller (Mr. X.E.), Abigail Fischer (Mrs. X.E.)., Kyle Bielfield (Boy Angel) – New York 2016 (foto Prototype Festival)
Čínská skladatelka Du Yun si koncept díla promyslela poté, co se obeznámila s informacemi o obchodování s lidmi. Fascinovalo ji, jak funguje tento obchod, jakož i náklonnost, jakou mohou cítit některé oběti vůči svým únoscům. “Je to složitější otázka, než by se zdálo,” vysvětlila.
Opera se hraje ve zvláštním politickém kontextu: Evropa prožívá masivní příliv uprchlíků a přistěhovalectví je v západních zemích čím dál tím víc kritizované.
Du Yun, která do Spojených států emigrovala legálně kvůli skládání hudby, říká, že ji šokovalo, na jaké potíže a nepochopení narážejí migranti ve snaze začít nový život v nové zemi.

“Když lidé mluví o migrantech, představují si strašlivé věci, nechtějí je nechat vstoupit, volají po postavení zdi,” říká Du Yun. Uštěpačnou operou chce ukázat, že sami obyvatelé Západu mohou občas podlehnout pokušení a spáchat činy, o nichž si nikdy nemysleli, že jsou jich schopni. “Jako umělce mě fascinuje temná stránka lidské povahy,” dodává skladatelka.
Vztahy mezi anděly a jejich únosci se objasňují na scéně, kdy andělé jsou strčeni do zakrvácené koupelny, zatímco pár v pozadí počítá peníze, které si vydělali jako pasáci. Scéna znásilňování spoutaného ženského anděla patří k nejvypjatějším z celé opery.
Tuto roli hraje Jennifer Charles, zpěvačka alternativní rockové skupiny Elysian Fields. Na rozdíl od dalších interpretů, kteří jsou s operním prostředím obeznámeni, využívá při svém sténání jekot připomínající punk. Komorní orchestr chvílemi provázejí ohlušující elektronické bicí a sbor z kostela na Wall Street.
“Nesnažila jsem se schválně udělat operu přístupnější, ale musela jsem nalézt tón odpovídající vyprávění o skutečném příběhu,” poznamenává skladatelka.
Pro kanadského autora libreta Royceho Vavreka představuje pár paní a pana X.E. nablýskanou tvář Ameriky. “Ukazují, že americký sen někdy může vyvolat chamtivost,” vysvětlil.

Royce Vavrek je autorem libret několika proslulých moderních oper, zejména Dog Days, která líčí život dělnické rodiny v Americe zničené válkou.
Skladatelka Du Yun doufá, že její nové dílo se dotkne více diváků než pouhý novinový článek a že napomůže k vyvolání debaty: “Umění neřeší problémy. Ale přinejmenším nabízí prostor, kde se dá o těchto problémech mluvit.”
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]