Když lidé mluví o migrantech, volají po postavení zdi. Nová opera o obchodnících s lidmi

Oběti obchodu s lidmi bývají málokdy slyšet, naopak bývají zticha. Ale nová opera se rozhodla blíže se podívat na jinou skupinu lidí, kteří se vyjadřují ještě vzácněji: obchodníky s lidmi.

Opera Angel’s Bone, jejíž premiéra se odehrála tuto středu při zahájení festivalu experimentální opery Prototype v New Yorku, se snaží porozumět, co může přimět běžné lidi k páchání zločinů, které každý rok postihují na 600.000 až 800.000 osob.

Jednoaktová opera začíná rozhovorem páru průměrných Američanů, pana a paní X.E., kteří zrovna probírají své rodinné problémy a rostoucí finanční potíže. Náhodou do jejich domácnosti trefí dva andělé, které čeká vřelé uvítání. Ale pár rychle pochopí, že nejlépe bude příchozí zotročit. Slovník obchodníků s lidmi se mísí s náboženskými metaforami.

Role paní X.E., která přechází od nudy přes hladovou touhu k vášnivé pomstě, se chopila se vší vervou mezzosopranistka Abigail Fischer (ve svém repertoáru má mimo jiné i Evu z Martinů Veselohry na mostě).

Čínská skladatelka Du Yun si koncept díla promyslela poté, co se obeznámila s informacemi o obchodování s lidmi. Fascinovalo ji, jak funguje tento obchod, jakož i náklonnost, jakou mohou cítit některé oběti vůči svým únoscům. „Je to složitější otázka, než by se zdálo,“ vysvětlila.

Opera se hraje ve zvláštním politickém kontextu: Evropa prožívá masivní příliv uprchlíků a přistěhovalectví je v západních zemích čím dál tím víc kritizované.

Du Yun, která do Spojených států emigrovala legálně kvůli skládání hudby, říká, že ji šokovalo, na jaké potíže a nepochopení narážejí migranti ve snaze začít nový život v nové zemi.

Du Yun (foto archiv)
Du Yun (foto archiv)

„Když lidé mluví o migrantech, představují si strašlivé věci, nechtějí je nechat vstoupit, volají po postavení zdi,“ říká Du Yun. Uštěpačnou operou chce ukázat, že sami obyvatelé Západu mohou občas podlehnout pokušení a spáchat činy, o nichž si nikdy nemysleli, že jsou jich schopni. „Jako umělce mě fascinuje temná stránka lidské povahy,“ dodává skladatelka.

Vztahy mezi anděly a jejich únosci se objasňují na scéně, kdy andělé jsou strčeni do zakrvácené koupelny, zatímco pár v pozadí počítá peníze, které si vydělali jako pasáci. Scéna znásilňování spoutaného ženského anděla patří k nejvypjatějším z celé opery.

Tuto roli hraje Jennifer Charles, zpěvačka alternativní rockové skupiny Elysian Fields. Na rozdíl od dalších interpretů, kteří jsou s operním prostředím obeznámeni, využívá při svém sténání jekot připomínající punk. Komorní orchestr chvílemi provázejí ohlušující elektronické bicí a sbor z kostela na Wall Street.

„Nesnažila jsem se schválně udělat operu přístupnější, ale musela jsem nalézt tón odpovídající vyprávění o skutečném příběhu,“ poznamenává skladatelka.

Pro kanadského autora libreta Royceho Vavreka představuje pár paní a pana X.E. nablýskanou tvář Ameriky. „Ukazují, že americký sen někdy může vyvolat chamtivost,“ vysvětlil.

skladatelka Du Yun a libretista Royce Vavrek (foto archiv)
skladatelka Du Yun a libretista Royce Vavrek (foto archiv)

Royce Vavrek je autorem libret několika proslulých moderních oper, zejména Dog Days, která líčí život dělnické rodiny v Americe zničené válkou.

Skladatelka Du Yun doufá, že její nové dílo se dotkne více diváků než pouhý novinový článek a že napomůže k vyvolání debaty: „Umění neřeší problémy. Ale přinejmenším nabízí prostor, kde se dá o těchto problémech mluvit.“

Související články


Napsat komentář

Reklama