Kladu si otázky typu co a jak v životě dál. Ptali jste se Viléma Veverky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Vážený pane Vocelko, to je další velmi komplexní otázka, vydatné téma. Nesoudím nic. Mohu pouze vyslovit svůj názor na to či ono. Domnívám se, že by možná bylo vhodné přehodnotit určité stávající zaběhlé vzorce, “aktualizovat” současný stav věci. Některé mé názory najdete v mých textech i zde na Opeře Plus. Jsem si vědom toho, že jde o citlivou věc, a přesto, že mám určitou představu, která možná nekonvenuje zcela a ve všem s aktuálním stavem a fungováním, necítím se být tím povolaným. Je také otázka, kdo se bude pro futurum chtít dále výkonnostně věnovat hudbě a jak to odpovídá a bude odpovídat představám a kapacitě systému hudebních škol v České republice. Sám každoročně vyučuji na kurzech v Třeboni i jinde či v zahraničí.

K vaší další otázce, dovolím si asi poprvé odtajnit, že jsme minulý týden spolu s kolegy z Berlínské Filharmonie (Ensemble Berlin-Prag) dokončili v Teldex studiu nahrávání kompletního cyklu triových sonát Jana Dismase Zelenky. Bez nadsázky se jedná o svého druhu maximum. Také proto se na nastudování výrazně podílel Reinhard Goebel, kterého zmiňuji v jedné z předchozích odpovědí. Mohl bych se jistě více rozepsat o tomto projektu, ale berte má slova v tento moment prozatím jako pozvání k něčemu blízkému, o čem bude brzy ještě řeč. Z dalšího bych jmenoval tak zvané „Impressions series“, tedy koncerty s mou nejčastější hudební partnerkou, Kateřinou Englichovou, které jsou vázané na aktuální album Impressions. Podobně tomu je i se souborem PhilHarmonia Octet, kdy jsme letos vydali po deseti letech účinkování společné album. Další, zcela nový projekt pak představím v průběhu roku 2018. Tentokrát půjde poprvé o populárnější – ve smyslu posluchačské “dostupnosti” – záležitost. To vše vyžaduje svůj čas a precizní přípravu. Některé věci si pak člověk ověří až na koncertním pódiu a zpětně pak logicky reflektuje.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

 

VIZITKA

Vilém Veverka (foto Ilona Sochorová)

Vilém Veverka (*1978) je jedním z nejrespektovanějších českých hobojistů. Absolvoval Pražskou konzervatoř (František Xaver Thuri) a Akademii múzických umění v Praze (Liběna Séquardtová), navštěvoval kurzy významného francouzského hobojisty Jeana-Louise Capezzaliho.

Zásadní impuls v jeho uměleckém rozvoji však přineslo účinkování v Gustav Mahler Jugendorchester a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně, na které navázal dvouletým účinkováním v proslulé Berlínské filharmonii (Karajan Stiftung). Dalších podnětů se mu dostalo od špičkových zahraničních hobojistů, jakými jsou Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila triumfem v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Tokyo / Sony Music Foundation (2003).

Jako sólista vystupuje s významnými českými orchestry, například s Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dalšími, ze zahraničních orchestrů pak jmenujme Tokyo Philharmonic Orchestra, Bayerisches Kammerorchester či Budafok Orchestra Budapest. Nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny dvacátého století (Bennet, Berio, Britten, Yun, Zimmermann, Rihm), včetně koncertu Marka Kopelenta A few Minutes with an Oboist. Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem PhilHarmonia Octet Prague – a New Approach Ensemble a oficiálním hráčem firmy Buffet-Crampon France.

V roce 2009 mu vyšlo společně s Kateřinou Englichovou (harfa) a Ivem Kahánkem (klavír) debutové CD Risonanza u Supraphonu, v témže roce sólová nahrávka Martinů Hobojového koncertu u vydavatelství Arco Diva.

(zdroj www.vilemveverka.cz )

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na