Kočka na scéně nosí smůlu aneb Poprask v opeře ve Stavovském divadle

  1. 1
  2. 2

Bohužel večer přes průběžný smích ani závěrečný bouřlivý potlesk (v čele se šéfem Činohry Národního divadla Danielem Špinarem) nenaplnil očekávání, která slibovala jména i renomé tvůrců, jakkoli představení splnilo z určitého hlediska svůj účel zařadit bezproblémový komediální operní titul na scénu Stavovského divadla. Snad další setkání Radima Vizváryho s operou ponese osobitější a méně kompromisní tvář. Pár starších diváků mi o přestávce se vzpomínkovým optimizmem připomnělo československou premiéru tohoto operního titulu v Praze v roce 1977 v zábavné persiflážní režii Ladislava Štrose. Určitě si i tato současná inscenace najde své diváky, které dokáže pobavit. Bohužel však jen rozmnožuje řadu premiérovaných operních titulů operního souboru Národního divadla poslední doby, které prostě nepřesvědčí režijně ani hudebně…

Hodnocení autora recenze: 60 %

 

Gaetano Donizetti:
Poprask v opeře
Hudební nastudování a dirigent: Enrico Dovico
Režie: Radim Vizváry
Scéna: Lucie Škandíková
Kostýmy: Petra Vlachynská
Světelný design: Karel Šimek
Sbormistr: Martin Buchta
Choreografie: Miřenka Čechová
Dramaturgie: Beno Blachut ml.
Orchestr a Sbor Národního divadla
Tanečníci a mimové
Premiéra 9. února 2017 Stavovské divadlo Praha

Daria – Jana Sibera (alt. Kateřina Kněžíková)
Procolo – Roman Janál (alt. Jiří Hájek)
Biscroma Strappaviscere – Jiří Brückler (alt. Igor Loškár)
Agata – Roman Hoza (alt. Marek Gurbaľ)
Luigia – Michaela Kapustová (alt. Jana Horáková Levicová)
Guglielmo – Martin Šrejma (alt. Josef Moravec)
Pippetto – Alžběta Vomáčková (alt. Kateřina Jalovcová)
Cesare Salzapariglia – Pavel Švingr (alt. Roman Vocel)
Impresário – Zdeněk Plech (alt. Miloš Horák)
Inspicient – Lukáš Sládek (alt. Michael Kubečka)
Inspektor – Ondřej Koplík (alt. Václav Cikánek)
Producent – Miloslav Mejzlík
Uklízečka – Halka Třešňáková
Trenér – Martin Buchta

www.narodni-divadlo.cz

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Donizetti: Poprask v opeře (ND Praha 2017)

[Celkem: 86    Průměr: 3.1/5]

Mohlo by vás zajímat


15
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
9 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
metuzalem

Autor recenze je k tomu, co se včera odehrálo na jevišti Stavovského divadla, nemístně vstřícný. Několik choreografických nápadů a pokleslých gagů nemůže nahradit totální absenci vedení postav, jejichž herectví se omezilo na postávání na forbíně a banální pitvoření. O smysluplné a promyšlené režijní koncepci ani nemluvě. Autor vyjadřuje naději, že “snad další setkání Radima Vizváryho s operou ponese osobitější a méně kompromisní tvář”. Já naopak doufám, že po tomto propadáku šéfové operních divadel pochopí, že pan Vizváry, ač možná úspěšný ve “svém” žánru na malém jevišti, nemá pro tvorbu velké operní inscenace potřebné schopnosti a žádnou další inscenaci mu už nikdo… Číst vice »

HanaS

Také jsem z Poprasku byla smutná. Znovu se potvrdilo, že dělat komiku je hodně obtížné, tím spíš, že operní zpěváci nejsou většinou dobří herci. Kroucení zadkem a jiné přehrávání opravdu nestačí. Tohle představení působí, jak když si ochotníci udělají besídku. Když se moc nechodilo na Nápoj lásky, na tohle teprve bude prázdno. Škoda investované práce.

metuzalem

Milá HanoS, popsala jste to přesně: jako když si ochotníci udělají besídku…. Smutné!

Tibor Hajek

Ale naše besídky jsou krásné, vtipné☺☺☺.

metuzalem

Omlouvám se, pane Hájku, urazil jsem ochotníky…. Nepochybuji o tom, že se na svých besídkách dobře pobavíte. Ve čtvrtek to bylo spíše k pláči.

muzikant

Operní kritika nese výrazný podíl odpovědnosti za stav operní praxe. viz např. https://operaplus.cz/janackova-bystrouska-ve-svete-detske-prostituce/
Stejně jako všechny ostatní obory bude potřebovat každého, kdo je schopen dosahovat profesionální úrovně a zároveň i toho, čemu by se dalo říci mravní princip. Bude to velmi složité, neboť za pravdu je zcela bezostyšně vydáváno v podstatě cokoliv. Sobectví ve společnosti sahá po svém vrcholu.

Tibor Hajek

Souhlasím se spoluzodpovědností kritiky za stav operní praxe i s potřebou (nejen) její profesionální úrovně. Stejně jako již mnohokráte ale nesouhlasím s tím, že jste se nepodepsal(a)- a přitom se oháníte mravním principem. Hezkou neděli, T. Hájek

muzikant

Byl jsem vychován v době, kdy se říkávalo : jména hloupých na všech sloupích a proto mi pravidla této diskuze vyhovují. Ostatně slouží tomu, aby myšlenky mohly být posouzeny zcela nepodjatě. Nyní bych se soustředil spíše na to, aby zmizelo dětské porno apod. z jevištní praxe. Až bude nějaká příležitost, doufám, že nejen já přidám svůj podpis…

Milan V.

Po Chytračce a Měsíci a po Tosce další představení, které v ND raději vynechám (a to jsem býval v posledních letech pravidelným návštěvníkem skoro všech operních premiérových titulů – v této sezóně se ale vlastně chystám jen na koncertní Faustovo prokletí a na Lohengrina, i když už se dopředu trochu děsím, jak si s operou svého pradědečka poradí režisérka Katharina Wagner, ale uvidíme). Mimochodem, nedávno zde probíhala diskuze na téma, zda uvádět opery v překladu či ne. Ačkoli jinak jsem zastáncem uvádění oper až na výjimky v jazyce originálu, zrovna Poprask v opeře je ta výjimka, kdy bych se i… Číst vice »

Ctirad

Stejně jako Milan V. a další i já považuji tuto nejnovější premiéru v ND za velice nezdařilou a stejně Milan V. si myslím, že nezdařilá je i Chytračka (a zejména Měsíc) i Tosca. Jak dlouho bude opera ND pokračovat v této sestupné úrovni svých inscenací, kdy to konečně někomu kompetentnímu začne vadit? Jsou opery vynikající, kterým se nemusí pomáhat (Tosca, Její pastorkyňa, Carmen), ale jsou i opery slabší, které se sice dají hrát, ale musí se jim nějak pomoci, aby se ozřejmilo, proč se hrají. Když ND uvedlo Poprask v opeře v české premiéře, hrálo operu v německé úpravě, která… Číst vice »

HonzaB

Zdá se, že “Poprask v opeře” vyvolat mezi čtenáři tohoto webu opravdový “poprask”. No z toho, co jsem si přečetl a z obrázků co jsem viděl, mám z tohoto představení též rozpačité dojmy. Ale přesto se držím pravidla, že by si měl člověk dělat vlastní obrázek o představení a to až na základě vlastní zkušenosti. Takže tedy na rozdíl od některých zde diskutujících tohle představení určitě nevynechám. Když pro nic jiného tak proto, že kdovíkdy zas tuhle operu uvidím. U Tosci je to trošku jiné, to je natolik notoricky známá opera, že asi opravdu budu hodně zvažovat, zda si přidávat… Číst vice »

Milan V.

Já si také rád udělám vlastní názor a nedám jen na jednu recenzi. Ale jestliže se tři a více recenzí shoduje, že jde o nepovedenou záležitost a potvrdí mi to i několik známých a přátel, na jejichž úsudek se mohu spolehnout, tak raději ušetřím peníze. Jak jsem psal, v posledních letech jsem chodil skoro na všechny operní premiéry ND/Std/SOP. Ale teď s tím končím. Ještě navíc: Toscu znám notoricky, takže nepovedenou ji vidět nemusím. A Chytračka, Měsíc a Poprask v opeře jsou opery, které naživo vidět nutně nemusím. Znám je z nahrávek, což mi stačí. Kdyby to byly režijně povedenější… Číst vice »

Ctirad

Ještě pár poznámek k posledním příspěvkům. Určitě je dobře, když se o jakékoliv inscenaci hovoří, nejhorší je ta, z níž všechno zapomeneme dřív, než dojedeme domů. Na Poprask v opeře zatím jsou ohlasy vyváženě většinou negativní, což také o něčem vypovídá. Nezpochybňuji uvedení Orffových jednoaktovek, jen si stojím za svým názorem, že je nezdařilé. Ostatně nikdy nekritizuji dramaturgický výběr toho kterého titulu, protože z těch tisíců oper, které byly napsány, vybrat ten zaručeně pravý je zatraceně těžké. Odpověď na to, proč se ta opera hraje, by měla dát samotná inscenace. A tady jsem opět na rozpacích – žádná z letošních… Číst vice »

HonzaB

V něčem uvažujeme stejně, v něčem jinak. Stejně jako pro Vás i pro mě je trošku nepochopitelné, že došlo k tak brzkému uvedení oper Madamme Butterfly a Tosca zvláště za situace, kdy to minimálně u Tosci dopadlo tak tragicky (Heřmanova Butterfly je sice taky v lecčemž diskutalní, ale odezva na ní od kritiků zdaleka nebyla tak špatná). A souhlas, že kdyby byla energie místo těchto inscenací věnována do nějakých zcela nových oper, bylo by to minimálně pro nás operní “fajnšmékery” přínosnější. Ale ND zjevně necíli na nás, ale na cizince. A tak teď razí trend postupného obnovování starších incenací za… Číst vice »

HonzaB

Už toho tu o “šíleném” Poprasku v opeře bylo napsáno hodně. Přesto si neodpustím ještě jednou svou glosu v návaznosti na můj dnešní osobní zážitek. V první řadě předesílám, že jsem tu tuším včera psal dost pozitivní odezvu na Chytračku/Měsíc, tak mě nikdo nemůže podezírat z podjatosti vůči pražskému ND, kde už třetím rokem pravidelně navštěvuji každou novou operní inscenaci (tedy jsem jich za tu dobu viděl přes dvacet). Mám tedy i slušné srovnání. A z tohoto pohledu nemohu jinak než konstatovat, že nic horšího jsem tu ještě za tu dobu neviděl. Kromě toho, co tu už bylo napsáno (a… Číst vice »