Kopie je vždycky horší než originál. 10 let Lukáše Vasilka u Pražského filharmonického sboru

  1. 1
  2. 2

To byla Šostakovičova 13. symfonie „Babij Jar“, koncert dirigoval Petr Altrichter. Pana dirigenta Bělohlávka jsem osobně poznal při svých studiích na Hudební fakultě Akademie múzických umění – bylo to v době, kdy byl vedoucím katedry dirigování. Více jsme se ale sblížili, až když jsem pro něho ve funkci sbormistra Pražského filharmonického sboru začal připravovat sbor pro jeho koncerty. Ta spolupráce byla založena na vzájemném respektu. Pan dirigent nás nikdy nesvazoval neproveditelnými požadavky. Vždy respektoval naše nastudování a v rámci něj teprve přizpůsoboval detaily své představě. A to bylo skvělé! Na druhou stranu od nás v posledních letech dostával skladby nastudované už v podobě, která mu byla blízká – díky tomu, že už jsme se dobře znali, jsem dokázal odhadnout, co a kde od nás asi bude chtít. Některé věci jsme navíc probírali s velkým předstihem, aby bylo všechno stoprocentní – scházeli jsme se nebo jsme si telefonovali. Pan Bělohlávek byl vůči Pražskému filharmonickému sboru velmi empatický, cítil, co sbor potřebuje, a perfektně věděl, jak s ním má pracovat, aby dosáhl toho, co potřebuje zase on. Je to pro nás obrovská ztráta – lidská a umělecká.

Chystáte se v létě jako každoročně na nějaké zájezdy?

Právě teď vrcholí příprava na dva letní operní festivaly, na kterých pravidelně účinkujeme. Nejdříve odcestuje čtyřiadvacet našich zpěváků pod vedením sbormistra Jakuba Zichy na operní festival do švýcarského St. Gallenu. Budou tam účinkovat v Catalaniho opeře Loreley a na jednom z festivalových koncertů provedou Mši e moll od téhož autora. O něco později odjede pod mým vedením skupina čtyřiceti zpěváků na dvouměsíční účinkování na festivalu v rakouském Bregenzu. Na programu bude letos Bizetova opera Carmen a Rossiniho Mojžíš v Egyptě. Vystupovat budeme po boku Vídeňských symfoniků, dirigovat budou Paolo Carignani a Enrique Mazzola. Vedle těchto dvou zájezdů odcestuje ještě část Pražského filharmonického sboru, která tou dobou bude volná, pod vedením sbormistryně Miriam Němcové do Izraele, kde spolu se sborem z Tel Avivu několikrát provede Pucciniho operu Turandot. Hrát bude Izraelská filharmonie, dirigovat Zubin Mehta.

Můžete prozradit i něco z koncertních zájezdů v nové sezoně 2017/2018?

Kromě několika kratších zahraničních koncertních zájezdů uskutečníme také dva dlouhé. Při tom prvním se podíváme do Ruska – bude to v únoru 2018. Během čtrnácti dnů vystoupíme v Petrohradě, Moskvě a Rjazani, a to mimo jiné s Petrohradskou filharmonií a Velkým symfonickým orchestrem Petra Iljiče Čajkovského. Spolupracovat budeme mimo jiné s dirigenty Vladimirem Fedosejevem a Janem Lathamem-Koenigem a pod jejich vedením provedeme Dvořákovu kantátu Stabat mater, Janáčkovu Glagolskou mši, Verdiho Requiem a Stravinského Žalmovou symfonii. V Petrohradě budeme mít také samostatný koncert, a to v rámci koncertní řady Mariinského divadla. Na programu bude kompletní provedení kantát z Vysočiny Bohuslava Martinů. V květnu 2018 znovu odcestujeme do Izraele, kde budeme s Izraelskou filharmonií zpívat Rossiniho Stabat mater. Dirigovat nás bude vůbec poprvé Gianandrea Noseda. A pak už zase budou následovat letní operní festivaly v St. Gallenu a Bregenzu.

Máte nějaký hudební vzor?

Nemám. Mám ale umělce, kterých si vážím a jejichž práce mne inspiruje. Od každého si pak beru to, co mne zaujme, co se mi líbí nebo co mi chybí. Nikdy jsem nedokázal zhlédnout se v jedné osobnosti a tu pak napodobovat. Nejsem ten typ, neumím to. A navíc myslím, že to nikdy k ničemu dobrému nevede. Kopie je vždycky horší než originál.

Kdybyste měl jmenovat skladatele, který je momentálně vašemu srdci nejbližší?

To je těžké říct. Děláme hodně hudby a já si v ní vždycky najdu něco, co mě baví a naplňuje. Ale obecně nejvíc tíhnu k hudbě první poloviny dvacátého století. Letos jsme se například ve větší míře věnovali Igoru Stravinskému. To je pokaždé zajímavý zážitek a někdy vlastně docela extrémní. Na konci května jsme na Janáčkově máji provedli jeho Svatbu. To je jedna z nejobtížnějších vokálních skladeb vůbec. Převažují v ní velmi rychlá tempa a nepravidelné rytmy, občas dokonce několik rytmických pásem nad sebou, jsou tam docela divoké harmonie. Pokaždé to znamená dlouhý a náročný nácvik, ale když se ta fáze překoná, je to obrovská zábava – neskutečná smršť temperamentní hudby. Po našem ostravském koncertě si dovolím docela neskromně říct, že tu skladbu teď dobře umíme. A to je dobré, protože Stravinského Svatba je prubířským kamenem pro každý sbor i sbormistra. Jsem rád, že jsme k té metě dospěli s výsledkem, ze kterého snad i můžeme mít radost.

Děkuji vám za rozhovor a přeji mnoho dalších úspěšných let s Pražským filharmonickým sborem!

 

VIZITKA
Lukáš Vasilek se narodil 13. února 1980 v Hradci Králové. Je absolventem hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Od roku 1998 byl po jedenáct let sbormistrem Foerstrova komorního pěveckého sdružení a v letech 2005–2007 působil jako druhý sbormistr operního sboru Národního divadla v Praze.

V čele Pražského filharmonického sboru stanul jako jeho hlavní sbormistr v roce 2007. Je zároveň dramaturgem samostatného cyklu sborových koncertů, které jsou odbornou kritikou ceněny mimo jiné pro svou dramaturgickou objevnost. Vedle práce na samostatných vystoupeních připravuje sbor také k účinkování v rozsáhlých operních, oratorních a kantátových projektech. Spolupracuje při tom s proslulými světovými dirigenty (například Daniel Barenboim, Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Fabio Luisi, Zubin Mehta, sir Simon Rattle) a orchestry (například Berliner Philharmoniker, Česká filharmonie, Staatskapelle Dresden).

Pod uměleckým vedením Lukáše Vasilka vznikla již celá řada nahrávek Pražského filharmonického sboru pro společnosti jako Deutsche Grammophon, Decca, Sony Classical či Supraphon. V roce 2010 založil komorní sbor Martinů Voices, se kterým se věnuje především hudbě dvacátého a jednadvacátého století.
(Zdroj: Pražský filharmonický sbor)

www.filharmonickysbor.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat