Král Roger v Norimberku jako tragédie vystěhovalectví

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Výkony sólistů jsou přesvědčivé, nikoli však ohromující. Opera obsahuje tři hlavní role, jednu rozsahem střední a dvě menší (pouze v prvním dějství). Polský barytonista Mikołaj Zalasiński, zpívající italský obor i Oněgina, řadí Rogera ke svým profilovým rolím. Právem – zvládá roli s přehledem, s krásným mužným témbrem a psychologicky propracovaně.Ruská sopranistka Ekaterina Godovanets vyzpívala spolehlivě part královy manželky Roxany, snad trochu robustněji, než známe z nahrávek. Právě v partu Roxany se nejvíce projevuje disproporce mezi nároky na vokalizaci až koloraturního typu (v árii ve druhém dějství) a mohutným zvukem orchestru. Hlasově se dostat přes zvuk orchestru bylo místy problémem pro všechny účinkující. Jihokorejský tenorista David Yim, který rychle přešel od lyrického oboru k dramatickému italskému repertoáru, uplatnil v partu Pastýře nejen hezkou barvu hlasu, ale i herecké schopnosti pro odpudivého parazita, využívajícího lidskou bídu. Poněkud nevděčná role Edrisiho v podání Hanse Kittlemanna by si zasloužila snad hlasově důraznějšího projevu. I dvě malé role v prvém dějství byly adekvátně obsazeny. Opera je nastudována v polštině, a nezbývá než ocenit velmi dobrou srozumitelnost všech sólistů. Skvěle působí nastudování sborů, kdy divadelní soubor je posílen o externí a dětský sbor. Nastudování polského dirigenta Jacka Kaspszyka, specialisty na Szymanowského tvorbu, je zřejmě největším kladem představení. Nádherný, nuancovaný zvuk orchestru, který dává vyniknout rafinovanostem orchestrace, zaujme od prvních taktů.

Divák takovéhoto nastudování se vlastně dostává do pasti, kterou mu režisér nastražil. Zvláště u tak málo známého díla, jako je Król Roger, musí přijmout režisérův výklad, ať je jakýkoli, protože prostě nemá srovnání. Nemusí s ním souhlasit, může ho i odmítat, ale nemá v takto razantním zásahu jinou volbu. Norimberská inscenace, přes silné a aktuální současné téma, je takovým příkladem. Ač na řadě míst dochází k rozporu mezi textem a inscenací, nelze celku upřít působivost. Přesto považuji inscenaci za marnou režisérskou snahu implementovat do díla zcela odlišná témata, zvláště když opera nabízí celou škálu výkladů i vizuálních inscenačních možností. Kladem tedy zůstává hudební nastudování a každý divák musí přistoupit k režijnímu pojetí individuálně – je aktuálnost a naléhavost „našroubovaného“ politického tématu to, co jsem čekal a co chci?

Hodnocení autora recenze:
hudební nastudování: 85 %
režie: 40 %

Karol Szymanowski:
König Roger
(Król Roger)
Hudební nastudování a dirigent: Jacek Kaspszyk
Režie: Lorenzo Fioroni
Scéna: Paul Zoller
Kostýmy: Sabine Blickenstorfer
Světla: Karl Wiedemann
Sbormistr: Tarmo Vaask
Dramaturgie: Kai Wessler
Staatsphilharmonie Nürnberg
Chor des Staatstheater Nürnberg
Extrachor des Staatstheater Nürnberg
Jugendchor des Lehrergesangvereins Nürnberg
Statisterie des Staatstheater Nürnberg
Premiéra 14. března 2015 Staatstheater Norimberk
(psáno z reprízy 12. 4. 2015)

Roger II – Mikołaj Zalasiński
Roxane – Ekaterina Godovanets
Edrisi – Hans Kittelmann
Der Hirte – David Yim
Erzbischof – Daniel Dropulja
Diakonissin – Joanna Limanska-Pajak

www.staatstheater-nuernberg.de

Foto Ludwig Olah

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Szymanowski: König Roger (Norimberk)

[yasr_visitor_votes postid="161108" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments