Krvavá celebrita Nero aneb Korunovace Poppey ve Vídni

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Z množství středních a vedlejších postav zaujal Ottone dalšího kontratenoristy (altisty) Christopha Dumauxe, který svým mužnějším témbrem i zjevem by asi byl věrohodnějším představitelem císařského monstra. Přesvědčivý pár tvoří s výborně zpívající, koketní Drusillou (Sabina Puértolas). Ve travesti roli chůvy si užíval skvělý Marcel Beekman, tenorista a nepřekonatelný současný představitel Rameauovy Platée, který jednu z chův zpíval i Carsenově režii. Tentokráte přenechal větší prostor doslova řádícímu španělskému tenoristovi Josému Manuelu Zapatovi (Arnalta) v roli Nutrice, ve které se režisér inspiroval postavou postarší rakouské crossdressingové moderátorky (dnes už ale po změně pohlaví). Výborný dojem zanechali i Emilie Renard (Valletto) a především třetí kontratenorista, pohybově nadaný a hlasově disponovaný Jake Arditti (Amore), člen souboru mladých pěvců při Theater an der Wien.

Claudio Monteverdi: L´incoronazione di Poppea - Theater an der Wien 2015 (foto Monika Rittershaus)
Claudio Monteverdi: L´incoronazione di Poppea – Theater an der Wien 2015 (foto Monika Rittershaus)

Hudebního nastudování se ujal korsický dirigent Jean-Christophe Spinosi, častý host Theater an der Wien, za vydatné pomoci orchestru Ensemble Matheus a také Feliceho Venanzoniho, který zajišťoval nejen doprovodné continuo, tentokráte ve více nástrojových variantách. Podílel se také na tvorbě nápaditých zvukových předělů mezi jednotlivými scénami. Spinosi zvolil poněkud robustnější zvukové pojetí, již bližší baroknímu zvuku než renesanční jednoduchosti. Jeho dirigování sklidilo velký ohlas, i když nešlo při závěrečné děkovačce přeslechnout vytrvalý jednotlivý pískot z galerie. Věčně usměvavý, dobře naladěný a velkorysý Spinozi gesty pozval nespokojence k dialogu v zákulisí. Inscenace se solidním hudebním nastudováním, ale s poněkud selhávajícím režijním výkladem, který v závěru „šokuje“ neautorským řešením Neronovy vraždy Poppaey a vlastní sebevraždy (jako předzvěsti jejich skutečných osudů). Režisér Claus Guth zažívá zřejmě určitý inspirační útlum: Po skvělé trilogii da-ponteovských oper v Salcburku, která nastavila nová měřítka nejen na tomto festivalu, se ani jeho letošní problematický výklad Fidelia na témže festivalu nesetkal s pochopením diváků ani kritiky.

Hodnocení autora recenze: 70 %

Claudio Monteverdi:
L′incoronazione di Poppea
Hudební nastudování a dirigent: Jean-Christophe Spinosi
Režie: Claus Guth
Scéna: Christian Schmidt
Světla: Olaf Winter
Videodesign: Arian Andiel
Choreografie: Ramses Sigl
Zvuk: Christina Bauer
Dramaturgie: Konrad Kuhn
Ensemble Matheus
Premiéra 12. října 2015 Theater an der Wien Vídeň
(psáno z reprízy 16. 10. 2015)

Ottone – Christophe Dumaux
Ottavia – Jennifer Larmore
Nerone – Valer Sabadus
Poppea – Alex Penda
Seneca – Franz-Josef Selig
Drusilla – Sabina Puértolas
Nutrice – Marcel Beekman
Arnalta – José Manuel Zapata
Fortuna – Frederikke Kampmann
Virtù / Pallade – Natalia Kawalek
Amore / 1. Famigliare – Jake Arditti
Damigella – Gaia Petrone
Valletto – Emilie Renard
Lucano / 1. Soldat / Konsul / 2. Famigliare – Rupert Charlesworth
Liberto / 2. Soldat / Konsul – Manuel Günther
Mercurio / Tribun / 3. Famigliare – Christoph Seidl
Littore / Tribun – Tobias Greenhalgh

www.theater-wien.at

Foto archiv, Theater an der Wien / Monika Rittershaus

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Monteverdi: L´incoronazione di Poppea (Theater an der Wien)

[Celkem: 5    Průměr: 4.2/5]

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
filipec

Reprízou Monteverdiho opery ve středu 14.10. ve Vídni jsem byl nadšen. Musím se zastat Valera Sabaduse, který exceloval – rozhodně mě zaujal více než Jennifer Larmore svým neustálým vibratem. Spinoziho nastudování exceletní – výborné výkony instrumentalistů. Upozornil bych na Valetta v podání Emilie Renard, která předčila svým hlasem mnohé ostatní. Režie obdivuhodná, protože čtyřhodinové představení nenudilo a udržovalo diváka stále v napětí. Mohu jen doporučit.

Slavek53

Vážený pane Chaloupko, Korunovace Poppey se před brněnským nastudováním, které uvádíte jako českou premiéru, hrála v Divadle F.X.Šaldy v Liberci. Premiera byla 6. března 1976, dirigentem byl František Babický, Poppeu zpívala Marie kremerová a Nerona Jiří Ceé.

Dobrý den, děkujeme za Vaše upozornění. Ověřovali jsme následně v záznamech Divadelního ústavu, podle nichž byla Monteverdiho Poppea u nás provedena roku 1972 brněnskou JAMU a poté, jak uvádíte, ještě v Liberci. V textu jsme již doplnili.