Lausanne, San Francisco, Vídeň, ale i Praha v týdeníku o tanci

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden s tancem (7) - od 13. do 19. února 2017. Jak pracuje s publikem Balet Národního divadla. Několik otázek pro Shelly Power, uměleckou ředitelku Prix de Lausanne. Střípky ze zahraničí: Úspěch Jiřího Bubeníčka v San Franciscu. K sousedům na Neumeiera.
Balet nás baví (zdroj ND Praha)

Jak pracuje s publikem Balet Národního divadla

Reklama

Pokud si chceme udělat představu o tom, jak budují naše baletní soubory vztah se svými diváky, nemůžeme opomenout především baletní soubor Národního divadla, kde se doprovodné programy pro milovníky baletu pořádají od roku 2012 a stále se rozrůstají. Nejde jen o programy pro děti, ačkoli právě bezprostřednost dětského diváka a návštěvníka je tím, co mnoho akcí a dílen dělá skutečně živými.

O organizaci doprovodných programů se v týmu Baletu Národního divadla stará Kateřina Hanáčková, která nám odkrývá pozadí jejich vzniku a úspěšnost.

Práce s mladým divákem, ale nejen s ním, je nikdy nekončícím procesem. Je to win-win hra pro obě strany: diváci se setkávají s tanečníky, mohou se dostat do prostoru divadelních zkušeben, které jsou pro ně jinak uzavřeny jako výsostné území múz, a dozví se o inscenacích mnohem víc, než když si jen přečtou program k představení, protože práce s publikem je nejen zábavou, ale má i vzdělávací charakter. Divadlu tak vznikají skalní fanoušci, kteří se mu cítí být o hodně blíž než divák, jenž zná tanečníky a balety jen z pohodlí hlediště, a kteří si mnohdy představení i více užijí, protože vědí, co všechno se skrývá za jeho vznikem. Protože je mnoho akcí vytvořeno pro děti, je to vlastně nová generace diváků, jež tak vyrůstá, a to diváků poučených, kteří už budou vědět mnoho o dramaturgii, hudbě, baletní pantomimě, o tvorbě kostýmů a nebudou si plést piškoty a špičky… Zájem o baletní doprovodné programy je velký, větší, než Balet dokáže organizačně uspokojit.

Celému projektu, který nese zastřešující název Balet nás baví, vévodí baletní dílny pro rodiny s dětmi a pro školy. Dílny, které vedou samotní tanečníci, baletní sólisté, jsou co nejvíce interaktivní. „Účastníci poznají, jak baletní inscenace vzniká, zjistí, co obnáší práce tanečníka, ale poznají i další divadelní profese. Seznamují se s klasickou baletní technikou, ale není to tak, že bychom je učili jako na tanečních kurzech, jde o přiblížení baletního světa se vším, co obnáší,“ vysvětluje Kateřina Hanáčková, která baletní dílny zavedla už před pěti lety. Účastníci si zkoušejí nejen ladnost základních póz a pohybů, ale také se učí, co znamenají a jakou mají výpovědní hodnotu. Zapisují si do baletních notesů, řeší úkoly, kvízy a další. Součástí dílen bývají i tvůrčí výtvarné aktivity. Ačkoli se obvykle nejvíce zapojují děti, často strhnou i své rodiče – nebo prarodiče. Tak se zážitek stává mezigeneračním.

Balet nás baví (zdroj ND Praha)

Kateřina Hanáčková dílny vede jako lektorka, v tandemu s Adélou Pollertovou, která působila dlouho jako baletní sólistka, vede také vlastní baletní školu a s prací s dětmi má zkušenosti. Dílny jsou někdy připravené na obecné téma, jindy se točí kolem konkrétní inscenace, kdy se účastníkům přibližuje námět i zpracování, mohou si vyzkoušet i některé kostýmy nebo rekvizity a tanečníci předvádějí a vysvětlují klíčové momenty baletu. Aktuálně jsou v nabídce tyto dílny, všechny probíhající v baletních sálech v Anenském areálu, kde balet sídlí: Vivat Čajkovskij, Když se řekne balet, Sněhová královna, Tutu – je balerína.

Vivat Čajkovskij je věnována době vzniku Labutího jezera, nejslavnějšího baletu všech dob. Když se řekne balet je dílna, kde se, jak název napovídá, projdou účastníci malými dějinami baletu a seznámí se s profesí tanečníka a s tím, co vše dnes jeho každodenní práce obnáší. Sněhová královna je věnovaná pohádkovému námětu Hanse Christiana Andersena, který inspiroval vznik několika různých baletních děl, z nichž má Národní divadlo na repertoáru britskou verzi Michaela Cordera. V roztančené dílně se účastníci například učí pracovat s taneční notací. Tutu – je balerína je věnována baletnímu kostýmu, jeho historii, vývoji, vlivu na paralelní vývoj klasické taneční techniky i jeho současným možnostem a podobám.

Balet nás baví – Nikola Márová (zdroj ND Praha)

Jak vlastně koncept baletních dílen vznikl? „S nápadem baletních dílen jsem přišla před čtyřmi lety, inspirací pro mě byla obdobná práce hlavně v muzeích a galeriích,“ vysvětluje Kateřina Hanáčková. „Když to fungovalo tam, proč by to nemohlo fungovat u nás? Navíc balet je opravdu specifický, je potřeba zvyšovat diváckou kompetenci a malinko oprášit onu baletní patinu, kterou s sebou nese. Dnes jsou doprovodné programy v kulturních institucích běžnou normou, proto je potřeba držet krok a neustrnout.“

Balet Národního divadla realizuje také další unikátní projekt – BaletBus aneb Jedeme na balet!, který mimopražské dětské diváky zaveze do světa baletu a Národního divadla. Poprvé se BaletBus vydal na cestu 19. října 2013 a zaplnili jej učitelé, žáci a přátelé Základní umělecké školy z brněnských Židlochovic. V Praze je po přivítání čekal oběd v Divadelní restauraci kavárny Slávie, prohlídka historické budovy Národního divadla, dílna k představení a večer představení Čarodějův učeň. Po jeho skončení je BaletBus bezpečně odvezl domů. BaletBus navazuje na historickou tradici svozů mimopražských diváků do Národního divadla, organizovaných již v roce 1892.

Dalším velmi oblíbeným formátem v rámci doprovodných akcí jsou Hovory s…, které již několik let připravuje PR Baletu Národního divadla Helena Bartlová. Předcházejí každé premiéře a mají podobu moderovaných setkání s choreografy a dalšími osobnostmi spojenými s novou inscenací. Pořádají se na Nové scéně Národního divadla a vstup na ně je zdarma. Tímto diskusním odpolednem vždy provázel šéf baletu Petr Zuska, pokud ovšem sám nebyl zpovídaným hostem. Dalším, ještě otevřenějším formátem, je ND Café, tvar, o nějž se dělí Balet s ostatními soubory. Jde o neformální setkání, které se koná zpravidla v prostorách Café NONA na Nové scéně, a jeho téma je také vázáno k některé z premiér.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na