Letní festivaly: zaostřeno na renesanční, barokní a klasicistní operu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Operní kukátko (104). Týden od 24. do 30. července 2017. V dnešním vydání najdete: Renesanční, barokní a klasicistní opery na letních festivalech v Evropě.


Renesanční, barokní a klasicistní opery na letních festivalech v Evropě

Tituly ze staršího operního repertoáru, od pozdní renesance až po vrcholný klasicismus, se stávají stále oblíbenější náplní letních festivalových a příležitostných produkcí. Jednak se tituly mnohdy vhodně pojí se zámeckými, hradními, zahradními nebo dalšími historickými prostory, jednak zájem milovníků staré hudby setrvává, stejně jako hlad po nových neznámých titulech. V žádném případě není možné podceňovat genia loci historických lokalit, protože dokáže i průměrné produkci dodat punc neopakovatelnosti. Navíc tyto prostory ocení nejen znalci hudby (a to i z hlediska vhodné akustiky), ale i návštěvníci, kteří se v mimoprázdninovém čase objevují v operních hledištích jen zřídka. Letní produkce může přitáhnout i zájemce z řad domácích i cizích turistů. Především rakouské a německé soubory, pořádající produkce v prázdninových měsících, jsou v tomto směru velmi aktivní a některé ustálené a tradiční letní podniky vyvíjejí často i zajímavou dramaturgickou politiku uváděním neznámých děl. Právě vazba skladatele, libretisty, námětu nebo historické premiéry může být atraktivní pro návštěvníka, protože dnešní divák si žádá nejen dílo samo, ale také příběh, který se k němu pojí.

Ač se letošní velké výročí váže hlavně k životu a dílu skladatele Claudia Monteverdiho, letní produkce se soustředí také na dílo Wolfganga Amadea Mozarta. Zavedený soubor Teatro Barocco v Stift Altenburg (nedaleko Vídně) letos uvádí Mozartovu krátkou operu s idylickým námětem Bastien a Bastienka. Celkem sedm představení (od premiéry 8. do 30. července) diriguje Konstantinos Romanos Papazoglou se souborem Teatro Barocco, hrajícím na historické nástroje. Režie a výpravy se tradičně ujal Bernd Roger Bienert, rakouský režisér a scénograf, který vyšel původně ze světa baletu jako úspěšný tanečník a choreograf. Bernd R. Bienert je duší celého projektu Teatro Barocco, který se zabývá rekonstrukcí historické prováděcí praxe starších operních děl.

Wolfgang Amadeus Mozart: Bastien und Bastienne – Teatro Barocco Altenburg 2017 (zdroj teatrobarocco.at / foto © Barbara Pálffy)

Mozartovu „operku“ pro pouhé tři interprety letos doplnil takřka neznámou prací Franze Schuberta. Komický tercet Die Hochzeitsbraten (Svatební pečínka, premiéra 1829) nabízí ostatně také jen party pro soprán, tenor a basbaryton. Práce s až fraškovitým námětem příprav na svatbu mladých snoubenců má rozměr kratší kantáty a nebyla původně určena pro jevištní uvádění (původní partitura předepisuje pouze klavírní doprovod).

Franz Schubert: Der Hochzeitsbraten – Teatro Barocco Altenburg 2017 (zdroj teatrobarocco.at / foto © Barbara Pálffy)

Stejný Mozartův operní titul byl i uváděn na Thüringer Schlossfestspiele v Sondershausenu. V závěru června a na začátku července měli možnost vystoupit v pěti představeních na nádvořním jevišti mladí absolventi operního zpěvu za doprovodu místní Loh-Orchester Sondershausen. Exteriérová romantika svědčí ostatně i inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny (ta se letos střídá především s místně tradičně inscenovaným Weberovým Čarostřelcem) na otevřeném jevišti Felsenbühne v Rathenu, lázeňském městečku v Saském Švýcarsku s nedalekým úchvatným skalním městem. V letošním programu najdeme třináct repríz, z nichž poslední čtyři jsou součástí Luisenburgfestspiele. V hudebním nastudování Jana Michaela Horstmanna a ve scénografii Stefana Wiela vystupuje také česká sopranistka Petra Havránková jako druhé obsazení Královny noci.

Wolfgang Amadeus Mozart: Die Zauberflöte – Felsenbühne Rathen 2017 (zdroj landesbuehnen-sachsen.de)

Mozartův Únos ze serailu uvádí Schlossoper Haldenstein ve venkovních prostorách středověkého hradu u města Chur v švýcarském kantonu Graubünden. Sólisté představení byli vybrání na základě pěvecké soutěže, která byla organizována na začátku letošního roku. Dílo nastudoval Philippe Bach, režisérem je Anthony Pilavachi a scénografie i návrhy kostýmů jsou dílem zajímavé tvůrkyně narozené v Taškentu Tatjany Ivschiny, která vytvořila několik výtvarně pozoruhodných inscenací na německých a rakouských operních scénách střední velikosti. Mozartova „turecká“ opera zažije zde osm představení od 4. do 19. srpna, ve kterých se budou střídat dvě obsazení na základě dvou premiér (4. a 5. srpna).

Hojněji se také v letních produkcích objevují operní díla Josepha Haydna. Na zámku Schloss Augustusburg (u města Brühl), mistrovském díle německého rokoka, bude na konci prázdnin (26. a 27. srpna) dvakrát uvedena koncertně opera L’anima del filosofo, ossia Orfeo ed Euridice, jejíž název se dnes zpravidla zkracuje poněkud nepřesně jen na Orfeus a Eurydika. V rámci letního haydnovského festivalu dílo nastuduje uznávaný specialista na starou hudbu Andreas Spering u pultu Capelly Augustiny. Náročnou koloraturní roli Genia ztvární korejská sopranistka Sunhae Im, která často vystupuje v dílech Mozarta, Glucka a Haydna.

Kammeroper München uvádí na barokním zámku Nymphenburg (západní Mnichov) pět repríz Haydnovy komické opery Die Welt auf dem Mond (Svět na Měsíci) od 24. do 31. srpna. Německá verze opery Il mondo della luna (1750) vznikla na základě libreta Carla Goldoniho. Inscenaci hudebně nastuduje Sebastian Beckendorf a režíruje Dominik Wilgenbus. Nejde ale o premiéru, inscenace byla poprvé uvedena v Stadttheater Aschaffenburg na podzim 2016.

Haydnova opera La fedeltà premiata (Odměněná věrnost) byla také poslední premiérou operního souboru v Aachenu (s premiérou 1. července), jejíž následující tři červencové reprízy byly naplánovány jako prázdninová produkce.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář