Letní Letná: Malé soukromé ohlédnutí za velkým festivalem (2)

  1. 1
  2. 2

Z dalšího programu mi tu a tam práce odkrojila plány, až zůstalo spíš torzo. Vešel se do něj třeba Roman Škadra s vystoupením Absurd Hero. Úsměvný až tragikomický souboj s několika rekvizitami by mohl být vybaven podtitulem Z deníku Sysifova, obraz marnosti, které je v koutku duše trapné se smát, protože je naším denním chlebem. Neustále se pokoušíme porazit okolnosti, které nás přesahují nebo jsou mimo naši kontrolu, ale nebývá to na první pohled tak okaté jako artistova snaha posbírat neposbíratelné množství žonglovacích míčků, balancuje přitom na větší červené kouli, která je sama výmluvně symbolická, anebo zápasnický duel s touto nepolapitelnou sokyní (který mi nesmírně intenzivně cosi připomíná, ale je to zasunuté pod nějakými deseti lety divadelních zážitků…). Anebo prostá manipulace centimetr po centimetru, až se z koule stane glóbus a z performera nefalšovaný Titán nesoucí jeho tíhu v nezaměnitelné antické póze (ovšem také ne nepodobné sošce karlovarského filmového festivalu). Dohromady jsou to jen čtyři skeče, ale úzký kroužek publika vtáhnou. Blízkost, viditelné napětí, stružky potu a čelo nakrčené soustředěním, výbojná rudá barva, která evokuje odhodlání, ale nikterak nechrání před vyčerpáním. Vždy potěší, když někdo nepředvádí „pouze“ svou dovednost, ale přidává i sdělení.

Filip Zahradnický ve svém vystoupení Collection of Sceptical Pleasures také odkrývá určitý druh marnosti, absurdity a nesmyslu, ale křehkou, hravou a poetickou cestou. Kdyby představení Absurd Hero představovalo nekompromisní tahy kubismu, pak Zahradnického vystoupení by bylo impresí. Svůj malý svět triků a žonglérských kousků představuje publiku s ostýchavým výrazem kouzelníka Arnoštka a dětskou radostí z jejich, zdánlivě náhodného, úspěchu. Žádná velká show, ale ani žádný existenciální zápas, spíš takový malý soukromý krasohled. Jako když chytíte motýla a chcete ostatním ukázat, jak krásně duhová má křídla.

Filip Zahradnický – Collection of Sceptical Pleasures (foto František Ortmann)

Českém stanu se odehrály premiéry i reprízy úspěšných inscenací. Losers Cirque Company si po pandemické době mohli spravit chuť vyprodanými inscenacemi, jako jsou Heroes a Mimjové pro dětské publikum. Na takových inscenacích je ale také nejlépe vidět, že novému cirkusu, i když se stává divadlem, vyhovuje více tradiční prostředí šapitó, nebo alespoň arény s elevací, a že kukátkový typ divadla jim odebírá spoustu kouzla. Počin s divadlem Bravo! Je skvělý, ale rozdíl je takřka hmatatelný, a to i když odhlédneme od toho, že festivalové publikum je specifické a nadšené jaksi od přirozenosti a líbí se mu prakticky vždy všechno a všude. Ale jsou věci, které závisí jen na prostoru – perfektní viditelnost pro každého, pocit blízkosti performerů na dosah ruky, který s proscéniem nevyvoláte, kdybyste se rozkrájeli, a naprosto přirozená a spontánní interakce. Něco mi říká, že Mimjové nemají mít interaktivní konec, ale tady se tomu vlastně ani nedá vyhnout, protože pro děti je scéna, od níž nejsou nijak odděleny, jako magnet a zabránit jim na ni vniknout byste snad mohli jen násilím. Je to tak přirozené a dojemné, ale v divadle se něco takového samo o sobě nestane… Nu, alespoň už rozjeďte tu novou hithitovou kampaň na přestavbu branického hlediště, bude to stát za to!

Cirkus TeTy: Voyerky
Režie: Martina Hajdyla Lacová
Pohybové laboratoře: Markéta Vacovská, Cécile da Costa, Eliška Brtnická
Akrobatická supervize: Stéphanie N’Duhirahe
Interpretace: Jiřina Jonáková, Kateřina Klusáková, Kateřina Vaněčková, Klára Hajdinová, Michaela Stará, Pavla Rožníčková, Stéphanie N’Duhirahe, Veronika Smolková, Auro, Borek, Dorka, Lío, Nela, Róza a Sára
Scéna a kostýmy: Lucia Škandíková
Hudba: Ivo Sedláček
Light design: Karlos Šime

Absurd Hero
Koncept a performance: Roman Škadra
Umělecká spolupráce: Darragh McLoughlin
Outside Eye: Ana Jordão, Declan Mee
Wrestling konzultace: Lorenzo Aureli
Světelný design: Emese Csornai
Coaching: Anna-Katharina Andrees

Collection of Sceptical Pleasures
Koncept, scénografie, produkce: Filip Zahradnický

Supervize: Petter Wadsten
Pohybová spolupráce: Michaela Stará
Light design: Karel Šimek
Hudba: Vojtěch Bor
Technická spolupráce: Olin Procházka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments