Liberecká opera a Festival hudebního divadla Opera 2017

Putování po českých mimopražských operních souborech kamenných divadel, které se zúčastní letošního bienále Festivalu hudebního divadla Opera 2017, uzavíráme dotazníkem, který vyplnil šéf liberecké opery dirigent Martin Doubravský. Divadlo F. X. Šaldy uvede v pátek 6. října 2017 ve Stavovském divadle v Praze Massenetovu Thaïs.
Divadlo F. X. Šaldy Liberec (zdroj commons.wikimedia.org / foto Jiří Sedláček – Frettie)

 

Představujeme soubory Festivalu Opera 2017
Hudební ředitel opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci o festivalové inscenaci Massenetovy Thaïs, o současné kondici libereckého souboru, ale i o tom, jak se žije opeře v Česku

 

Co všechno rozhodlo o výběru titulu, se kterým do Prahy na festival Opera 2017 přijedete?

Martin Doubravský (zdroj saldovo-divadlo.cz)

V diskuzi, kterou jsme vedli o výběru titulu na letošní přehlídku, figurovaly tituly dva. Nakonec však rozhodly důvody čistě prozaické, jako jsou běžný divadelní provoz a časové možnosti hostujících sólistů.

V čem především jsou podle vás silné stránky vybrané inscenace?

Přiznám se, že tato otázka je pro mne, jako pro šéfa souboru a zároveň dirigenta inscenace, velmi složitě zodpověditelná. Zcela určitě by dokázal lépe odpovědět pracovník marketingového oddělení. Obecně však mohu konstatovat, že se jedná o atraktivní titul z hlediska dramaturgie, o titul, který se nám podařilo atraktivně obsadit, a to především umělci z vlastního souboru.

Jak tato inscenace zapadá do kontextu repertoáru vašeho divadla a v čem jej hlavně reprezentuje?

Operní soubor Divadla F. X. Šaldy v Liberci se již po mnoho let snaží nerezignovat na uvádění méně známých titulů s osobitou inscenační poetikou. Takovéto „výlety“ však musí být samozřejmě podpořeny sebejistým zakotvením a diváckou základnou –  a to nejen v kontextu regionálním.

Představte prosím ve stručnosti váš soubor: S kolika kmenovými sólisty pracuje, kolik stálých členů má sbor a orchestr, kolik představení a premiér v průměru za sezonu děláte?

Liberecké divadlo pracuje ve skromných podmínkách, jsem přesvědčen, že kupříkladu management opery je jednoznačně nejúspornější nejen v českém kontextu, a proto i počty stálých členů v uměleckých složkách jsou velmi skromné, doplňované dle potřeb pokud možno stálými hostujícími kvalitními umělci.

V čem vidíte silné stránky a naopak i slabiny souboru?

Zcela určitě je mým úkolem jak silné stránky, tak stránky slabé definovat, pojmenovat a pracovat na jejich progresu či zlepšení. Avšak jsem hluboce přesvědčen, že takto nemohu činit prostřednictvím médií.

V jakých podmínkách váš soubor pracuje a co byste rádi změnili?

Námětů na zlepšení je nespočet. Od naprosto nevyhovujícího zázemí přes vylepšení akustiky až po možnost důstojněji a motivačně odměňovat své kolegy, umělce.

Jak známo, Festival Opera je bienále. Jak se za ony dva roky od minulého ročníku váš soubor umělecky proměnil a kam se podle vašeho názoru posunul?

Každá premiéra jedné nové inscenace je výzvou o posunutím kvality zase o něco výš – což se ovšem ne vždy podaří.

Jak vůbec Festival Opera vnímáte?

Festival Opera je krásnou příležitostí pro setkání operních múz a to je na něm, dle mého, nejcennější.

A jaké naděje si děláte na získání některé z festivalových cen?

Nejezdíme do Prahy s motivací získávat operní „Libušky“, ač si samozřejmě kladných hodnocení, kterých se nám v minulosti na tomto bienále dostalo, velmi vážíme a zcela určitě mají významný marketingový dopad. Naší snahou je v Praze, ale i kdekoliv jinde vytvořit operní produkci, která zanechá v duších přítomných silný zážitek.

A zdánlivě „řečnická“ otázka na závěr: Jak se podle vás žije opeře v Česku?

Podle počtu odehraných operních představení by se dalo předpokládat, že nadprůměrně dobře, jen se obávám, že to není jediné kritérium.

Děkujeme za odpovědi.

 

VIZITKA
Martin Doubravský (1968) pochází z hudební rodiny, je vnukem slavného českého houslisty Váši Příhody. Již během studií na JAMU a HAMU začal působit jako dirigent v libereckém Divadle F. X. Šaldy, kde od roku 2002 vykonává funkci šéfa opery. Zde nastudoval bezpočet operních děl, například La Traviatu, Nabucca, Sílu osudu Giuseppe Verdiho, Démona Antona Rubinsteina, Orfea a Eurydiku Christopha Willibalda Glucka, Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha a mnoho dalších. Pod jeho vedením získal operní soubor Divadla F. X. Šaldy v Liberci opakovaně, již tři ročníky po sobě prestižní Cenu kritiků za nejlepší představení na Festivalu Opera – v roce 2011 za inscenaci Edgar Giacoma Pucciniho, v roce 2013 za inscenaci Don Quichotte Julese Masseneta a v roce 2015 za inscenaci Eva Josefa Bohuslava Foerstera. Jako dirigent spolupracoval s Národním divadlem v Praze, plzeňskou operou Divadla J. K. Tyla, s Českým národním symfonickým orchestrem, Severočeskou filharmonií Teplice a jinými významnými hudebními tělesy. V současné době pravidelně vystupuje po celé Evropě. Kromě operního žánru je jeho láskou také muzikál, v Divadle F. X. Šaldy nastudoval úspěšné muzikálové inscenace – Sugar, Zpívání v dešti a She Loves Me.

www.festival-opera.cz

Související články


Napsat komentář