Liduschka (Baarová) jako reflexe dvacátého století s hudbou Aleše Březiny

  1. 1
  2. 2

Výrazovou škálu dokázali jejich představitelé Jozef Hruškoci a Roman Říčař dobře vystihnout. Rovněž hostující Petr Jeništa v roli Goebbelse podal výborný výkon po pěvecké i herecké stránce. Německou hereckou hvězdu a milence Baarové Gustava Fröhlicha odpovídajícím způsobem ztvárnil elegantní Daniel Bambas. Hitlera hrál spíše komediálně Aleš Kohout, Jana Wericha Radek Štědronský Shejbal. Magdu Goebbelsovou poněkud přepjatě výrazem i zpěvem pojala Kateřina Sedláková podobně jako Leni Riefenstahlovou Veronika Veselá, která se zhostila také dalších postav. Stejně tak Ondřej Černý, jenž vystoupil v rolích dvou filmových režisérů, Vávry a Felliniho, a amerického filmového agenta. Jako matka Lídy Baarové zaujala herecky i pěvecky Stáňa Topinková Fořtová. V muzikálu jsou i dětští herci v rolích Gobbelsových dětí, velmi dobře zpívala i vystupovala Viktorie Tandlerová jako Hitlerovo oblíbené děvčátko Mauzzi.

A. Březina/K. Steigerwald/J. Ornest: Liduschka (Baarová) - Stanislava Topinková Fořtová (Matka Baarové), Alžbeta Bartošová (Baarová) - DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)
A. Březina/K. Steigerwald/J. Ornest: Liduschka (Baarová) – Stanislava Topinková Fořtová (Matka Baarové), Alžbeta Bartošová (Baarová) – DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)

Roman Meluzín režíroval inscenaci v kabaretním duchu, přičemž postihl i tragické tóny kusu. Herci jsou nejen na jevišti, ale využita jsou i obě schodiště. A podobně jako ve svých předchozích inscenacích dokázal, že umí výborně pracovat s herci a dobře je vést. Taneční a hudební čísla i mluvené dialogy volně přecházejí jeden do druhého. Efektní a nápaditá byla mnohovrstevnatá choreografie Lukáše Daňhy Vilta, vhodně kombinující company a sólo, profesionálně provedená členy muzikálového souboru. Atmosféru a plastičnost jednoduché scéně Daniela Dvořáka dodává promyšlený světelný design Jakuba Sloupa, který odlišuje charaktery jednotlivých scén. Postavy výborně dokreslují a podtrhují kostýmy Ivany Brádkové.

Muzikálový orchestr hrál na premiéře pod taktovkou Jiřího Petrdlíka po technické stránce velmi dobře, s porozuměním pro plasticitu a charakter Březinovy hudby.

Co je to však platné, když nazvučení premiéry bylo silně nevyrovnané. Akustika Nového divadla je problematická a o tom, že toto divadlo není vhodné pro uvádění oper, dnes patrně již málokdo pochybuje. Ale plně a dobře nazvučený muzikál zde své místo má podobně jako činohra, jak se to ostatně ukázalo v některých jiných představeních. V sobotu se však v tomto směru opravdu nedařilo. Nazvučení bylo neúměrně hlučné, rozkolísané, nezachovávalo proporce mezi sborem a sólisty. Ansámbly často splývaly, sbor sólisty přehlušoval, nebylo mu mnohdy rozumět takřka jediné slovo. Přitom se ale vedle toho našla i dobře nazvučená místa. Nové divadlo je v provozu od září 2014. Že dosud zápasí s technickými problémy a kvalitou nazvučení, je s podivem. Liduschka (Baarová) a nejen ona si to vskutku nezaslouží.

A. Březina/K. Steigerwald/J. Ornest: Liduschka (Baarová) - Roman Říčař (Pergolesi), Jozef Hruškoci (Battista), Alžbeta Bartošová (Baarová), Daniel Bambas (Fröhlich) - DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)
A. Březina/K. Steigerwald/J. Ornest: Liduschka (Baarová) – Roman Říčař (Pergolesi), Jozef Hruškoci (Battista), Alžbeta Bartošová (Baarová), Daniel Bambas (Fröhlich) – DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)

Divadlo J. K. Tyla tedy hned na začátku sezony uvedlo zbrusu nový titul, psaný přímo pro tuto scénu. Přinesl příběh zpracovávající atraktivní téma, ale poněkud zdlouhavě a s obscénními prvky. Ovšem s velmi dobrou hudbou a výbornými hereckými a pěveckými výkony. Pro děti tento kus vskutku není. Ale pro ty, kteří se zajímají o Lídu Baarovou, paradoxy dvacátého století a dokážou zbytečné sexuální narážky v textu nevnímat, by mohl být dalším zajímavým příspěvkem do debaty o osudu české filmové hvězdy.

 

Hodnocení autorky recenze: 60%

Aleš Březina, Karel Steigerwald, Jiří Ornest:
Liduschka (Baarová)
Dirigent: Jiří Petrdlík (alt. Dalibor Bárta)
Režie: Roman Meluzín
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Ivana Brádková
Světelný design: Jakub Sloup
Choreografie: Lukáš Daňha Vilt
Step: Kateřina Marešová
Orchestr muzikálu DJKT
Premiéra 26. listopadu 2016 Nová scéna Divadla J. K. Tyla Plzeň

Baarová – Alžbeta Bartošová
Goebbels – Petr Jeništa
Fröhlich-herec – Daniel Bambas (alt. Petr Vondráček)
Battista – Jozef Hruškoci
Pergolesi – Roman Říčař
Černý princ – Petr Šudoma
Werich – Radek Štědroňský Shejbal
Hitler – Aleš Kohout
Vávra/MGM/Fellini – Ondřej Černý
Lamprecht – Roman Krebs
Zvukař – Martin Šefl
Kameraman – Jan Kaleja
Matka Baarové – Stanislava Topinková Fořtová
Magda Goebbelsová – Kateřina Sedláková
Leni Riefenstahlová/Zpěvačka/Soudkyně – Veronika Veselá
Fröhlichova matka – Venuše Zaoralová Dvořáková
Sestra Lídy Baarové – Simona Lebedová
Eva Braunová – Kristýna Bečvářová

www.djkt.eu

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Březina/Steigerwald/Ornest: Liduschka (DJKT Plzeň 2016)

[yasr_visitor_votes postid="233991" size="small"]

Mohlo by vás zajímat