Liška Bystrouška v Berlíně, plány Anny Netrebko a Callas vs. Tebaldi na ČT art

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (110). Týden od 11. do 17. září 2017. V dnešním vydání najdete: Liška Bystrouška v Berlíně. Řecké pašije ve švédském Karlstadu. Magdalena Kožená v Bukurešti. Co chystá Anna Netrebko. Simone Young nahrazuje Yannicka Nézet-Séguina. CD týdne – Gundula Janowitz na počest Marie Callas. Callas vs. Tebaldi dokumentárně na ČT art.


Liška Bystrouška v Berlíně
Sir Simon Rattle bude dirigovat poloscénickou produkci Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky v sále Berlínské filharmonie. Tři plánované večery připadnou na 12., 13. a 14. října. Vizuální podobu těchto koncertně-jevištních večerů výrazně ovlivňuje jedinečné architektonické uspořádání koncertní síně s orchestřištěm uprostřed a dvěma zavěšenými galeriemi. Tento akusticky velmi vděčný prostor si ovšem vždy žádá u těchto produkcí jednoduché, ale účinné nápady. Tentokráte se s úskalími scénování v tomto náročném prostoru bude muset vyrovnat světově proslulý operní režisér Peter Sellars.

Philharmonie Berlin – velký sál (zdroj flickr.com/frankenschulz)

Sir Simon Rattle má k dispozici prvotřídní obsazení s několika současnými hvězdami operního nebe. Roli Bystroušky vytvoří anglická lyricko-koloraturní pěvkyně Lucy Crowe, která tuto roli s velkým úspěchem zpívala již na festivalu v Glyndebourne v květnu a červnu 2013. Lišák je pak, snad trochu překvapivě, obsazen světově proslulou sopranistkou Angelou Denoke, kterou jsme před časem měli možnost slyšet i na Pražském jaru. Angela Denoke zřejmě bude zařazovat i party hlouběji posazené, protože na tuto sezónu ohlašuje také debut v mezzosopránové roli Hraběnky Geschwitz v Bergově opeře Lulu na hlavních scénách ve Vídni a Hamburku. Tato vynikající zpívající herečka má s janáčkovskými party dostatečné zkušenosti, zpívá Káťu Kabanovou i Elinu Makropulos a v Její pastorkyni přešla od úspěšné Jenůfy k ještě úspěšnější Kostelničce.

Angela Denoke (zdroj Pražské jaro / foto Ivan Malý)

Kanadský barytonista Gerald Finley po zcela nedávném velkém úspěchu na salcburském festivalu v titulní roli Reimannovy opery Lear vyměnil královský part za roli českého Revírníka. Německý basbarytonista Hanno Müller-Brachmann se ujme role Harašty. Tento pěvec dnes patří k žádaným mozartovským interpretům, především jako Figaro a představitel své „parádní“ role Papagena v Kouzelné flétně. Charakterní tenorista ze souboru Deutsche Oper Berlin Burkhard Ulrich vystoupí jako Rechtor (a ve dvou dalších menších partech). Mezi obsazením najdeme i jméno operní legendy, basisty Sira Willarda Whitea, který ztvární Faráře a Jezevce. A exotickou Paní revírníkovou bude Pauline Malefane, pěvkyně a herečka z Jižní Afriky, která se v roce 2005 proslavila titulní rolí ve filmové verzi Bizetovy Carmen v jazyce Xhosa a dějově přenesenou do současného Kapského Města.

Ceny lístků na tuto berlínskou produkci, zařazenou do tří abonentních řad, se pohybují od 45 do 138 eur. A večer 14. října 2017 bude produkce vysílána živě v Live Digital Concert Hall. Tyto poloscénické produkce v Berlínské filharmonii se setkávají se značným ohlasem, velký úspěch tu například mělo poloscénické provedení Debussyho opery Pelléas a Mélisanda nebo hostování Johna Eliota Gardinera s monteverdiovskou operní trilogií (samozřejmě s českou sopranistkou Hanou Blažíkovou) na počátku tohoto září (2., 3. a 5. září).

Řecké pašije ve švédském Karlstadu
Operní soubor ve švédském městě Karlstad, sídelním městě provincie Värmland se zhruba 65.000 obyvateli, nastudoval převážně vlastními silami operu Bohuslava Martinů Řecké pašije. Premiéru na 14. září 2017 připravil švédský dirigent Johannes Gustavsson (alternující u dirigentského pultu s Fredrikem Burstedtem), který zde vloni uvedl Korngoldovu operu Mrtvé město. Režií je pověřena švédská režisérka a scénografka Mira Bartov. I scénografie je v rukou domácích umělců – Gunnar Ekman navrhl scénografické řešení a Kajsa Larsson jednoduché, až strohé současné kostýmy.

Bohuslav Martinů: Řecké pašije – Wermland Opera Karlstad 2017 (zdroj wermlandopera.com)

Hlavní roli Manolia vytvoří švédský tenorista Niklas Björling Rygert, sólista Královské opery ve Stockholmu. Se stockholmským souborem zatím vytvořil menší a střední role, ale i postavu Heroda ve Straussově Salome (2014) a v květnu tohoto roku na sebe upozornil jako představitel Mimeho ve Wagnerově tetralogii pod taktovkou Marka Letonji. Domácí dramatická sopranistka Charlotta Larsson bude zpívat Kateřinu; v repertoáru má v posledních letech role verdiovské (Desdemona, Amelie) a také Maršálku ze Straussova Růžového kavalíra. Vystupuje převážně na skandinávských scénách, zejména v Malmö. Knězem Grigorisem se pak stane všestranný švédský basbarytonista Marcus Jupither, který zpíval například Albericha v nastudování Prstenu Nibelungů v Budapešti.

Opera bude uvedena v anglické verzi a jazyce (se švédskými titulky). Naplánována jsou tři představení v září a dalších sedm repríz v říjnu (včetně dvou nedělních odpoledních představení).

Wermland Opera je jedním ze šesti stálých operních souborů ve Švédsku a byla založena roku 1975. V souboru vystupuje deset stálých sólistů a pětatřicet hudebníků. Velká scéna (Stora scenen) v místním divadle nabízí po rekonstrukci historické divadelní budovy přes čtyři sta míst.

Karlstad Teatern – Värmlandsoperan (zdroj sv.wikipedia.org)


Magdalena Kožená v Bukurešti

Magdalena Kožená provedla na Festivalu Georga Enescua v Bukurešti (v budově Ateneul Român) 3. září recitál s kompletně händelovským programem. Postupně zpívala árie z jeho oper Alcina, Agrippina, Rinaldo, Giulio Cesare in Egitto a Ariodante. Pouze jako přídavek provedla árii z Vivaldiho opery La verita in pimento. Doprovázel ji soubor Venice Baroque vedený Andreou Marconem, který zařadil do programu tři Händelovy Concerti grossi.

Magdalena Kožená na koncertě v Bukurešti (zdroj FB Magdalena Kožená/George Enescu Festival, foto Alex Damian)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář