Liška Bystrouška v Berlíně, plány Anny Netrebko a Callas vs. Tebaldi na ČT art

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Co chystá Anna Netrebko
Dle posledních zpráv v tisku a především z internetových médií Anna Netrebko chystá opravdu svůj debut v Bayreuthu jako Elsa ve Wagnerově Lohengrinu. Mimo to plánuje v nejbližších dvou letech debuty ve dvou verdiovských partech – Leonoru v Síle osudu a Amelii v Maškarním plese. A hodlá také záhy nastudovat titulní roli ve Straussově Salome.

Anna Netrebko musela ze zdravotních důvodů odřeknout první představení Verdiho Trubadúra ve Vídeňské státní opeře 4. září 2017, a to k veliké nelibosti fanoušků (i části kritiků), kteří zaplatili nemalé obnosy za představení, jež bylo považováno za gala zahájení vídeňské operní sezony. V prvním představení sezony 2017/2018 se tak Netrebko nesešla se svým manželem Yusifem Eyvazovem (Manrico), ale v roli Leonory ji zastoupila Maria José Siri z Uruguyae, která otevírala také loňskou sezonu v Teatro alla Scala kreací v Pucciniho Madama Butterfly. Partnery jim byli George Petean jako Hrabě Luna a Luciana d’Intino jako Azucena. Anna Netrebko do krátké série nastoupila ve čtvrtek 7. září, ale ve středeční repríze dne 13. září bude Leonorou již dramatická koloraturka z Itálie Carmen Giannattasio. Všechna čtyři představení by měl dirigovat Marco Armiliato.

V repríze 7. září Anna Netrebko ukázala, proč je nazývána královnou současných operních scén. Potlesk po představení trval více než jedenáct minut a vedle Anny Netrebko diváky nadchla i Luciana d’Intino, která již veřejně promluvila o plánech na odchod z operního jeviště, ale po tomto výkonu se zdá, že je to opravdu předčasné.

Simone Young nahrazuje Yannicka Nézet-Séguina
Nemoci nepostihují jen operní zpěváky, ale také dirigenty. Yannick Nézet-Séguin, přední kanadský dirigent, který měl řídit ve Vídeňské státní opeře krátkou sérii Straussovy Salome, náhle onemocněl. Vedení divadla ale našlo plnohodnotnou náhradu v dirigentce Simone Young, která právě se souborem Vídeňské státní opery zkouší Prokofjevovu operu Hráč pro plánovanou premiéru 4. října 2017. Ta zastoupí Nézet-Séguina za dirigentským pultem ve třech představeních Salome 16., 18. a 21. září. Hlavní roli judejské princezny ztvární Gun-Brit Barkmin, která – jak je vidět z dat představení záhy po sobě – se opravdu nešetří. Představení bude také přístupné na internetu a bude přenášeno na velkoformátovou obrazovku na Herbert-von-Karajan-Platz.

Simone Young (zdroj commons.wikimedia.org/Reto Klar)


Nahrávka týdne
Gundula Janowitz – The Last Recital. In memoriam Maria Callas. Charles Spencer (klavír). First Hand Records 2017 (1 CD). Rakouská (narozená ale v Berlíně) lyrická sopranistka Gundula Janowitz oslavila letos 2. srpna osmdesáté narozeniny. Tato pěvecká legenda ukončila svoji operní kariéru v roce 1990 ve Vídeňské státní opeře v slavnostním představení Straussovy Ariadny na Naxu (kde zpívala jednu ze svých stěžejních rolí – Ariadnu), pak koncertovala až do roku 1997, ale ještě roku 1999 uspořádala velkolepý (byť komorně obsazený) koncert v otevřeném historickém prostoru Herodes Atticicus Odeon (16. září 1999).

Přesně dvaadvacet let po smrti Marie Callas v den jejího úmrtí nezapomenutelně přednesla výběr z písní Franze Schuberta (devět písní a jako encore Pstruh), Roberta Schumanna (pět písní) a Richarda Strausse (pět písní). Ač obě pěvkyně byly zcela rozdílného naturelu a temperamentu, hlasového typu i repertoáru, obě vynikaly nejvyšším stupněm profesionality a vášnivým zaujetím pro hudbu. Gundula Janowitz byla velkou obdivovatelkou umění Marie Callas. Pro aténský koncert si vybrala dva skladatele, kteří byli jejímu srdci nejbližší – Franze Schuberta a Richarda Strausse. Roberta Schumanna považovala za pojítko mezi těmito písňovými mistry.

Výběr písní je velmi emotivní a dojem z poslechu desky je skvělý. Hlas Gunduly Janowitz neztratil takřka nic ze svého lyrického, až melancholického kouzla a stále dokáže očarovat uměním ztišených tónů i dokonalostí tvořeného tónu. Opravdu mistrovská interpretace německé písně. Gundulu Janowitz excelentně doprovází klavírista Charles Spencer, přední klavírní doprovazeč řady operních hvězd. Bohužel tento světově uznávaný interpret, který žije větší část roku v Čechách, je minimálně využíván domácími pěvci – jaká škoda.

Původní nahrávka koncertu nebyla určena ke komerčnímu vydání a byla pořízena pouze pro archivní účely. Recitál byl zaznamenán dvěma mikrofony umístěnými před pěvkyní a záznam obsahuje i přirozené šumy z volného prostoru a hlediště. Remasterovaná nahrávka je skutečným požitkem.

Opera na ČT art
Francouzský dokumentární film Callas vs. Tebaldi z roku 2014 o délce 53 minut mapuje v krátkém přehledu kariéry obou slavných pěvkyň a srovnává jejich profesní i soukromé osudy v padesátých a šedesátých letech, kdy jejich „soupeření“ bylo vítaným soustem pro tisk celého světa. Opera tehdy ještě dokázala konkurovat světu filmu před totálním nástupem televize a počítačových médií. V mozaice výpovědí svědků, fotografií a dobových šotů a také ukázek výkonů obou pěvkyň ve stejných rolích máme možnost porovnat zásadní rozdílnost naturelů obou legend – tygřice a holubice světa opery.

Ač především později obě vystupovaly v řadě totožných rolí, když Renata Tebaldi přešla k dramatičtějším partům, jejich vokální styl je okamžitě rozpoznatelný, stejně jako specifický temperament uplatněný v interpretaci. Je až podivuhodné, jak málo kompletních vizuálních nahrávek konzervovalo umělecké výkony obou pěvkyň. Šlo o skutečné soupeření a vzájemnou řevnivost, nebo větší roli vyvolával zájem médií? A jaké bylo „smíření“ obou pěvkyň? To částečně odkryje tento dokument, který by se dal natočit se zcela opačným výsledkem. Pro operní fanoušky pak obsahuje množství zajímavých záběrů z operních jevišť a zákulisí i „soukromého“ a veřejného mediálního života těchto dvou operních div. Zajímavá je z hlediska psychologie míra stylizace Marie Callas při většině mediálních vystoupení. Pořad je vysílán při příležitosti 40. výročí úmrtí Marie Callas (zemřela 16. září 1977) ve středu 13. září 2017 ve 20.20 hodin.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář