Kdo má šanci na Cenu Thálie? Komu jen o chlup unikla? Tady jsou všechny nominace

  1. 1
  2. 2
Nominace v nejnovějším ročníku Cen Thálie za loňský rok, které budou předány v sobotu 24. března v Národním divadle, dnes odpoledne na tiskové konferenci zveřejnilo vedení Herecké asociace spolu s odbornými porotami. V operní kategorii tentokrát získala po dvou nominacích Národní divadlo Brno a Divadlo F. X. Šaldy Liberec, po jedné mají Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Jihočeské divadlo České Budějovice. V kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr má po dvou nominacích Balet pražského Národního divadla a Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, po jedné soubor Lenka Vagnerová & Company a Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Jednotlivé nominace, včetně nominací širších, uvádíme pro operní i taneční kategorii v kompletní podobě, připojujeme i složení odborných porot.
Cena Thálie (zdroj archiv)

 

Seznam nominovaných umělců na divadelní Ceny Thálie za rok 2017 za mimořádný jevištní výkon ve vybraných kategoriích:

 

OPERA
ŽENSKÝ VÝKON
Markéta Cukrová
– Poutník – Saariaho: Láska na dálku – Národní divadlo Brno
zdůvodnění nominace:
Markéta Cukrová skvěle souzněla s mezzosopránovou rolí Poutníka, průvodce a zároveň hybatele děje, ve vynikající brněnské inscenaci meditativní opery soudobé finské skladatelky Kaiji Saariaho o milostné touze trubadúra Joufré Rudela a velkoleposti ideálu absolutní lásky s „tristanovskými“ monology o osamělosti, střetu snů a reality, iluzí a skutečnosti. Ve výrazu se přibližovala až k mefistofelské poloze ďábelského pokušitele a tajuplného manipulátora. Markéta Cukrová si tak v poslední době výrazně rozšiřuje svoji specializaci na barokní hudbu (Purcellova Didona v Brně) o opery soudobé (mj. chůva Bianca v Brittenově Zneuctění Lukrécie v Ostravě).

Maida Hundeling – Desdemona – Verdi: Otello – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
zdůvodnění nominace:
Maida Hundeling je častým a vítaným hostem našich operních scén, kde vytvořila řadu pozoruhodných postav. Přestože v současné době zpívá dramatický obor, její technické vybavení jí umožnilo zpívat i lyrickou roli Desdemony. Pod vedením činoherního režiséra Ivana Krejčího vytvořila působivou postavu ženy, která se nemůže vyrovnat s chorobnou žárlivostí svého muže. Po pěvecké stránce předvedla výkon hodný evropské operní hvězdy – stříbřitá pianissima ve výškách dokázala rozvinout do plného forte.

Kateřina Kněžíková – Adina – Donizetti: Nápoj lásky – Národní divadlo Brno
zdůvodnění nominace:
Paletu výkonů v italských belcantových operách v poslední době rozhojnila sopranistka Kateřina Kněžíková o roli Donizettiho Adiny. Pěvecky i typově jí skvěle odpovídá a může v ní jiskřit i svým komediálním hereckým talentem. V brněnské inscenaci je její Adina za nafoukanou filmovou hvězdu obletovanou další filmovou star – seladonem Belcorem – nebo autoritativním režisérem Dulcamarou, než pochopí opravdovou lásku rekvizitáře Nemorina.

ŠIRŠÍ NOMINACE

Jitka Klečanská – Mezzosoprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Marta Reichelová – Soprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Dora Rubart Pavlíková –Astreus – Vinci: La contesa de‘ numi – Ensemble Damian Olomouc
Daniela Straková Šedrlová – Soprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Alžběta Vomáčková – Johanka z Arku – Čajkovskij: Panna orleánská – Divadlo F. X. Šaldy Liberec

 

OPERA
MUŽSKÝ VÝKON

Svatopluk Sem – Giorgio Germont – Verdi: La traviata – Jihočeské divadlo České Budějovice
zdůvodnění nominace:
Svatopluk Sem disponuje pružným, technicky skvěle vybaveným, sametově zabarveným barytonem, který vemlouvavě dokáže přesvědčovat a ukonejšit rozjitřené city. To ho přímo předurčuje ke ztvárnění verdiovských otců, kteří pozorně vnímají problémy svých dětí. Tato vzácná vlastnost a herecká empatie mu umožnily mistrovsky ztvárnit nesnadnou rodičovskou roli Jiřího Germonta, který pečuje nejen o životní osudy svých dětí, ale dokáže se vcítit i do osobní tragédie zamilované pařížské kurtizány.

Andrij Shkurhan – Dunois – Čajkovskij: Panna orleánská – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
I když role francouzského rytíře Dunoise nepatří v Čajkovského Panně orleánské k těm hlavním, Andrij Shkurhan v ní vytvořil silného protihráče slabošskému králi Karlu VII. Nabádá panovníka k obraně vlasti, sám vyrazí do bitvy o Orléans a chrání Johanku i ve chvíli, kdy se od ní všichni odvracejí kvůli jejímu domnělému spolčení s ďáblem. Tento sólista, který po působení především na Ukrajině a v Polsku zakotvil v České republice, obdařil Dunoise také pěvecky hutným pevným barytonem.

Titusz Tóbisz – Laca Klemeň – Janáček: Její pastorkyňa – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
Titusz Tóbisz na liberecké scéně Lacu  nezpíval, on jím byl: nejen dramatickým vokálním projevem, ale celou svojí osobností, svrchovaně zaujatým hereckým výkonem. Janáček v této postavě požaduje od interpreta mnoho poloh a nálad, Laca je zlostný, ale i citově rozjitřený a dramatický. Všechny tyto polohy Titusz Tóbisz herecky i pěvecky přesvědčivě zvládl.

ŠIRŠÍ NOMINACE
Miloš Horák
– Doktor Bartolo – Rossini: Lazebník sevillský!!! – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Kořínek – Jakub Ryba – Kubička: Jakub Jan Ryba – Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Josef Moravec – Prokop – Kašlík: Krakatit – Národní divadlo Praha
Jakub Rousek – Manolios – Řecké pašije – Moravské divadlo Olomouc
Josef Škarka – Bas – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno

 

OPERA – SLOŽENÍ KOMISE
Zbyněk Brabec (předseda), Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda, Jan Štych

 

BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ DRAMATICKÝ ŽÁNR
ŽENSKÝ VÝKON
Fanny Barrouquére – sólo – Vagnerová: Amazonky – Lenka Vagnerová & Company
zdůvodnění nominace:
Mimořádně disponovaná tanečnice je už několik let výraznou tváří souboru Lenka Vagnerová and Company. Tentokrát Fanny Barrouquére exceluje v temné inscenaci odhalující násilnické démony zasuté kdesi v podvědomí. Je vůdkyní ženské smečky, nekompromisní ve fyzickém drilu vycházejícím z pečlivě osvojené techniky bojových umění.

Nikola Márová – Matka – Tetley: Svěcení jara (Timeless)– Národní divadlo Praha
zdůvodnění nominace:
V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.

Reklama
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
redmen

S politováním musím konstatovat, že v případě role Germonta v ČB byl daleko přesvědčivější zkušený pan Beň. Nominace pana Sema by byla dozajista opodstatněná, ale ne ve srovnání se svým alternujícím kolegou, který ke všemu vyjmenovanému přidává skutečnou uvěřitelnost a ztotožnění se s postavou otce.